Gå til innhold

Ytelseforbedring på 845% med Hyper-Threading?


rondespiret

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler... Jeg har ikke sett demoen ettersom jeg sitter på jobben og jeg tar alltid slike xxx%-økning i ytelse med en pose salt...

 

Ja, det har nok et potensiale, men sååå mye tviler jeg på. Testen/demoen er sikkert konfigurert slik at det blir "korrekt". Tilsvarende at man kjører en test mellom to skjermkort; det ene har drivere installert, det andre ikke...

Lenke til kommentar

Hyperthreading er jo bare en tilnærmet multiprosessor arkitektur. Bortsett fra at man bare har en fysisk prosessor. Jeg vil derfor bli overrasket om èn hyperthreading prosessor kan oppnå bedre ytelsesøkning enn forholdet mellom single og dualprosessor løsninger. Over 100% ytelsesøkning virker helt urealistisk mao.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 12:37, skrev SgtPepper:

Hyperthreading er jo bare en tilnærmet multiprosessor arkitektur. Bortsett fra at man bare har en fysisk prosessor. Jeg vil derfor bli overrasket om èn hyperthreading prosessor kan oppnå bedre ytelsesøkning enn forholdet mellom single og dualprosessor løsninger. Over 100% ytelsesøkning virker helt urealistisk mao.


 

Vil ikke si at HT er multiprosessor i det hele tatt. Det er bare en CPU uansett hva OS'et måtte melde. CPUen har bare en kjerne, kun enkle minnebanker osv. Det er også en del problemer med å implementere HT på en CPU. F.eks. har en problemer med delt cache. Det retter Intel delvis opp på Prescott (1 MB L2 : ). Videre er det problemer om to tråder bruker nøyaktig lik mengde cache.

 

Fordelen med HT ligger i at den kan kjøre to tråder (som SMP systemer også kan), men det er ikke SMP.

 

Når det er sagt så er HT en stor forbedring på CPU fronten og det er mye å hente mht ytelse der i forhold til økningen i die-size. Alt i alt er HT veldig bra, men det er ikke dual eller multiprosessor.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 12:55, skrev pgressum:


Vil ikke si at HT er multiprosessor i det hele tatt. Det er bare en CPU uansett hva OS'et måtte melde. CPUen har bare en kjerne, kun enkle minnebanker osv. Det er også en del problemer med å implementere HT på en CPU. F.eks. har en problemer med delt cache. Det retter Intel delvis opp på Prescott (1 MB L2 : ). Videre er det problemer om to tråder bruker nøyaktig lik mengde cache.


Fordelen med HT ligger i at den kan kjøre to tråder (som SMP systemer også kan), men det er ikke SMP.


Når det er sagt så er HT en stor forbedring på CPU fronten og det er mye å hente mht ytelse der i forhold til økningen i die-size. Alt i alt er HT veldig bra, men det er ikke dual eller multiprosessor.


 

Mulig at jeg var litt uklar, men jeg mener ikke at hyperthreading er multiprosessor. Det er bare en fin analogi når en skal vurdere ytelsesøkning. Dette fordi dualprosessorer også arbeider med to tråder. Dette er interessant siden dualprosessor HK har eksistert i lang tid, slik at vi har et bedre forhold til hva slags ytelsesforbedring det gir over single prosessor systemer.

 

Den intuitive konklusjonen fra dualprosessor er at en ikke kan få mer enn 100% bedre ytelse enn med single prosessor. Den samme teoretiske grensen gjelder for Hyperthreading. Derfor er 845% ytelsesforbedring helt urealistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...