Gå til innhold

DVB-T testsendinger, noen testet?


uNF

Anbefalte innlegg

Går rykter om at det går testsendinger på bl.a. Tryvann i Oslo med de nye DVB-T (digitale bakkenettet).

 

Noen som har testet ut dette og vet hva slags hardware det krever?

Funker alle DVB-T kort for pc eller må de faktisk takle det "nye" mpeg4 som vi bruker her i Norge som de ikke bruker i resten av Europa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går rykter om at det går testsendinger på bl.a. Tryvann i Oslo med de nye DVB-T (digitale bakkenettet).

 

Noen som har testet ut dette og vet hva slags hardware det krever?

Funker alle DVB-T kort for pc eller må de faktisk takle det "nye" mpeg4 som vi bruker her i Norge som de ikke bruker i resten av Europa?

7989085[/snapback]

Testet med en vanlig kombi boks (satelitt og DTT) fra Canal Digital og bordantenne for noen uker siden.

Fungerte sånn brukbart, var ikke så mange kanaler jeg fikk inn (tror det var to).

Måtte være litt nøye med hvor jeg plasserte antenna (men jeg har dårlige forhold, kan ikke bruke bordantenna til analoge signaler i det hele tatt).

Dette var i Asker, men har en høyde (liten ås) som hindrer signalene fra Tryvann en del.

 

Men det var ihvertfall MPEG-2 da, vet ikke når de skifter til MPEG-4, men det må jo være snart om de skal ha dette klart til høsten.

Betyr at du kanskje kan bruke vanlig DVB-T kort nå, men veldig snart vil det nok slutte å virke. Dvs dersom kortet bruker en sw dekoder så burde det kanskje være mulig å skifte denne med en MPEG-4 variant?

Men om du f.eks. tenker på MCE så kan det kanskje ta litt tid før vi har MCE kompatibel NVidia Purevideo dekoder e.l. for MPEG4.

Ikke hørt noe om det i hvertfall

 

Uansett får sannsynligvis ikke inn annet en de ukrypterte kanalene i bakkenettet.

Det betyr såvidt jeg har skjønt at du bare får NRK.

Såvidt jeg har skjønt vil TV2 gå kryptert, men gratis, dvs at du må ha NTV smartkort for å ta det imot.

Bruk av NTV smartkort for dekryptering på PC blir nok ikke bare greitt, NTV vil nok forsøke å hindre deg i dette, med pairing o.l.

De ønsker at bare dekodere godkjent av NTV skal kunne brukes, og en PC vil ikke være en godkjent løsning.

Lenke til kommentar
Går rykter om at det går testsendinger på bl.a. Tryvann i Oslo med de nye DVB-T (digitale bakkenettet).

 

Noen som har testet ut dette og vet hva slags hardware det krever?

Funker alle DVB-T kort for pc eller må de faktisk takle det "nye" mpeg4 som vi bruker her i Norge som de ikke bruker i resten av Europa?

7989085[/snapback]

 

Har prøvd med flere kort, et Technotrend og et Terratec dual tuner-kort. Funker helt utmerket. Dette er budget-kort, det vil si at de ikke har mpeg-dekoder i hardware. Det er derfor ingen problem å bruke dem for h.264, også i HD-oppløsning; du trenger bare dekoder-filtre installert og en rask nok PC ellers. Men foreløpig går alt på MPEG-2 med stereo MP2-lyd.

 

Du får inn NRK1, NRK2, TV2, TV2 Nyheter og TV Norge, samt noen radiokanaler. Hos meg på Tøyen i Oslo holder det med en bordantenne for det meste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...