Gå til innhold

morsmålsundervisning i skolen


Anbefalte innlegg

I forrige uke fikk jeg en artikkeloppgave fra min nye norsklærer:

 

Er det viktig at innvandrerbarn lærer å lese og skrive på morsmålet sitt, i tillegg til at de lærer norsk? Drøft om alle bør ha rett til morsmålsundervisning i skolen.

 

Diskuter :) Trenger sårt litt hjelp til å finne argumenter både for og imot :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det går ut over deres norskundervisning, nei. Om det derimot er andre ordninger, så kan det være en fordel. Å kunne et språk (flytende) som ikke alle andre kan, kan være en verdifull egenskap å ha med seg videre. Det kan være nyttig i jobbsammenheng, samt at det er bra om det noensinne skulle bli aktuelt å dra tilbake til hjemlandet.

Lenke til kommentar
I forrige uke fikk jeg en artikkeloppgave fra min nye norsklærer:

 

Er det viktig at innvandrerbarn lærer å lese og skrive på morsmålet sitt, i tillegg til at de lærer norsk? Drøft om alle bør ha rett til morsmålsundervisning i skolen.

 

Diskuter :) Trenger sårt litt hjelp til å finne argumenter både for og imot :)

7986234[/snapback]

 

Nei og nei! Jeg har utenlandsk bakgrunn, og jeg har ingen som helst interesse for å lære og lese og skrive på det språket mor og far har. Jeg kan snakke språket, ja, men det får holde.

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av neadii
Lenke til kommentar

Jeg mener at det er helt feil om det offentlige skal ha ansvar for at våre nye landsmenn også lærer morsmålet sitt. Vi har en skole som virkelig er i krise og da er det bedre å fokusere på andre faglige utfordringer. Det får være innvandrerforeldrenes ansvar å lære ungene sine morsmålet, hvis ikke er det alltid mulig å melde seg på kurs.

Lenke til kommentar

Jeg mener det ville vært riktig. En i klassen min som er kurder, hun har har helt mistet sitt eget språk etter at hun har bodd i Norge i 7 år, og det mener jeg er synd, for det er ikke bare henne, en som er gresk som går i en annen klasse på skolen min har også mistet mye av språket sitt etter hun kom til Norge. Da mener jeg det er viktig at det offentlige faktisk griper inn og gir dem et tilbud til å kunne lære seg mer slik at de kommer tilbake på sitt eget språk igjen. Syns det er viktig, for det gir jo mer kunnskap om det språket og også landet personen kommer fra.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om jeg ønsker å lære meg et annet språk så gjør jeg det av lyst og er også villig til å betale for det. Staten har evig nok med å lære opp sine gamle og nye innbyggere i det språket som gjelder her.

:)

Lenke til kommentar

Det er min personlige erfaring at muslimske innvandrerne først og fremst vil at barna skal lære sitt morsmål så de kan sende dem tilbake til hjemlandet på koranskole for å bli "korrekt instruert", og slik at de kan skaffe seg en brud eller brudgom derfra også.

 

Utover det er det foreldrenes ansvar å lære barna fremmedspråk utenom engelsk og eventuelle valgfag. Ikke statens.

Lenke til kommentar

Nei nei nei.

I norge prater en norsk. og en bruker Engelsk til å kommunisere med folk som prater andre språk enn norsk.

Det holder.

Jeg vil heller ikke at skattepengene mine skal gå til å betale folk for å lære et språk, som egentlig er bortkastet.

Dette er noe foreldrene selv burde lære barna sine, og da de er voksne nok, og de fremdeles vil lære språket, så kan de da ta et kurs, for å lære seg det.

Lenke til kommentar

Det går da vel an at skolen legger til rette for at innvandrere kan få morsmålundervisning uten at skolen absolutt må ta kostnadene? De kan vel foreldrene ta. Det heter seg jo at hver og en skal få utnyttet sitt fulle potensiale, selv om dette har blitt glemt for lenge siden.

 

Det må uansett bli opp til hver enkelt. Det er ikke sikkert alle ønsker undervisning i morsmålet selv om foreldrene gjør det.

Lenke til kommentar

Det er svært viktig at barn får undervisning i morsmål i tillegg til norsk og sidemål, siden forskning viser at det er mye letter for flerspråklige barn å lære seg nye språk, og det å fortsette undervisning i to språk(etterhvert tre og fire språk når engelsk og valgfritt språk kommer inn) vil gjøre det lettere for barnet å få en ordentlig forståelse av både norsk og sitt eget språk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor ikke velge den enkleste veien? Slik som jeg ser den "enkleste veien" er det å fungere i den kulturen du tilhører/bor i. Så får du styrke til selv å tilegne deg hvilket språk eller kompetanse du ønsker. Det er ikke felleskapets ansvar å oppfylle alle dine "drømmer". Det er felleskapets ansvar å gi deg like sjanser, og ferdig med det.

Lenke til kommentar
I forrige uke fikk jeg en artikkeloppgave fra min nye norsklærer:

 

Er det viktig at innvandrerbarn lærer å lese og skrive på morsmålet sitt, i tillegg til at de lærer norsk? Drøft om alle bør ha rett til morsmålsundervisning i skolen.

 

Diskuter :) Trenger sårt litt hjelp til å finne argumenter både for og imot :)

7986234[/snapback]

 

 

Jeg er helt klart for morsmål undervisning i skolen. De kunne bli bruktes litt skjønn komuner som bare har 1 elev på en skole med 200 elever der det ikke finnes lærer i de språket må kunne fritas eller kunne leges til rette på en annen fornuftig måte.

 

Kort sagt ja til morsmål undervisning i skolen.

Lenke til kommentar
Jeg mener det ville vært riktig. En i klassen min som er kurder, hun har har helt mistet sitt eget språk etter at hun har bodd i Norge i 7 år, og det mener jeg er synd, for det er ikke bare henne, en som er gresk som går i en annen klasse på skolen min har også mistet mye av språket sitt etter hun kom til Norge. Da mener jeg det er viktig at det offentlige faktisk griper inn og gir dem et tilbud til å kunne lære seg mer slik at de kommer tilbake på sitt eget språk igjen. Syns det er viktig, for det gir jo mer kunnskap om det språket og også landet personen kommer fra.

7989713[/snapback]

 

Det er nok viktig for dei å ta vare på sitt språk og sine tradisjonar, men samtidig er det feil av skulane å bruke enorme ressursar på å drive undervisning i desse språka for at innvandrarar skal kunne oppretthalde sitt morsmål.

 

Folk som flyttar til Noreg får lære seg norsk slik at dei faktisk kan overleve samfunnet her. Om dei vil vedlikehalde "det gamle" språket sitt får vere opp til dei, men det blir feil å pålegge staten å undervise dei i det iallefall. Det ville i så fall koste ganske mykje - tenk på kor mange ulike språk som kjem til Noreg. Det må utdannast nye lærarar med god nok kompetanse, delar av skulane må omorganiserast for å få plass til nye fag, det må skaffast lærebøker etc.

 

Vedlikehald gjerne morsmål, men det blir for dumt å pålegge det norske skulesystemet eit ansvar for det.

Lenke til kommentar
I forrige uke fikk jeg en artikkeloppgave fra min nye norsklærer:

 

Er det viktig at innvandrerbarn lærer å lese og skrive på morsmålet sitt, i tillegg til at de lærer norsk? Drøft om alle bør ha rett til morsmålsundervisning i skolen.

 

Diskuter :) Trenger sårt litt hjelp til å finne argumenter både for og imot :)

7986234[/snapback]

 

Selvfølgelig skal de ha opplæring i sitt morsmål hvis de ønsker dette! Jeg føler det rår en fundamental missforståelse av problemstillingen i denne tråden :)

 

Grunnen til at de skal få dette tilbudet er at innvandrere (i særdeleshet når man snakker om asylsøkere), kanskje blir returnert til sitt opphavsland hvis asylsøknaden/oppholdstillatelsen blir avslått/ttrukket tilbake. Hvis de ikke har fått opplæring i sitt morsmål vil de bli satt tilbake akademisk sett når de returnerer. Ikke det at de ikke skal ha opplæring i det norske språk og kultur, men man må ta hensyn til at de kanskje ikke skal bli boende her i landet på sikt. Faktisk så burde de få opplæring i fx matematikk og samfunnsfag på sitt morsmål, men med norsk pensum selvsagt. Da ville de oppnå basiskunnskaper i realfag i samme hastighet som norske elever, uten å måtte slite med språkkunnskaper i tillegg.

 

På den måten ville de vært bedre utrustet til å fortsette en videre utdannelse i Norge, samtidig som de ville ha gode kunnskaper hvis de måtte returnere. Slik det er nå sliter ofte innvandrerbarn med bla. matematisk forståelse... ikke fordi det i utgangspunktet er vanskelig for dem å lære matematikk.. men fordi de ikke har samme språkforståelse som norske elever. Dermed blir de dessverre ofte hengende etter i disse fagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...