Gå til innhold

Blank vs matt skjerm


Grizzly78

Anbefalte innlegg

Hvilke fordeler og ulemper har hhv matt og blank skjerm og til hvilket bruk passer de best (spill, bilder, film mm). Jeg har lest at matt skjerm er en fordel når man bruker PCen mye til billedbehandling.

 

Jeg har selv en 17 Samsung SyncMaster 171P til min stasjonære PC. Denne skjermen er jeg veldig fornøyd med. Vet noen om denne skermen er matt eller blank?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg vet er at blank skjerm ikke passer godt om du har sterke lysskilder bak deg. For eksempel er det helt umulig å sitte med pcen dersom det er et vindu med dagslys rett bak deg eller en lampe. Kort sagt: blank skjermoverflate reflekterer.

 

Men dersom du får det så mørkt at du hindrer refleksjon så vil jeg påstå at det blanke bildet er bedre enn det matte.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

hm.. skal kjøpe ny PC, men er usikker på om jeg vil ha blank eller matt. Vet ikke helt om jeg har forstått det riktig -- er panelet det samme uansett, men blanke skjermer har et annet belegg utenpå? Eller er det forskjellige paneler også? Er det forskjell på lyslekkasje og lysstyrke også, eller bare kontrast/farger? :hmm:

Lenke til kommentar

samme skjerm med forskjellig belegg ja.

 

pga at den matte overflaten gir en marginal spredning av lyset vil matte skjermer teoretisk være mindre lyssterke, men dette vil du ikke merke mye av i praksis. Tenk på at skjermer på forskjellige pc'er har stor forskjell i lysstyrke uavhengig av om det er matt eller blank skjerm. Lyslekkasje vil det ikke være forskjell på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...