Gå til innhold

Går det ann å lage en spennings deler med vekselstrøm?


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-12-07 01:24, skrev Simen1:

eiga: huff huff for en kobling. Enveis likerettere er da ikke særlig bra for vekselstrøms-motorer. I tillegg vil amplituden på sinuskurven være den samme (altså 230v*roten av 2 = 325v.)


Nei, DA tror jeg det går galt..



 

He, he kan nok stemme det du sier.. (amplituden blir den samme uansett dersom du ikke kutter den, effektiv spenning er det man regner med i praktiske eksempler så lenge komponenter tåler det). Men jeg skal gi meg på forslaget(ikke max som jeg sa, men den ville ytet på halve runden rundt). Tror viften kunne klart å holde turtall dersom det var bra 'kulelager' på viften(ro, ro til sent på kvelden..hehe) Tror jeg skal prøve en slik kobling bare for å teste, må bare finne en vifte på 110V først. Det jeg ikke er sikker på er om man MÅ ha 'negativ' fase i tillegg om viften ikke skal bli i 'vippe' posisjon.

 

Noen reodortesterer her som vet helt sikkert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sukk.

Enkelte vil visst aldri innse nyansene...

 

Slik var det i et Donald-blad engang også, da Ole, Dole, Doffen, Donald og onkel Skrue (Nei! Ingen insinuasjoner takk!) havnet i firkantland. Som visstnok lå i nærheten av Voss. Folket der snakket i allefall nynorsk, og DDuck&Co slapp ikke unna fangenskap (og f***-skap) før de klarte å blåse firkantede tyggegummibobler!

Definitivt en av de beste Donald-historiene jeg har lest, men fremstår kanskje som en liten digresjon?

Eller kanskje ikke? Hmmmm...

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er lærerikt og(som den Donald historien)morsomt. Det å yttrykke seg så man blir forstått er ikke like enkelt, jeg ser masse missforståelser(ink. meg selv), men etter en tid her på forum.hw.no er jeg blitt vant til at det skal være slik. Så får man heller hente ut det man klarer av kunnskap og erfaringer.

Lenke til kommentar

Var ikke skrue med i den fortellingen? Var en gang han skulle frakte gull og legge det i atmosfæren. Så datt alt det dyrbare gullet til Skrue ned igjen. Og så var det en gang pengebingen ble tømt. En annen gang sto b-gjengen utenfor og tappet penga fra sin egen eiendom.

 

Jeg tror Skrue har samme personlighet som Skrue selv. :grin: Kan aldri overgi seg og han kjemper til siste stund med muskeldundern sin. Han finner alltid på noen kvikke løsninger. Som fks og frakte gull til månen, som senere går ut av kurs pga for mye tungde på gullet. Så langt jeg husker har de fleste oppdraga til Skrue gått rett i vasken. Og har som regel større tap enn gevinst. Så jeg vært litt i tvil i å høre på denne psykopatiske anda :grin:.

 

Ikke personlig ment Skrue, bare en sammenligning :wink:.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...