Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Import av smykker/juveler


wawa

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer paa om jeg som turist og privatperson har lov til aa kjoepe med meg smykker verdt 150-200 tusen kroner (eller mer, eller mindre) og ta dem med til Norge eller sende dem i en pakke? Skal jeg erklaere det? Maa jeg betale noe toll eller avgift hvis jeg sender det i en pakke til meg selv i Norge? Maa jeg betale noe toll eller avgift hvis jeg har det i baggasjen?

 

Hvordan er reglene angaaende dette? Er det noe troebbel aa ta slike ting ut av et land jeg kjoeper det i (f.eks India)?

 

Veldig nysgjerrig! Og veldig takknemlig for info

Endret av wawa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er langt over grensen for hva du kan ha med inn i Norge som turist. Dette MÅ deklareres i tollen både ved utreise av land X og ved innreise i Norge. Du må belage deg på moms (25%) og evt. den toll som måtte være på de varene du tar inn. Manglende deklareringer vil medføre smugling og mistanke om hvitvask/terrorfinansiering med fare for høye straffer og komfiskering av verdiene.

 

EDIT: For eksportregler fra f.eks. India bør du høre med den Indiske Ambassaden i Oslo. Husk at det også kan oppstå problemer ved gjennomreise i andre land på vei fra India til Norge. Tar du penger med deg i kontanter for å ordne kjøpet må også dette deklareres (både ut av Norge og inn i India - og muligheter for trøbbel underveis).

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar PerB. Gaar ut fra at det maa deklareres likedan hvis jeg sender en pakke til meg selv i Norge? Men hvis man alltid maa betale moms, hva kommer det av at jeg ikke har gjort det tidligere naar jeg har kjoept personlige ting (f.eks videokamera til 7500NOK?). Jeg har jo ikke deklarert slike personlig innkjoep tidligere, men hvis jeg hadde deklarert kameraet, maatte jeg for eksempel ha betalt noe moms da? Jeg blir litt forvirret i forbindelse med slike problemstillinger... Er det ikke lov aa kjoepe ting personlig og ha det med hjem uten aa betale moms paa det?

 

Er det en grense i verdi man maa forholde seg til? Er det noe spesiell avgift paa smykker i forhold til andre ting? Er det greit aa handle smykker for 80 000NOK for eksempel? Tja, jeg er jo helt blank paa juss selv men kan det aa stille spoersmaal om ting jeg ikke har peiling paa, saa... Hvis noen kan disse tingene i detalj, er jeg takknemlig for utdypende forklaring. :)

Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal du tolldeklarere dyre gjenstander kjøpt i utlandet, og betale norsk moms på dem. Jeg tror dog de fleste bare putter det nye kameraet, smykkene eller hva det skulle være, i kofferten, og ikke bryr seg noe videre om å betale moms.

 

Det er selvsagt ikke tillatt, men vil tro det er veldig vanlig.

 

Blir man stoppet i en rutinekontroll kan man vel f.eks. hevde at det er et kamera / smykker man hadde med seg hjemmefra Norge..

 

Hvis du sender ting som en pakke til deg selv, så er det en viss fare for at den blir stoppet, åpnet og kontrollert, og at du får beskjed om å fremvise kjøpskvittering og betale moms, før du får tingen utlevert.

 

Regelverket finnes forøvrig på www.toll.no

Lenke til kommentar
  • 16 år senere...

Hvis du kjøper 1 oz gullmynter som er gyldig betalingsmiddel, slipper du moms og toll. Men du må deklarere beløpet, hvis det mer enn 25k. En American Eagle er ca 23000

Eksempel på slike er Krugerrand. Det er enklere å bare ta med kontanter, og deklarere dem. Det er ikke beløpsgrense.

Hvis du ikke vil deklarere noe, eller har tjent pengene på kriminalitet, ville jeg kjøpt diamanter eller lignende og puttet dem en viss plass.

Beklager litt sent svar.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...