Gå til innhold

POL-filter til "ultravidvinkel"


Anbefalte innlegg

Hvilket POLfilter vil være å anbefale til en Sigma 10-20 (77mm filterfatning), mtp de stygge tendensene enkelte filtre får på vidvinkler, og ikke minst vignetteringen.

Noen som har reell erfaring her?

 

Ønsker også tips til hvor man kan handle slikt i utlandet, gjerne ebay, men fortell meg hvor du selv har handlet fra, mange useriøse og svindlere akkurat på filter-fronten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker Nikon CPL II 77mm på min Nikkor 18-35mm (fullframe).

Det er veldig flott byggkvalitet, tynt- men fullstendig kompatibelt med linsedeksler og øvrige filtre likevel. Det oppfører seg svært godt helt ut til 18mm, men polariseringseffekten avtar selvsagt noe.

 

Manipuleringen av den ytre ringen er myk og nøyaktig uten slark eller creep.

Nedsiden er selvsagt den uhyggelige prisen sirkulære polariseringsfiltre har.

 

Tror det ligger på rundt 2000,- her i landet, jeg kjøpte det for 800,-($134) på Adorama. Har ikke angret ett sekund på at jeg ikke gikk for de kjipere variantene.

Lenke til kommentar

Jeg har nylig bestilt flere Hoya filtre med filterdiameter på 77mm ,både UV og pola. Jeg har kun holdt meg til Hoya og der har man to valg når det gjelder tynn ramme. Disse er Pro1 og Pro1 digital. Den forskjellen jeg har fått med meg mellom de to er at Pro1 digital har coating på begge sider av glasset. Pro1 har også marginalt tynnere ramme, er litt dyrere og har tynnere "justeringsring".

 

Har såvidt hørt noe om at Pro1 digital faser ut standard S-HMC filterene fra Hoya.

For min del har jeg Pro1 digital UV og Pro1 pola.

 

 

redigering: måtte rette det jeg sa om rammetykkelsen.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Jeg er klar over problemene, og hvordan det ser ut, så en diskusjon ang, de ønsker jeg ikke.

Jeg vet at jeg SKAL ha ett, jeg er bare ute etter det beste alternativet.

Er det kun UVfiltrene fra Hoya som kommer i Thin utgave?

7979251[/snapback]

 

Kenko Pro1 er det samme som Hoya Pro1 (ultra tynn), bare billigere.

 

Edit se forøvrig: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=700165

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...