Gå til innhold

Hjelp til kjøp av Polarisering filter ønskes


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger litt hjelp ang. anskaffelse av Polariseringsfilter til Nikon D80 Kit (m.Nikkor 18-135mm f3.5 -5.6G IF-ED)

Jeg kjøpte nettop dette kittet (1 dag siden), og er temmelig / eller helt fersk på Speilrefleksfronten, så om jeg stiller dumme spørsmål må dere ha meg unnskylt :dontgetit:

 

Jeg har nå tatt noen bilder ute og inne med dette. Det jeg har lyst til å få til, er sånne markante skyer på landskapsbildene (kontrast).. Jeg har forsøkt i hele kveld å få dette til ved hjelp av photoshop, men sliter virkelig der...! Så etter litt søk på nettet, fant jeg ut at kanskje et polarisasjonsfilter kan gjøre susen.

 

Diameteren på mitt objektiv: (67mm)

Jeg ønsker litt synspunkter / anbefalinger, på hva eller hvilket polariseringsfilter som vil være best for meg.

 

Eksempel på noen jeg fant på nettet (som har endel prisforskjell); Om det er andre som passer meg bedre, er jeg glad for sånn svar og... Det er jo ikke alltid at det dyreste er det beste for spesifikke formål heller? :)

 

Cokin Circ. Pola. Mineral Glass 67mm- C164-67 kr 857,00

 

Cokin W.A. Pola Circ. 67mm- C166-67 kr 1 003,00

 

Hoya Filter PL-CIRC 67mm- kr 958,00

 

Hoya Filter PL-CIRC Super 67mm-Sirkulært polarisasjonsfilter,smal type kr 1 361,00

Nikon Filter 67mm Sirkulært Pola C-PL2- kr 2 032,00

 

Jeg aner litt for lite om de dyreste har noen hensikt? (Om jeg kommer like godt ut med det billigste?) , samt om det er bra med Mineral glass, eller "smal type" ??

 

 

 

hilsen,

Martin

Endret av symbol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det å kjøpe polariseringsfilter på eBay?

Er det trygt med tanke på å bli lurt, sjanse for å få falske Hoya kopier?

Driver selv å glaner litt rundt på eBay etter polariseringsfilter om dagen. Prisene er en god del lavere enn de vi finner i butikken i norge, men hvis det er en "stor" sjanse for å få uekte vare er det sannsynligvis ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Når du velger filter er det viktig å se på hva slags coating filteret har. Multicoated er et ord man liker når det er snakk om filtre. Dette hjelper mye på de optiske egenskapene, unngår stygge lysflekker på bildene etc. Hoya og Hama går for å være gode, og naturligvis noe dyre.

Lenke til kommentar
Søk på ebay etter Kenko Pro1 cpl 67mm, så får du et svært bra polafilter.

 

Kenko=Hoya bare billigere :p  Har selv Kenko Pro1 clp 55mm som jeg betalte ca 200-300 kr i sin tid. Jeg tror 67mm koster ca 400 kr.

7754613[/snapback]

 

Takker for svar. Er CPL det samme som pola?

Kanskje står det for Circular Polarizing Lens?

 

Er dette et sirkulært filter ((finnes visst to typer) som jeg har lest jeg trenger til sigma 18-50 F2.8 / EOS 400D?

 

 

Link til selger

 

Pris ca NOK 400 inkl frakt.

Endret av Skikongen
Lenke til kommentar

Jeg bestilte fra linken over. Prisen ble 480 kroner. Dagen etter bestilling fikk jeg mail med bl.a. følgende informasjon:

 

"For easy customs clearance, we will declare your order package as toys for gift purpose with US$20 value. In most cases, this practice helps minimize customs duty buyer needs to pay when package arrives."

 

Levering tok 7 dager (inkludert en helg). Anbefales like høyt som en varm kaffekopp i kulda!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jepps.. da har jeg og bestillt et filter (ikke fra linken over, men dog...

"

NEW! Hoya HMC Coated Circular POLARIZER Filter 67 67mm

"

$56.95

 

Får se når det kommer om det er noe å gjøre igjen :-) Spennende dette. :-)

7786262[/snapback]

 

 

Da mottok jeg filteret i dag fra selger; slphotogear

butikk:

http://stores.ebay.com/Spotlight-Photo

 

Okei service. Filteret var nytt og uåpnet.

 

Bestillt med billigste frakt, 24.01 , dvs. 13 dagers venting. :-)

Nå må det bare bli litt mer skystruktur, så jeg kan få noen flotte himmel bilder.

 

To ting:

Noen som har forsøkt å ta bilde av månen med polariseringsfilter? Gir det noen slags effekt mon tro.. lets try..

 

En annen ting: Hva benytter dere til å rense linser og filtere? Er det sånn dyrt stoff man kjøper på optisk forretning for å rense briller? eller er det noen andre slags billige løsninger?

Endret av symbol
Lenke til kommentar

Eneste effekten du får av å bruke polafilter til månebilder er mindre lys, og lengre lukkertid. Det fjerner ikke mye refleksjoner fra månen, for å si det sånn.

 

Rens med det samme du foretrekker å rense objektiver med, så holder de lenge. Dårlig ånde og myk klut funker fint for meg, de få gangene det sitter noe småtteri på. Ideelt sett skulle man vel hatt spesialutstyr, så slipper man å skylde på seg selv om det skulle bli riper i glasset.

Lenke til kommentar
Da mottok jeg filteret i dag fra selger;  slphotogear

butikk:

http://stores.ebay.com/Spotlight-Photo

 

Okei service.  Filteret var nytt og uåpnet.

 

Bestillt med billigste frakt, 24.01 , dvs. 13 dagers venting. :-)

Nå må det bare bli litt mer skystruktur, så jeg kan få noen flotte himmel bilder.

7887174[/snapback]

Fikk du moms på det, eller var det merket slik at det gikk under tollgrensa?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...