Gå til innhold

Hvor vigtigt er APO?


Anbefalte innlegg

Jeg har fundet en brugt 400mm tele til salg, som jeg godt kunne tænke mig til fuglefotos, når jeg får mit Pentax K10D.

 

Det er en Sigma AF 400mm/5.6, men uden APO.

 

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle meninger om, hvor slemt det vil være at undvære. Er det sådan noget med, at hvis jeg fotograferer en kontrastrig fugl, kan jeg forvente at få lilla kanter på alle fjerene - eller er det mest noget, der kan give problemer for meget kritiske øjne under særlige lysforhold?

 

Er der nogen, der kunne give et bud på, hvor meget jeg evt. burde betale for sådan en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så lett å gi noe godt svar på dette. :) Det er et faktum at med en ellers lik optisk konstruksjon, så vil det objektivet med APO-glass gi mindre KA (lilla og grønne kanter) og generelt skarpere bilde.

 

Det er også slik at KA er mer plagsomt på digital enn på analog (uten at jeg kan gi noe godt svar på hvorfor - man pixel-peepet vel kanskje ikke på 10x15 prints før... :))

 

Jeg har absolutt ingen erfaring med de objektivene du beskriver, men du kan søke på sider som pbase og flickr etter objektivet, med og uten APO, og se om du ser noen forskjell.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hum, jeg prøvd to like modeller med og uten APO og jeg merket stor forskjell på objektivene, dog var jo det objektivet med APO en oppgradering av det andre objektivet, så det kan ha hatt noe å gjøre med saken, men jeg anbefaler deg å kjøpe et APO objektiv uansett.

Lenke til kommentar

CA er mye mer plagsomt uten APO, men betyr ikke at optikken er dårlig uten. Men fuglefotografer sverger nok til APO, da det er så mye greiner og kvister som skapet store kontrastforskjeller fra det til himmelen, og da er APO en flott ting å ha i glasset sitt. CA forsvinner egentlig som oftest når en blender ned alikevel, så det er ikke noe en må ha. Mitt Minolta 70-210 har ikke apo, og det er knivskarp, og flott å ta bilder av treer og fugler ( når jeg kommer nærme nok) men det bør gjøres mer nedblendet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...