Gå til innhold

Dele lagringsdisk mellom win og linux


Knast

Anbefalte innlegg

Jeg har ett oppsett på min bærbare pc, med en eisa-disk (restoring, ingen planer om å røre), windowsdisk (ntfs) og linux disk (ext3 + swap)..

Så kunne jeg tenke meg et felles lagringsområde på ext3-disken. Finnes det noen drivere som lar windows lese (evt også skrive) til ext3-filsystem?

Evt omvendt (uten FAT-formatert windows-partisjon)..

Bruker windows xp og linux ubuntu 6.06..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

linux klarer å lese/skrive ntfs ja. om det var dette du mente når du skrev "evt. omvendt"?

 

sudo apt-get install ntfs-3g

NTFS drivere for linux som lar deg lese og skrive fra/til NTFS..

 

ikke helt sikker på om det var sånn her du mente? men oh well

Lenke til kommentar

Det eksisterer flere windows-drivere for ext2/3. ext3 blir da montert som ext2.

Både ro og rw drivere eksisterer. Desverre har jeg aldri brukt noen selv, men flere brukere på forumet har. Desverre, igjen, husker jeg ikke hvilken driver de fleste bruker.

Et raskt forumsøk burde kunne klare opp i dette.

 

En liste over ext2/3 drivere for windows kan du finne under External links på wikipediasidene for ext2.

Lenke til kommentar

Vil tenke meg at du kan endre opp med å gjøre deler av partisjonen "korrupet" e.l. ved bruk av teknologi som dette ja, den er enda ikke 100% stabil.

 

Slik jeg forstår det ville det være smarter å bruke linux til å skrive til en NTFS partisjon, enn det vil være å få windows til å skrive til en EXT3 partisjon - da jeg har fått inntrykk av at det er noe mer stabilt.

Lenke til kommentar
Vil tenke meg at du kan endre opp med å gjøre deler av partisjonen "korrupet" e.l. ved bruk av teknologi som dette ja, den er enda ikke 100% stabil.

 

Slik jeg forstår det ville det være smarter å bruke linux til å skrive til en NTFS partisjon, enn det vil være å få windows til å skrive til en EXT3 partisjon - da jeg har fått inntrykk av at det er noe mer stabilt.

7982784[/snapback]

jeg må si meg enig med deg der..

linux generelt har et rykte på seg for å være en anelse mere stabilt enn wind0ze ^^

+ jeg bruker ntfs-3g i linux selv, for å lese/skrive til ntfs disken min, og det fungerer utmerket

Lenke til kommentar

Både ntfs-3g og fs-driver har kommet så langt i utviklingen at skade på filsystemet ikke er et problem lenger.

 

Fra ntfs-3g sin hjemmeside:

 

The driver currently is in release candidate (RC) status, which means that no data corruption or loss has been reported during ordinary driver use, nor found in our extensive quality testing before release of the latest version and we're planning to release the RC version as stable in the near future.
Endret av wiley
Lenke til kommentar
Vil tenke meg at du kan endre opp med å gjøre deler av partisjonen "korrupet" e.l. ved bruk av teknologi som dette ja, den er enda ikke 100% stabil.

 

Slik jeg forstår det ville det være smarter å bruke linux til å skrive til en NTFS partisjon, enn det vil være å få windows til å skrive til en EXT3 partisjon - da jeg har fått inntrykk av at det er noe mer stabilt.

7982784[/snapback]

jeg må si meg enig med deg der..

linux generelt har et rykte på seg for å være en anelse mere stabilt enn wind0ze ^^

+ jeg bruker ntfs-3g i linux selv, for å lese/skrive til ntfs disken min, og det fungerer utmerket

7982812[/snapback]

 

Men ext3 er åpent, noe som enkelt forklart: De som skreiv ext3-driveren for windows viste hva de dreiv med. NTFS er derimot hemmelig, proprietært, etc etc etc. - og driverskribentene har måttet gjette seg fram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...