Gå til innhold

Stasjonær PC - Valg av komponenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer litt på om jeg skal ta 4GB ram istedetfor 2 for å tenke litt framover. Skal jo også bruke videoredigering osv. Det blir en tusenlapp ekstra, men er kanskje verdt det? Noen som har prøvd både 2 og 4 GB og merket noen ytelsesforskjell? Og skal jeg ha 4 GB må jeg jo nesten gå for 64-bit utgaven så jeg får utnytta rammen. Det er vel ikke noe problem med 64-bit lenger? Har hørt mange som mener det ikke er noe problem med 64-bit OS.

 

EDIT: Hvis det blir 4GB ram, ville dere tatt et 2x2048-sett eller to 2x1024-sett da?

Den rammen jeg har valgt er på ukens tilbud hos netshop denne uken, så sparer jo litt da... på en måte :p

 

 

EDIT2: Ble mye her nå. Jeg har sett litt etter drivere til 64-bit Vista. Det eneste jeg fant ut har 64-bits drivere er skjermkortet og hovedkortet. Jeg vet ikke helt hva jeg trenger drivere til heller. Sånn strømforsyning osv. trenger vel ikke drivere? Har ikke peiling på dette.

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar
Bump! Lurer veldig på det med om det er lurt med 4GB ram og 64-bit. Noen som kan finne ut om det ikke finnes 64-bit drivere til noen av komponentene jeg har valgt ut?

8671512[/snapback]

Google er et fint sted å lete på. Sjekk med maskinvareprodusentene og se hva du finner der. Noe må du faktisk gjøre selv.

Lenke til kommentar
Ok, da finnes det drivere til det jeg trenger drivere til. Fungerer alle routere på hvilken som helst OS? Finner firmware til routeren jeg har tenkt meg, Linksys WRT54GL, men står ikke noe om OS.

 

Men tror dere jeg har bruk for 4 GB ram da?

8672600[/snapback]

Hardware routere for trådløst nettverk skal fungere uansett hva slags operativsystem du bruker. Det mest vanlige er at du administrerer en router gjennom et web-grensesnitt. Strømforsyning og minne er to ting du overhodet ikke skal trenge drivere til for at det skal fungere skikkelig.

Lenke til kommentar
Ok, da finnes det drivere til det jeg trenger drivere til. Fungerer alle routere på hvilken som helst OS? Finner firmware til routeren jeg har tenkt meg, Linksys WRT54GL, men står ikke noe om OS.

Rutere er ren plug&play - du trenger aldri drivere, og du trenger heller ikke laste ned noe firmware med mindre du har problemer eller trenger nye funksjoner som ikke finnes i den du har.

 

Forøvrig er WRT54GL er bra og meget populær ruter, og den kjører linux som gir mange spennende muligheter. Jeg har en slik selv, og bruker DD-WRT firmwaren som gir masse ekstra snacks* i forhold til standard firmwaren :)

 

 

* Blant annet: ingen begrensning i forwarding av porter, overstyring av connection tracking (kan øke antall simultane connections, som er fint til bittorrent osv.), overstyring av DHCP-server hvor du kan assosiere bestemte MAC-adresser med IPer, økning av antennestyrke til WLAN, innebygd OpenVPN-server og masse annet...

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Hva fornoe snacks snakker du da om? Trenger man noe "snacks"på en ruter liksom? :p

 

stigfjel: Skjønner. Men timingsa er bedre hvis jeg velger å gå for 1024MB-brikker. Og før var det snakk om at 1024MB-brikker ikke var like god kvalitet osv. som 512MB. Er 2048 like gode som 1024 da?

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar
Hva fornoe snacks snakker du da om?

 

* Blant annet: ingen begrensning i forwarding av porter, overstyring av connection tracking (kan øke antall simultane connections, som er fint til bittorrent osv.), overstyring av DHCP-server hvor du kan assosiere bestemte MAC-adresser med IPer, økning av antennestyrke til WLAN, innebygd OpenVPN-server og masse annet...

 

Det er lov å lese postene litt mere nøye sindrejibb :whistle:

 

EDIT: leif

Endret av mattjin
Lenke til kommentar

Opp.

 

Quoter meg selv her:

stigfjel: Skjønner. Men timingsa er bedre hvis jeg velger å gå for 1024MB-brikker. Og før var det snakk om at 1024MB-brikker ikke var like god kvalitet osv. som 512MB. Er 2048 like gode som 1024 da?

 

Er det noe vits med 4GB framfor 2? Kanskje hvis jeg tenker litt framover ihvertfall..

 

Også lurer jeg litt på hvilket minne. Minnet jeg har valgt til nå er jo det som er på ukens tilbud hos netshop nå. Men ser også at noen får tak i 2GB minne til 600 kr osv. og det er mye snakk om at minne er veldig billig for tida. Men hva fornoe minne er det som er så billig da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...