Gå til innhold

Photoshop: "rufsete kanter"


Anbefalte innlegg

jeg skal lage et bilde hvor jeg ønsker å ha "rufsete" kanter. Med rufsete kanter så tenker jeg på feks et gammelt sjørøverkart som har blitt gammelt og har ikke "rette linjer" hvis dere skjønner. For å få en jevn overgang kan man selvsagt bruke "feather" funksjonen, men jeg er ute etter å lage en litt mer røff overgang fra bilde til bakgrunnen.

 

Noen idéer om hvordan jeg lettest kan gjøre dette?

 

Er det forøvrig noen som har tips til noen nettsider med gode tips (og ikke minst eksempler) på trykksaker med ganske kult design? (lager selv en publikasjon på noen sider som skal ha litt bra design).

 

takk for eventuell hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for tips.

 

Egentlig så tenkte jeg mer på om det var mulig å lage en noe "rufsete" eller slags kantene overgang mellom et vanlig bilde og feks hvit bakgrunn. Jeg har som sagt ofte brukt "feather" funksjonen for å få myk overgang mellom bilde og bakgrunn, men jeg ønsker tips til hvordan man skal lage en litt hakkete overgang. Nogre tips?

Lenke til kommentar

Legg til ei maske, set framgrunnsfargen til svart og vel ein «rufsete» pensel (brush). Trykk so F5 for å få fram Brush-paletten. Set Spacing i Brush Tip Shape til ein høgare prosent, og gjerne auk Size jitter og Angle jitter under Shape Dynamics for å lettare få ein variert kant. Mal so på maska langs kanten av biletet. Kan vere det finst enklare måtar og, men det var denne eg kom på. Såg det på Photoshop TV ein gong trur eg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...