Gå til innhold

Sony hevder formatkrigen er over


Anbefalte innlegg

Selvom det kommer digitalt bakkenett i løpet av de nærmeste årene så blir ikke alle kanaler sendt i HD. 1080p vil vi sansynligvis ikke se kringkastet på mange år. Oppskaleringen er dermed like relevant selvom bildekvaliteten med digitale signaler bør være et mye bedre utgangspunkt enn de tradisjonelle analoge. Dessuten blir bildeforbedringskretsene bedre og bedre så det blir nok bra til slutt.

 

For å avslutte vår lille diskusjon i diskusjonen så sier jeg ikke at FullHD ikke er noe vits, men jeg sier at FullHD ikke trenger å gi noe voldsom forbedring av opplevelsen. Din påstand var om jeg husker rett at HD-ready (les: 720p/1080i) var bare tull, hvilket det ikke er med mindre man har veldig gode videokilder.

7989950[/snapback]

720p eller skjermer med HD-ready merket det som har tatt over billigTV isteden for CRT nå. Det er ikke lenge til FullHD TV''er synker like mye i pris. Det er bare noen måneder siden man måtte ut med nesten 30 000 for en kvalitets TV med FullHD. I dag kan du få disse fra rundt 16 000 kr. HD-ready skjemer kan ikke vise 1080i skikkelig heller. Det må du ikke tro. Skal du se 1080i så er det FullHD som gjelder.

 

Når det digitale bakkenettet kommer så vil oppskaleringen til en av HD formatene 720p, 1080i eller 1080p sannsynligvis til å skje i dekoderboksen. Uansett er det ikke oppskaleringen som er det store problemet til de billigste av disse TV'ne. Det er kvaliteten på AD-konverteren som gjør om analoge signaler til digitale slik at de kan vises på skjermen.

 

Jeg sier ikke at du ikke vil få til å se på TV med en HD-ready TV, men filmopplevelsen blir jo selvsagt bedre med bedre kilder (Blu-ray med 1080p) og skikkelig FullHD TV.

 

Selv synes jeg en 40" skjerm med så lav oppløsning som 1366x768 begrenser bruksmulighetene til skjermen betydelig. - Jeg gjetter også at verdien på disse TV'ne vil synke utrolig raskt etterhvert som FullHD TV'er marsjerer inn og synker i pris.

 

I dag kan du plukke opp en 32" HD-ready LCD hos Elkjøp/Lefdal o.l. for 4995,- For bare ett år siden startet disse på 10.000kr.

 

Jeg sier bare at om noen vurderer å kjøpe TV, så vil det nesten være å kaste penger ut av vinduet å bruke 10.000+ på en TV som vil koste halvparten om ett år, og da får du solgt den for halvparten av det igjen... 75% verdiforingelse på ett år er mye selv for teknologiprodukter. Jeg tror det er mye bedre økonomi å kjøpe en skikkelig TV når en først skal bruke 10k+ på TV. 10k og 16k er ikke så alt for stor forskjell.

 

Når det gjelder formatene HD-DVD (1080i) og Blu-ray (1080p) får du ikke utnyttet noen av de fullt ut på en såkalt HD-ready TV. Derfor tror jeg også at HD-ready bare er en mellomløsning som faktisk er på vei ut av markedet. FullHD kommer og tar over.

 

Folk som kjøper en PS3 vil også gjerne spille i 1080p. - Jo, du merker godt forskjellen på å spille i 1280x720 eller i 1920x1080.

 

Jeg registrerer også at folk flest går på elkjøp og kjøper etter prinsippet:

Kunde: "Hva er en bra TV i prisklassen ditt eller datt?"

Selgeren: "Her har du TV'er i denne prisklassen. Men... disse TV'ene i prisklassen rett over er myyye bedre. Du har ikke lyst på en slik da."

Kunde: "Jo, de ser jo mye flottere ut".

Selger: "Ja, så har de denne funksjonen som de andre TV'ene ikke har og det er en veldig god TV."

Kunde: "Ok, men da kjøper jeg den TV'n."

 

Dette er en kunde som har null peiling på hva han kjøper og stoler 100% på selgeren. Klart disse sikkert klarer seg med en HD-ready TV og tror at dette er topp notch siden selger sa at det var det. Men han ville nok i lengden bli mye mer fornøyd med en skikkelig FullHD TV. Særlig hvis den er i nesten samme prisklasse (10k eller 16k). - Når han finner ut at HD-Ready kanskje ikke var det beste kjøpet allikevel så blir han veldig skuffet (og tilliten til elkjøp svekkes).

 

Poenget mitt har egentlig ikke så mye med kvaliteten til disse skjermene å gjøre, men at dersom du kjøper en HD-ready TV i dag, så synes jeg at du tenker veldig kortsiktig. Skal du kjøpe en TV du vil ha i noen år så burde du absolutt kjøpe en TV med FullHD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget mitt har egentlig ikke så mye med kvaliteten til disse skjermene å gjøre, men at dersom du kjøper en HD-ready TV i dag, så synes jeg at du tenker veldig kortsiktig. Skal du kjøpe en TV du vil ha i noen år så burde du absolutt kjøpe en TV med FullHD.

7996558[/snapback]

 

Det er nøyaktig det jeg har tenkt i forhold til å kjøpe prosjektør. Jeg har holdt av å kjøpe det i tre-fire år nettopp på grunn av at jeg syns det var litt for kjipt å da betale 20000 for en 720p prosjektør for senere å måtte kjøpe en med 1080p når de gikk ned i pris. Jeg har ikke planer om å bytte den ut med det første når jeg først kjøper.

Gjett om jeg er fornøyd med det nå som 1080p faktisk begynner å komme ned i 30-40K. For under et halvt år siden sjekket jeg, og da lå FullHD prosjektører på oppunder 100K. Neste år... rundt 20K? 15? Passer meg uuuuudmerket.

Lenke til kommentar

Hvis man alltid skal vente får man aldri kjøpt noen ting. Jeg hadde ikke orket å vente i fire år på ¨kjøpe projektor hvis jeg skulle bygge kino.

Neste år kommer vel HDMI 1.3 for fullt og da må du vente enda et år før du kjøper? ;) Denne bransjen vil alltid være i utvikling..

 

Kjøp det som dekker behovet man har og som passer lommeboka. Sjekk også kvaliteten på det du kjøper, for selvom det står FullHD stemplet på skjermen trenger den ikke gi bedre bilde enn en HDready. Den BØR gjøre det, men det er flere ting enn oppløsningen som spiller inn på bildegjengivelsen.

Lenke til kommentar
Hvis man alltid skal vente får man aldri kjøpt noen ting. Jeg hadde ikke orket å vente i fire år på ¨kjøpe projektor hvis jeg skulle bygge kino.

Neste år kommer vel HDMI 1.3 for fullt og da må du vente enda et år før du kjøper? ;) Denne bransjen vil alltid være i utvikling..

 

Heheh. Ja, jeg vet det. Det var mest det at det faktisk er ganske stor forskjell på 720p og 1080p, og jeg ville komme til å ha lyst til å bytte relativt kjapt uansett. HMDI 1.3 og sånt er jeg ikke så opptatt av. Flott hvis jeg får det når jeg har penger til å kjøpe meg prosjektør (Man må spare opp i minst et år også, vøtt) men det er ikke noe jeg fokuserer på. Kanskje fordi sånt blir mer obskurt for sånne som meg som er litt interessert, men ikke veldig. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...