Gå til innhold

Skal bygge softwarebasert studio!


Anbefalte innlegg

Og da trenger jeg litt hjelp..

 

Har hatt en del hardwaresynther før, men nå går jeg over til software.

 

Problemet er at jeg ikke har peiling på hva jeg trenger.

 

Dersom jeg vil lage "klassisk-elktronisk" musikk (+andre sjangrer).

 

Dersom noen kunne gi meg litt info om hva jeg bør satse på av maskinvare (da spesielt lydkort.. regner med at resten bør være best mulig?) og software.

Hva plugins/virituelle instrument bør jeg satse på?

 

Hva kan jeg gjøre for at det ikke skal bli knotete å bruke software-baserte instrument?

 

PS: Har ikke spesielt god råd!

 

Veiledning blir satt stor pris på!

 

Tor K.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk skal dere ha!

 

Jeg brukte Cakewalk Pro Audio 8.0 før (med diverse hardware-synther).

Skal jeg satse på software er det vel best å bruke Cubase SX/SL?

Tenkte også på halion som soft-modul.. Et bra valg?

 

Er det noen spesielle PC-konfigurasjoner jeg bør unngå?

Lenke til kommentar

Cubase burde være bra, men det finnes også en vst-adapter du kan bruke i Cake. Ellers sies faktisk Athlon å være sterkere på floating point utregninger, som er vanlig i softsynther enn P4. P4s sterke side er SSE2 som ikke jeg har sett mye til i audio-verdenen i alle fall.

Når det gjelder synther er det sikkert avhengig av hva du har råd til, men jeg liker rgcAudio's ting svært godt, ikke så dyrt heller. Har blitt mye bra gratis etterhvert også.. som Ichiro Toda Synth 1, Green Oak Crystal (sammenlignet med Absynth av noen), rgcAudio Triangle m.m. DestroyFX har også noen kule plugs som har blitt benyttet av kjente artister.

Vår landsmann Jørgen Aase har bla. en sequencer kalt Massiva, som kunne være verdt å sjekke ut.

Edit: Kom til å tenke litt mer angående hardware.

Selv sikler jeg litt på Asus A7N8X (nForce2), dessverre har jeg ikke råd. Har ikke hørt om noen konkrete erfaringer med audio og dette kortet, men hørte en del bra om nForce1. Asus har generelt godt ord på seg.

 

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-12-05 14:18 ]

Lenke til kommentar

Ettersom du bruker PC, vil jeg anbefale å holde det til Cakewalk-programmer siden disse er laget kun for PCer og man slipper multiplatform-problemer. Det siste fra Cakewalk er Sonar 2.0 og jeg bruker det daglig, og syns at dette er en bedre løsning enn Cubase SX. Jeg har brukt Cubase SX i mange prosjekter, men det passer ikke helt min måte å jobbe på. Det er jo opp til den enkelte å bestemme selv. Men har du allerede brukt et Cakewalk-program er Sonar lett å sette seg inn i, og det er vel det viktigste? Hent ned demoene og se selv...

 

Selv bruker jeg Sonar med et Audiotrak INCA88 lydkort fordi dette har 8 innganger og 8 utganger (som er kjekt å ha når man har hardware-synths, mixer og diverse andre instrumenter) og det har veldig lav latency med WDM-drivere (jeg kjører det stabilt på 4.4 ms effectiv latency og er veldig fornøyd, kan kjøre Input Monitoring og softsynths i realtime). Men trenger du ikke like mange innganger som meg, så hører jeg at Audiophile er et bra kort! Se på http://www.procom.no (som har de laveste priser på lydkort i Norge). Velger du Sonar, bør kortet ha WDM-drivere. Velger du Cubase, bør kortet ha ASIO-drivere.

 

En annen debatt er jo hva slags monitorer du har (høttalere, ikke skjermer), men det er annen debatt.

 

AMD vs. P4 har rellativt lite å si på lydfronten. Begge behandler lyd så og si likt.

 

Jeg mener du bør kjøre Windows 2000 eller Windows XP. HUSK Å SKRU AV ACPI! Siste punkt er veeeldig viktig! ACPI er kjent for å drepe mange DAWs (Digital Audio Workstation).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig at P4 og Athlon behandler lyd omtrent likt. For prosessoren er det ett fett om det er lyd eller grafikk eller hva det er, alt den ser er tall. Skulle tro at de fleste på dette tidspunktet var klar over at Athlon og P4 har merkbart forskjellig arkitektur. P4 utmerker seg som svært båndbreddeorientert, og gjør det bra i applikasjoner som Lame etc. Men .. P4 er åpenbart ikke spesielt sterk i flyttallsberegninger med mindre man benytter SSE2, det er bare å se hvor stor forskjell SSE2 har gjort i Lightware f.eks. De fleste audioapplikasjoner benytter standard flyttall og til dels SSE1, og Athlon vil jeg tro er et bra valg her. På den annen side har P4 et mhz-forsprang for øyeblikket og snacksy hyperthreading som kunne være greit å ha.

Edit: Det er så vidt jeg vet ingen som helst multiplattform problemer med Cubase SX. Det har kanskje noen bugs, men vel... Hvem sier at det ville vært bedre om det var kun for PC? Tror ikke noen vil si at Steinberg fokuserer på Mac framfor PC akkurat.

 

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-12-06 19:36 ]

Lenke til kommentar

Ja, ok. Tester funnet hos http://www.cakewalknet.com viser at AMD gir noe bedre ytelse enn Intel. Men det er relativt gamle tall...

 

Og kanskje ville ikke Cubase vært bedre hvis det hadde bare blitt satset på PC. Er ikke det litt dårlig da? :wink:

 

(Ok, den siste kommentaren var en vits...)

 

Alle sequensere/multitrackere har sitt eget GUI. Noen liker det, mens andre liker noe det. Eneste måten å finne det ut på er å bruke begge sequenserene. F.eks jeg like Cakewalk-produkter bedre enn Steinberg sine, men velger heller Steinberg over enhver 10 - 15 tusen kroners stand-alone harddiskrecorder.

 

Det verste i verden er stand-alone harddiskrecordere. Snakker om dårlig brukergrensesnitt. For å legge på litt EQ, er det IKKE UVANLIG med 20 tastetrykk og 15 runder på multi-hjulet.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha!

 

Når det gjelder monitorer (høytalere) så kjører jeg alt gjennom en fosterker + to kirkseater høytalere. jeg vet at dette ikke er ideelt siden lyden blir "farget" av høytalersystemet. Men tror ikke jeg har råd til noe annet.

 

Noen som kan antyde pris jeg må ut med for komplett system (uten skjerm)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...