Gå til innhold

Ram problem (corsair twin2x + asus p5n-e sli)løst!


amelbye

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop bygget følgende PC:

core2duo 6300

asus p5n-e sli

1GB PC6400 Cas4 corsair Twin2X matched pair (2x512MB)

 

Med rammen på standard-instillingene krasjer pcen i et kjør. Jeg må klokke den ned en god del for at den skal bli stabil. Også, av en eller annen grunn tror pcen at brikkene er 4-3-3-12, når jeg kjører auto...

 

Jeg oppgraderte til nyeste bios, for å se om det hjalp. Det førte til at windows memory diagnostic sluttet å virke, og den kommer med følgende feilmelding: internal error: appended buffers are too large

 

det dukket også opp en ny setting i bios som heter noe sånt som RAM SLI ready, der jeg kan sette cpuoc til et visst antall prosent. har prøvd den på disabled, og på 0%(setter rammen automatiskt til 800MHz) uten forrandringer.

 

Hva skal jeg gjøre? Sende ramen tilbake? eller kan det være noe annet galt?

Endret av amelbye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg har hatt samme problem.

 

Vi har samme HK men jeg har Corsair Dominator 2x1Gb ram brikker og 6600 cpu.

 

Slik løste jeg det:

 

1. Flash til nyeste bios: rev 0401

 

2. Deretter setter du Default settings i Bios. Saver og restarter.

 

3. Gå inn i bios på nytt. Sett timingen på minnet ditt manuelt. Mitt er CL4-4-4-12T så jeg satt fra toppen og nedover fra Auto til disse nummerne. Pass også på at Command per Clock ikke er 1T (option nummer 5 fra toppen. Sett den til 2 og ikke 1.)

 

Nå fungerer det som en drøm. Ingen fler bluescreens.

 

Håper det er til hjelp.

 

Ps: Jeg har mine brikker i de gule slottene, jeg leste et sted at noen også løste det ved å sett minnet i de svarte. Men det trengte ikke jeg.

Endret av Freddyfire666
Lenke til kommentar

(beklager, sitter her med engelsk tastatur..)

 

Det er de instilllingene jeg har kjoert med i bios. I gaar kveld testet jeg brikkene en og en i memtest-86, og det viste seg at den ene brikken tryner, mens den andre er helt stabil.

 

Naa haaper jeg bare de lar meg returnere den ene brikken og beholde den andre (kjoepte de som et par), slik at jeg har et fungerende system frem til jeg har faatt ny brikke..

Lenke til kommentar

Jeg har samme oppsett og sliter med samme problemet selv. Får blåskjerm i xp og pc`n restartes. Jeg har eksakt samme oppsett som trådstarter bortsett fra c2d e6400.

 

Har testet minnet som par i memtest og fikk over 100 "errors". Skjønte meg ikke helt på det programmet, men det bekrefter vel at minnet er ødelagt? Kan det være hovedkortet som er defekt, evt feil innstillinger som nevnt over som fører til "errors" i memtest?

 

Takker for alle svar!

Endret av 6637Braindead
Lenke til kommentar

Sliter også med tilsvarende problem... Satte sammen et system med et slikt hovedkort og en pakke 2GB Twinmos brikker. Da var systemet helt dødt. Siden det ikke fungerte med noen av brikkene, testet en og en, så regnet jeg med det måtte være noe annet. Men etter litt frem og tilbake så viste det seg at det var brikkene, begge to døde. Fikk til et nytt sett med brikker, og fikk maskinen opp og gå. Installerte windows, driver osv. alt var bare bra..., trodde jeg. Så begynte jeg å få noen CRC errors. Tilslutt så ville den ikke starte lengre.

 

Testet med memtest, og fikk øyeblikkelig errors. Tok ut den ene brikken, så fungerte det fint. Satte i kun den andre, og det krasjet øyeblikkelig.

 

Så etter å ha kjøpt 2 slike Twinmos sett, så er det kun en av de 4 brikkene som fungerer. Kan hovedkortet "drepe" brikkene på noen måte? Vetta fillern jeg, men synes det er litt rart med så mye defekt ram...

Lenke til kommentar
Løsningen over hjalp meg også. Jeg satte brikkene i de svarte istedet for de gule, og satte timings på 5 5 5 12, til disse brikkene:  https://prisguiden.no/product.php?productId=28718

 

Har ikke fått blåskjerm etter dette.

 

Jeg kjørte også memtest i 30min og fikk ikke de samme feilene som ved forrige test.

7993766[/snapback]

 

Jeg vil ikke anse dette som en loesning. Hvis brikkene er oppgitt til aa klare 800MHz 4-4-4-12, skal de ogsaa klare det! ellers er det noe galt!

Lenke til kommentar

Husk at det er viktig å flashe til nyeste bios.

 

Cut&paste fra bios changelog

Enhance compatibility with certion memory.

 

0401 er den nyeste for øyeblikket. Bare brenn den ut på en CD-rom eller legg det på en usb drive/mem stick så finner flash programmet i biosen filen selv.

 

Link til Asus: http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-no

 

 

Dette hovedkortet er veldig kresen på hva slags minne det bruker. Men prøv den løsningen først og hvis det ikke hjelper finn en type minne som er kjennt for å virke. Mener det er en lliste på Asus sitt brukerforum.

Lenke til kommentar
Løsningen over hjalp meg også. Jeg satte brikkene i de svarte istedet for de gule, og satte timings på 5 5 5 12, til disse brikkene:  https://prisguiden.no/product.php?productId=28718

 

Har ikke fått blåskjerm etter dette.

 

Jeg kjørte også memtest i 30min og fikk ikke de samme feilene som ved forrige test.

7993766[/snapback]

 

Jeg vil ikke anse dette som en loesning. Hvis brikkene er oppgitt til aa klare 800MHz 4-4-4-12, skal de ogsaa klare det! ellers er det noe galt!

8014957[/snapback]

 

Står da 5-5-5-15 på detaljer i pris guiden.

Lenke til kommentar
Så etter å ha kjøpt 2 slike Twinmos sett, så er det kun en av de 4 brikkene som fungerer. Kan hovedkortet "drepe" brikkene på noen måte? Vetta fillern jeg, men synes det er litt rart med så mye defekt ram...

7990437[/snapback]

 

Pass på at du ikke kjører for høy volt på minnet. Sett det manuelt hvis du ikke har gjort det allerde da.

Lenke til kommentar

Står da 5-5-5-15 på detaljer i pris guiden.

 

----------

 

Det er to utgaver av dette minnet. en versjon som er 5-5-5-15-2t, 1.9V og en som er 4-4-4-12-2t, 2.1V. Jeg har sistnevnte. Jeg har riktignok returnert dem, og et nytt par er paa vei i posten. Beklager misforstaaelsen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OBS!

Det er noen som har rapportert om ødelagte briikker pga at de har strøm på hk'et når brikkene tas ut/inn.

IKKE GJØR DET!

Slå PSU helt av, ta gjerne ut strømkabel.. og trykk pwr-on knapp en gang for å "tømme" PSU for rest-strøm.

Så kan man bytte brikker.

Dette var normalt ikke noe problem (å bytte brikker med "standby" på hk'e) med DDR. Med DDR2 så er det flere som har opplevd å "drepe" brikkene sine.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...