Gå til innhold

Forandre JPG info


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg holder musa over et .jpg bilde i utforskeren, kommer det opp datoen bilder er tatt på samt hvilket kamera.. Er det noen måte å endre/fjerne denne informasjonen på?

7947213[/snapback]

 

 

Hvis du har tilgang på Photoshop eller Photoshop Elements, kan du velge Save for Web når du skal lagre en jpeg. Da strippes fila for all informasjon.

 

Eventuelt kan du åpne bildet i programmet. Merke hele bildet (Ctrl + A) og kopiere bildet (Ctrl +C). Deretter velger du nytt dokument (Ctrl + N), klikk OK. Velg flytteverktøyet, hold Shift inne og dra laget over i det nye dokumentet.

 

Da burde også all informasjon være borte vekk.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Eventuelt kan du åpne bildet i programmet. Merke hele bildet (Ctrl + A) og kopiere bildet (Ctrl +C). Deretter velger du nytt dokument (Ctrl + N), klikk OK. Velg flytteverktøyet, hold Shift inne og dra laget over i det nye dokumentet.

 

Da burde også all informasjon være borte vekk.

 

Du skal bare være klar over at dette mest sannsynlig medfører reduksjon av bildekvaliteten. Det samme gjelder dersom man bruker Windows Image and Fax viewer til f.eks å rotere bilder. Grunnen er at JPG er et komprimert format.

Lenke til kommentar
Eventuelt kan du åpne bildet i programmet. Merke hele bildet (Ctrl + A) og kopiere bildet (Ctrl +C). Deretter velger du nytt dokument (Ctrl + N), klikk OK. Velg flytteverktøyet, hold Shift inne og dra laget over i det nye dokumentet.

 

Da burde også all informasjon være borte vekk.

 

Du skal bare være klar over at dette mest sannsynlig medfører reduksjon av bildekvaliteten. Det samme gjelder dersom man bruker Windows Image and Fax viewer til f.eks å rotere bilder. Grunnen er at JPG er et komprimert format.

7976596[/snapback]

 

 

Teoretisk sett har du et poeng. jpeg er et format som kompimeres ved hver ny lagring til ny jpeg-fil, men selv da vil endringen (kvalitetstapet) være ubetydelig ved én lagring i høyeste kvalitet. jpeg egner seg likevel dårlig som arbeidsformat av viktigere grunner enn komprimeringen som skjer ved én ny lagring

 

Hvis du har fotografert i jpeg, vil du normalt tjene på litt redigering i etterkant. Det vil også si at du må åpne bildet, behandle det noe og deretter lagre det om igjen. Da vil bildet forhåpentligvis være bedre. Det vil jeg betegne som bedre kvalitet.

 

Når noen ønsker å fjerne exif-informasjon fra et jpeg-bilde tipper jeg også at det ikke dreier seg om originalfila, men jeg kan selvfølgelig ta feil der. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Teoretisk sett har du et poeng. jpeg er et format som kompimeres ved hver ny lagring til ny jpeg-fil, men selv da vil endringen (kvalitetstapet) være ubetydelig ved én lagring i høyeste kvalitet. jpeg egner seg likevel dårlig som arbeidsformat av viktigere grunner enn komprimeringen som skjer ved én ny lagring

 

Hvis du har fotografert i jpeg, vil du normalt tjene på litt redigering i etterkant. Det vil også si at du må åpne bildet, behandle det noe og deretter lagre det om igjen. Da vil bildet forhåpentligvis være bedre. Det vil jeg betegne som bedre kvalitet.

 

Når noen ønsker å fjerne exif-informasjon fra et jpeg-bilde tipper jeg også at det ikke dreier seg om originalfila, men jeg kan selvfølgelig ta feil der.  :dontgetit:

 

Enig at den kan være ubetydelig, men dog. Unødvendig ettersom det egentlig ikke er bildet han ønsket å endre. Windows sin image og fax viewer derimot kan gjøre sørgelig stor skade. Forsøkte å rotere et bilde på 28MB og endte opp med et nytt på 16. Da er det klart at ganske mye går tapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...