Gå til innhold

Akustisk gitar, av den store typen. Hvor?


Piratpjokken

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny akustisk gitar (elektrisk akustisk), som er stor. Har hørt det er bedre lyd av dem, noen som kan bekrefte\avkrefte det? Den bør ha muligheter for "plug in", om man fortsatt kan spille vanlig med den da. Kan man det?

 

Og hvor mye koster en slik? Hvilke er bra og hvor får jeg tak i dem?

 

Og hva kaller dere dem (jumbo?)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har lett litt selv, og funnet nye spørsmål og gitarer.

 

Hva er en cutout?

 

her fant jeg en gitar som så noenlunde bra ut, men burde jeg bestille en med 12 strenger? Liker det mer avanserte, men hvordan ligger strengene i forhold til hverandre?

 

gitaren #1

Hvordan er takamine gitarer?

 

 

 

Edit:

Har en forsterker av typen kustom. Bruker den på elgitaren min (Ibanez GAX-30). Kan jeg bruke samme på en el akustisk gitar?

Mer kommer!

Endret av Petersk91
Lenke til kommentar

Regner med cutout = cutaway, hvilket betyr at det er et "hakk" i gitarkroppen under halsen, slik at du kommer letter til når du spiller, som på bildet av gitaren du linket til.

 

Uten at jeg skal uttale meg som ekspert på området, regnes vel Takamine jevnt over for kvalitet. Jeg tror du kan bruke elgitarforsterker på den, men det spørs også hvorvidt det er særlig gunstig mtp. lyd (det går vel uansett an å prøve).

Lenke til kommentar

12-strengersgitar spilles som en vanlig 6-strengsgitar. Du spiller på to strenger som ligger veldig nær hverandre samtidig, som om du skulle spilt på en enkelt streng på 6-strengsgitar. Det er en ekstra streng rett ved siden av hver av de vanlige strengene som 6str.gitar har, og de 4 øverste er justert en oktav opp i forhold til den vanlige de ligger ved siden av.

 

Gitaren blir ikke mer avansert foruten at det er litt vanskeligere å få helt faste grep, og ulik picking blir vanskeligere om ikke umulig på 6-strengs utgaven.

 

Greia med 12-strengsgitar er helt klart den fenomenale lyden. Det låter fantastisk.

 

Og ja det er mikrofon i takaminen du linket til. Du kan bruke vanlig forsterker til akustisk gitar. Selv om det finnes egne forsterkere til akustiske gitarer også.

Lenke til kommentar
12-strengersgitar spilles som en vanlig 6-strengsgitar. Du spiller på to strenger som ligger veldig nær hverandre samtidig, som om du skulle spilt på en enkelt streng på 6-strengsgitar. Det er en ekstra streng rett ved siden av hver av de vanlige strengene som 6str.gitar har, og de 4 øverste er justert en oktav opp i forhold til den vanlige de ligger ved siden av.

 

Gitaren blir ikke mer avansert foruten at det er litt vanskeligere å få helt faste grep, og ulik picking blir vanskeligere om ikke umulig på 6-strengs utgaven.

 

Greia med 12-strengsgitar er helt klart den fenomenale lyden. Det låter fantastisk.

 

Og ja det er mikrofon i takaminen du linket til. Du kan bruke vanlig forsterker til akustisk gitar. Selv om det finnes egne forsterkere til akustiske gitarer også.

7954288[/snapback]

 

 

Så en jumbo med 12 strenger ville få en lyd som er ganske behagelig?

 

Hvor mye ville en slik kostet? Evnt, tips og linker mottas med takk!

 

 

Og det var en ting jeg ikke forstod helt. Kan man ikke "tappe" på 12 strengers?

Lenke til kommentar

Behagelig og behagelig, det spørs litt hva du er ute etter. Det kan høres ut som to gitarer som spiller samtidig. Men i ulik oktav foruten 1. og 2. streng.

 

En slik gitar kan du sikkert finne til rundt 2000 på det billigste. Men jeg ville nok investert litt mer penger skal du ha noe brukbart.

 

Klart det går an å tappe, men det er vanskeligere. Det jeg mente var igrunn at raske soloer kan du bare glemme på en 12-strenger. Mye blir generelt vanskeligere fordi du har en ekstra streng å ta hensyn til når du skal spille.

Lenke til kommentar

Bor du nær en musikkbutikk burde det ikke være noe problem å få tak i en 12-strenger. De fleste større butikker tar bestilling opp mot sine leverandører. Hør hvilke andre tilsvarende gitarer de har også. Skulle de ha en 12-strenger i butikken så prøv den så du har en anelse om hva det går i.

Lenke til kommentar
Jo større, jo bedre. Selv spiller jeg på en 8 meter lang og 5 meter høy gitar, låter enormt fett.

7958835[/snapback]

Det der ble litt teit.. Du sier høy og lang, er ikke det det samme da?

 

 

Uansett, jeg har bestemt meg for en vanlig 6 strengers jumbo gitar. Av høy kvalitet og som presterer godt!

 

Stikker i butikken neste veke og sjekker.

 

 

 

Akkurat i det jeg skulle til å legge til sier pappa at han vil hjelpe til å kjøpe en Gibson gitar..... Hva går av verden?

 

Hva sier dere til Gibson Les Paul?

:tease:

Lenke til kommentar

Hvor lenge du har spilt er vel ikke så relevant, ettersom noen spiller ofte og noen spiller aldri. Folks gitarkompetanse er jo ganske så individuelt.

 

Det er absolutt ikke noe galt i å kjøpe en dyr gitar selv om kunnskapene ikke er helt på topp. Om en ikke legger merke til forskjellen selv, betyr det jo ikke at de ikke er der. Har du pengene til det, er det jo uansett bedre med en gibson enn en epiphone. En god gitar hjelper på både når du er nybegynner og når du er erfaren. Og du kan vokse med gitaren, så du slipper å kjøpe nye hele tiden.

 

Gibson og Fender er absolutt å anbefale skal du ha skikkelig gitar.

Lenke til kommentar
Hvor lenge du har spilt er vel ikke så relevant, ettersom noen spiller ofte og noen spiller aldri. Folks gitarkompetanse er jo ganske så individuelt.

 

Det er absolutt ikke noe galt i å kjøpe en dyr gitar selv om kunnskapene ikke er helt på topp. Om en ikke legger merke til forskjellen selv, betyr det jo ikke at de ikke er der. Har du pengene til det, er det jo uansett bedre med en gibson enn en epiphone. En god gitar hjelper på både når du er nybegynner og når du er erfaren. Og du kan vokse med gitaren, så du slipper å kjøpe nye hele tiden.

 

Gibson og Fender er absolutt å anbefale skal du ha skikkelig gitar.

7963609[/snapback]

Åjo, jeg merker forskjell... Spillte på en classic senest i går..

 

Alt jeg har er en rock'n roll gitar som det kalles.. Ikke noe jeg kan spille roligere sanger på med en fin lyd..

 

Vil gjerne ha litt å velge mellom, for jeg spiller veldig variert musikk..

Av og til blir du lei av å spille hardere ting, og jeg har en aldri så liten lidenskap for blues og viser :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...