Gå til innhold

Hva flueutstyr har du?


SnowDOG_

Anbefalte innlegg

Lurer på ka fluefiskerne her inne har av utstyr? Nevn gjerne stang merke og klasse, snelle og snøre.

 

Selv har eg:

 

Stang: Loop LTS x3 9.6fot klasse #7

 

Snelle: Har bestilt norsk utvikltet storspole snelle som heter Streamstix troutseekere klasse 6-8.

 

Snøre: Cortland 444 SL xrl WF7 intermediate (sakte synkende)

 

Dette utstyret bruker er til å fiske etter sjøørret og lett laksefiske.

 

Vurdere å kjøpe meg utstyr av klasse 4 eller 5 tørrflue fiske etter ørret men det tror eg tar til neste år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

For tiden har jeg kun fluer og fortomsmateriale. Har solgt alt av stenger og sneller. Har hatt dette de siste tre årene:

 

Guideline LPXe #5 9'

Teeny Lafontaine #4 flyt

Guideline Enter #7 flyt

Guideline TriCast #5 flyt

Guideline Reelmaster

Guideline Bullet intermediate

Scientific Anglers GPX flyt

Slate Light Weight #4 8'6"

Danielsson FW 2six

Guideline Alpha 9' #7

 

Utstyret er solgt fordi jeg har valgt å prioritere slukfiske fremfor fluefiske, siden jeg fisker mest i forblåste fjellvann med dyptstående fisk.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er lei av alt det gnålet om hvem som har best utstyr...

 

I den anledning vil jeg fortelle en liten historie:

Det var en gang en engelsk rikmann som stod i en elv og fisket. Han hadde tipp topp utstyr, men han fikk ingen ting. Men den fattige guttungen litt lenger oppe i elven, med kun enn blikkboks og surring med en makk på kroken, fikk heller ingen ting ;)

 

Jeg synes det er vas å kjøpe fluestang til 10,000kr bare fordi det er et kjent navn på den. Gjør litt god research før du kjøper utstyret ditt, så kan jeg garantere at du vil bli fornøyd med kvaliteten og ikke minst prisen ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg kjøpte fluestang og diverse utstyr i 2000 og har ikke brukt det stort. Jeg har fisket siden jeg var liten og alltid likt Abu Garcia, så selv om jeg vet at Abu Garcia ikke er store på fluefiskingmarkedet, så gikk jeg for det. Er klasse 6/8, så vidt jeg husker. Kostet vel 2000 spenn for stang og snelle.

Lenke til kommentar

hehe, bare litt lyst å nevne at det ikke alltid erutstyret som spiller noen rolle. selv så har jeg ikke fluestang og er mest interisert i dupp og pils fiske. sånn bare for å slappe av :) Men jeg har faktisk fått masse ørret på flue som er festa til dupp. en svart og rød flue, ikke noe spess, lagde den selv i en alder av 15 år med pappas utstyr. kaster bare ut flua med dupp og venter :) det er kos det :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Har kjøpt meg nytt utstyr til ørreten. Syns det er kjipt å fiske etter halvkilos ørret med kl.7 stang så eg kjøpte meg nå en Scierra HMS #5 stang med edge snelle. Gleder meg nå til det igjen begynner å vake fisk. :D

 

Eg er usikker på ka snøre eg skal kjøpe til denne. Er bare vant til å bruke intermediate WF snører i sjøen så er det noen som kan komme med tips? Er det DT flyt snøre som er tingen når man skal presentere fluen best mulig?

Lenke til kommentar

Snowdog: Herlig at du går for femmer, er klart den klassifiseringen som passer best for allround fiske etter ørreten. Forøvrig en bra stang og snelle du har kjøpt.

 

Angående snøre så vil jeg anbefale WF. WF (Weight Foward) linene er det beste å bruke for presantasjon av imitasjonen du fisker med (fisker ikke med DT). Jeg har et Scientific Anglers Air Cel snøre som jeg bruker i hovedsak i sjøen, men det funker like bra som presantasjonssnøre i ferskvann (fikk en ørret på kiloen blank på det snøret i sommer, på tørt :p). Jeg skal også kjøpe meg et nytt snøre for fiske i ferskvann. Da går jeg for Scientific Anglers Mastery GPX som visstnok skal være et meget godt snøre.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Som han over sier.. WF er veien å gå :) SA Shark Skin skal visst være state of the art, men dyyyrt

PS: Du kan spare mye penger hvis du bestiller fra statene.

Hehe i know. Bestiller nesten all utstyret fra usa. Siste snøret eg kjøpte var cortland SL clear som koster ca 800kr her i norge mens via ebay gikk de for 190kr med frakt. :p

 

Veldig fornøyd med det snøret der til sjøørret fisket btw. Mykt som bare det selv i minusgrader.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har følgende tre fiskestenger:

 

Sjøfiske etter sjø-ørret og lyr:

3zone Vision 9,6 fot #7

Slate Viper #5-8

SA Ultra4 #7 og ekstraspole med et SA WetCell (?), som jeg mener er et intermediatesnøre.

 

Ørretfiske i elv og vann:

Guideline Lecie MF 9 fot #5

Streamstix Troutseeker #4-6 (litt usikker på om snøreklassifiseringen er riktig)

SA Ultra4 #5

 

(Lettere) ørretfiske i elv

Guideline TriCast 7,6 fot #2

Loop Nymph w

Guideline Presentation #2

Lenke til kommentar

Har du nå eller har du hatt? Steike det var mange stenger.

 

Idag var eg og kjøpte meg enda en lidl fluestang. :p

Greit å ha en backup stang som man kan dra med seg overalt uten å være redd for å ødelegge den. Den fungerer faktisk ganske så bra... borsett fra den bedritne snellen da. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...