Gå til innhold

Almenn påbygg etter elektro?


mr_fuck

Anbefalte innlegg

Kan noen som KAN dette være greie å svare på dette? Har fått mange forskjellige å villedende svar på dette så vær sikker før du svarer

 

Det har seg slik at jeg for tiden går vk 1 elektro, og begynner uheldigvis å dette litt av lasset. Studieretningen som en gang var ufordrende å interessant for meg, har jeg rett og slett gått lei av og misliker mer og mer alt som har med denne å gjøre. Dette betyr jo igjen at jeg føler det blir auktuelt å søke jobb innenfor denne studieretningen.

 

Lurer derfor på om det er en vei ut av denne "blindveien" jeg har forvillet meg inn på uten å ta en nytt grunnkurs?

 

Har fått med meg at du oppnår generell studiekompetanse ved å gå almenn påbygg etter elektro. HVA VIL DET SI OG HVA INNEBÆRER DET?

 

 

På forhånd takk :)

Endret av mr_fuck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
almenn påbygg er et ett årig kurs på vidregående som gir deg generel studie kompetanse sånn at du kan begynne å studere hva du måtte ønske.

7944730[/snapback]

 

betyr det at jeg har samme muligheter som de som har gått 3 år på vanlig allmen etter påbyggsåret?

 

Mener mange har sagt at det er forskjell på generell og vanlig studiekompetanse? :hmm:

Lenke til kommentar
Nei du har ikke samme muligheter, men fremdeles veldig mange muligheter ;)

 

Du får da generell studiekompetanse, allmennfolk har spesiell studiekompetanse.

7945206[/snapback]

 

Ok. Takk for kjappt svar :) Hvilke muligheter har jeg ikke f.eks?

7945234[/snapback]

 

Søke studier som krever spesiell studiekompetanse..

 

Du må kikke i kataloger til de forsjellige høgskolene/studiene for å se hva som kreves.

 

Husk at mange skoler også tilbyr forkurs før du begynner, så du kan ta f.eks matte, kjemi, fysikk eller hva som kreves for å få spesiell studikompetanse i ettertid. Dette står også i katalogene..

Lenke til kommentar
Nei du har ikke samme muligheter, men fremdeles veldig mange muligheter ;)

 

Du får da generell studiekompetanse, allmennfolk har spesiell studiekompetanse.

7945206[/snapback]

 

Ok. Takk for kjappt svar :) Hvilke muligheter har jeg ikke f.eks?

7945234[/snapback]

 

Søke studier som krever spesiell studiekompetanse..

 

Du må kikke i kataloger til de forsjellige høgskolene/studiene for å se hva som kreves.

 

Husk at mange skoler også tilbyr forkurs før du begynner, så du kan ta f.eks matte, kjemi, fysikk eller hva som kreves for å få spesiell studikompetanse i ettertid. Dette står også i katalogene..

7947505[/snapback]

 

troode nesten alle studier krevde generell studiekompetanse? :roll:

Lenke til kommentar

Ved å ta et påbygningsår, til generell studiekompetanse, stiller du forsåvidt likt som allmennfolk på en måte.

Grunnen til at det er 'på en måte', er fordi ved påbygning så tar du klassefag som kreves for å få generell studiekompetanse (norsk, samfunnsfag osv) og derfor får du ikke samme mulighetene til å velge studieretningsfag som kan være aktuelle for noen studier.

Derfor blir det sånn at du får generell studiekompetanse av å ta påbygningsår, MEN du kan ikke søke på studier som krever f.eks. 2mx-matte og sånne spesielle krav (spesiell studiekompetanse).

Det er stort sett realfags-studier (ingeniør, matte, fysikk, biologi, kjemi) som krever spesiell, men på enkelte andre studier kan de også kreve et eller annet fag i tillegg til generell studiekompetanse.

 

Det du altså må se på, er hva du vil ha som yrke, hva du syns er interessant og hva du kan tenke deg å studere på høgskole/universitet. Deretter får du se i forskjellige kataloger og nettsteder om de krever noe annet enn GENS (generell studiekompetanse).

 

Jeg kan med sikkerhet si at alle sivilingeniørstudier krever spesielle realfag, men nå vet jeg ikke hva du tenker på å bli videre, så det får du se litt på =)

 

Lykke til med valget! =)

Lenke til kommentar
Stikk innom diverse skole sider, der vil du se at noen studier som krever "GENS", som er generell studiekompetanse.

7943824[/snapback]

Dette er feil. Alle offentlige høyskoler og universiteter har generell studiekompetanse (GENS) som opptakskrav for alle studier. Noen studier kan kreve fordypning i bl.a realfag i tillegg til generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest alt her..men jeg må bare spør.

 

Jeg føler jeg sitter i samme situasjon som trådstarter her. Jeg går mekanisk/tip/teknisk industriell produksjon, men jeg har gått lei av hele greia. Spørsmålet er: kan jeg gå almen påbygg etter å ha gått 1 år grunnkurs?

7963483[/snapback]

 

Det tviler jeg faktisk på. Går du bare grunnkurs nå vil jeg anbefale å søke nytt grunnkurs. Ikke gjør samme feilen som meg og gå vk1 oså fordi du ikke gidder å begynne på nytt

Lenke til kommentar

Forresten, har det noe å si hvilket løp du har gått før allmenn påbygg eller stiller alle likt etterpå?. Altså med generell studiekompetanse? Har for eksempel en som har gått helse og sosial før allmenn påbygg samme studiemuligheter som en som har gått elektro eller mekanisk? (sett bort fra at vedkommende går tilbake til den opprinnelige studieretningen sin og blir noe innenfor den)

Lenke til kommentar
Forresten, har det noe å si hvilket løp du har gått før allmenn påbygg eller stiller alle likt etterpå?. Altså med generell studiekompetanse? Har for eksempel en som har gått helse og sosial før allmenn påbygg samme studiemuligheter som en som har gått elektro eller mekanisk? (sett bort fra at vedkommende går tilbake til den opprinnelige studieretningen sin og blir noe innenfor den)

7974360[/snapback]

 

Du har fortsatt ikke sagt noe om hva du vil bli, mr_fuck, og det bestemmer veien videre. Hvis du ikke vet hvor du er, og ikke vet hvor du skal, vet du heller ikke hvilken vei du skal gå.

 

Du bør vurdere 1) å fullføre den utdanningen du har påbegynt, eller 2) ta vk2 + 3AP (allmennfaglig påbygging).

 

Sliter du med teori (eller er litt umoden), så velg alternativ 1, for du kan jo alltids søke deg inn på forkurs senere. Fikser du teori, så velg alternativ 2, så slipper du sannsynligvis forkurs, og sparer derved ett års studier. En del vil uansett ha glede av forkurs, da de er svake i teori fra videregående.

 

Du må derfor finne ut hva du vil, og om du er motivert for teori (gå i bokhandelen og kikk i lærebøkene for fag til de høyere studiene du ønsker).

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

Ang. spesiell studiekompetanse (2/3MX, 2FY osv), du kan få det i tillegg til å få generell studiekompetanse ved ett års påbygging. Jeg går på et påbyggingsår nå, og tar 2 og 3MX, 2FY, norsk, nyere historie og naturfag. Hvis du i tillegg trenger engelsk, samfunnslære og 1MX kan det nok bli i overkant hardt, men da kan du jo alltids ta det over 2 år. :)

Poenget mitt var uansett at 2/3MX og 2FY ikke er noe som er forbeholdt kun for de som har gått 3 år på allmennfag. Du kan ta disse fagene sammen med de andre fagene på et år.

 

Om jeg skal bevege meg litt on-topic:

Om du er veldig skolelei, vil jeg anbefale at du prøver å skaffe deg jobb for et år og ta et allmennfag påbyggingsår til neste år. MEN siden det ikke er lenge igjen til skoleslutt, ville nok jeg prøvd å fullføre kurset du er på nå (VK1 elektro var det?) med best mulige karakterer for beste muligheter for søking på høgskole senere.

Ikke begynn på et påbyggingsår om du virkelig er skolelei, ta deg jobb et år heller og ta påbyggingsåret etter. Bedre motivasjon -> bedre karakterer -> bedre sjanser for å komme inn på studiet du har lyst til å gå på.

 

Lykke til. :)

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Litt offtopic i denne:

Er ikke almenn påbyggning blitt til 2 år?

Har hørt fra flere parter, at det nå er 2 år med almenn påbyggning.

Noen som vet 100% sikkert?

8005942[/snapback]

 

Opplegget jeg går på (konsentrert allmennfag på gjøvik tekniske fagskole v/opus) går over ett år. Jeg er ikke sikker på hvordan det er om du søker deg inn på vanlig videregående skole, men ihvertfall så finnes muligheten til å gjøre det på ett år fremdeles om det er ønskelig.

Lenke til kommentar

Jeg gikk VK2 påbygging (2005-2006) etter VK1 Elektronikk (2004-2005)

 

Tok 2MX og 2FY.

2FY går greit, mens 2MX blir vanskeligere grunnet av at du skal ta 1X sammtidig (fikk 2 i 2mx)

Norsken (grunnet dysleksi) gikk det dårlig med.

 

Jeg vet ikke hva dagens regler og navn er...

 

Jeg angrer på at jeg ikke tok Vk1 Elektro (sur lærer var grunnen).

Jeg vet ikke om jeg vil gå høyskole...

+ Du blir rødruss.

 

Mye og tenke på her... Huff. Rådgiveren gir deg bedre råd enn meg/oss antar jeg... Husk en EKTE rådgiver har faktisk utdanning (master?) i og kunne gi info om kurs og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...