Gå til innhold

Almenn påbygg etter elektro?


mr_fuck

Anbefalte innlegg

Heisann. Har nå søkt påbygg og lurer på noen praktiske ting før jeg tar valget om hvilken skole jeg skal gå på.

 

Det står mellom to skoler sombegge har di 26 samme timene med fellesfagene. I tilleg er du pliktet til å ha 6 timer med tilvalgsfag på begge skolene.

 

Det har seg slik at den ene skolen tilbyr Fysikk,biologi,matematikk,samfunn og engelsk som valgfag. den andre skolen tilbyr reklame, rettslære, engelsk markedsføring og form og farge.

 

Er vel heslt tilvalgsfagene på den sistnevnte skolen som frister meg mest, men har fagene noe og si på hvilken studiekompetanse man får til slutt? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Best og ha Fysikk. Fysikk skal gå greit. Matte går dårlig når du ikke jobber med det som meg.

 

Jeg annbefaler det første skole alternativet.

 

Du kan komme deg inn på ingeniør linjer etterpå med matte og fysikk.

(du trenger tilslutt 3MX).

 

De andre fagene: reklame, rettslære, engelsk markedsføring og form og farge.

Høres ut som jentefag spør du meg. Og det er sikkert slike easy fag...

 

Vi var bare 2 stk i en klasse på 26 som hadde Fysikk (2FY) (jeg og en annen dude), jeg var den eneste som valgte matte.

Noen hadde biologi, andre folksa hadde slike easyfag som markedsføring.

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Jeg ville egentlig fraråde å bruke ungdomsretten på vk2 allmenn påbygg, og heller velge opp igjen gk og vk1 så langt det er mulig. Dette fordi at vk2 allmenn påbygg kan du alltids komme inn på seinere. Å komme inn på yrkesfag seinere er komplett umilig..!

Men om det er slik at man ikke kan velge nytt grunnkurs etter fullført vk1, og du ikke vil fortsette med noe annet innen elektro, så er nok vk2 allmen påbygg en løsning, ja.

 

Jeg har gått:

GK elektro

VK1 elektronikk

VK2 allmen påbygg

(2 år i mellom med forsvaret og folkehøgskole)

og går nå forkurs til ingeniør utdanning.

 

For de som går vk1 og vurderer forkurs til ingeniør utdanning:

 

Forkurs til ingeniør kan man ta etter fullført vk1 yrkesfag. Dette er et eget kurs spesielt tilrettelagt for de som skal gå ingeniør på høgskole, en slags "snarvei". MEN, jeg sier dere, å gå rett fra vk1 yrkesfag til forkurs er hardt! Jobbing fra dag én! Dersom man fra før har studiekompetanse (som meg pga vk2 allmen påbygg), har man fritak i "ikke-realfagene" (norsk, engelsk og samf).

(Vær obs på at dette går kun den veien. Norsk på forkurs gir i utgangspunktet ikke fritak i norsk på allmen påbygg)

 

Ved å gå forkurs etter vk1 får man IKKE studiekompetanse og man får IKKE 2FY og 3MX. Kun tilsvarende, dvs nok til å kunne begynne på ingeniør utd.

Jeg opplever at det er mange som deler opp forkurset i 2 år, fordi det blir for hardt. Hvis man først skal dele opp dette i to år, anser jeg det som bortkastet å gå forkursveien, siden man ikke får fullverdig studiekompetanse eller 2FY/3MX. Da vil jeg heller anbefale å ta allmen påbygg først, og deretter prøve å få tatt fagene 2FY og 2MX/3MX ved en skole eller opus eller lignende.

 

Da jeg starta i høst var vi om lag 55 i klassa, og kanskje omtrent halvparten hadde allmen påbygg fra før, eller de var der for å ta den andre halvdelen fra da de delte opp studiet året før. Og disse klarer seg bra. De andre, som skal ha alt, sliter en del, og etter jul valgte en god del av de å dele opp studiet over 2 år.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Ang. spesiell studiekompetanse (2/3MX, 2FY osv), du kan få det i tillegg til å få generell studiekompetanse ved ett års påbygging. Jeg går på et påbyggingsår nå, og tar 2 og 3MX, 2FY, norsk, nyere historie og naturfag. Hvis du i tillegg trenger engelsk, samfunnslære og 1MX kan det nok bli i overkant hardt, men da kan du jo alltids ta det over 2 år. :)

Poenget mitt var uansett at 2/3MX og 2FY ikke er noe som er forbeholdt kun for de som har gått 3 år på allmennfag. Du kan ta disse fagene sammen med de andre fagene på et år.

 

Om jeg skal bevege meg litt on-topic:

Om du er veldig skolelei, vil jeg anbefale at du prøver å skaffe deg jobb for et år og ta et allmennfag påbyggingsår til neste år. MEN siden det ikke er lenge igjen til skoleslutt, ville nok jeg prøvd å fullføre kurset du er på nå (VK1 elektro var det?) med best mulige karakterer for beste muligheter for søking på høgskole senere.

Ikke begynn på et påbyggingsår om du virkelig er skolelei, ta deg jobb et år heller og ta påbyggingsåret etter. Bedre motivasjon -> bedre karakterer -> bedre sjanser for å komme inn på studiet du har lyst til å gå på.

 

Lykke til. :)

 

Dette er ka eg må ha for å komme inn på høgskulen eg vill inn på.

 

Opptakskrav: Generell studiekompetanse / realkompetanse. I tillegg må du ha bestått enten 2MX, 2MY eller 3MZ og enten 3MX, 3FY, 3KJ, 3BI, 2KJ+3BT eller 2BI+3BT.

 

trenger litt forklaring her, ka betyr tallene og bokstavene, har kunnet det en gang men nå er det borte vekk.

 

min plan ser sån ut:

 

- Vg1: Elektrofag

- Vg2: Data og elektronikk

- Vg3: Dataelektronikerfaget

- Toårig opplæring i bedrift i dataelektronikerfaget.

- Elektronikk og datateknologi (Høgskule - 3 år)

- Elektronikk og datateknologi (master - 2 år)

 

jo mer eg undersøker, jo lenger må eg gå på skule får å få utdanningen eg vil ha...

 

litt tips hadde vert fint :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...