Gå til innhold

2x1Gb vs 4x512Mb


Velociraptor

Anbefalte innlegg

Det med at 2x1gig brikker er bedre en 4x512mb er bare bullshit. Det går på det samme om du kjører 4x512mb eller 2x1gig brikker, eneste forskjellen er at det tar mindre slots med 2x1gig brikker.

<snip>

Jeg kjører selv 4x512mb brikker, og det er ingen problemer overhodet. Det belaster ikke systemet mer, noe som også bare er rent tull.

7951738[/snapback]

Du er som vanlig helt på jordet :hrm:

 

På noen systemer kan man oppleve redusert hastighet med fire dobbeltsidige brikker, og flere brikker gir udiskutabelt større belastning på kontrolleren. Dette diskuterte jeg nylig, og gidder ikke ta det en gang til, så det er like greit å henvise til den andre tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7915905

7953776[/snapback]

 

Kansje jeg ordla meg dårlig, men det jeg mente var at det ikke påvirker ytelsen i noen stor grad som du vil merke i spill for eksempel eller vanlig bruk. Det kan godt hende det belaster kontrolleren ja, men jeg har ikke merket noen forskjell overhodet i spillytelse etc. Forskjellene er vel målbare men ikke veldig fysisk merkbare i spill.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ Brian_N:

 

Jeg mener det skinner tydelig igjennom at det ikke var dine uttalelser om praktiske forskjeller jeg reagerte på - om du hadde begrenset deg til den biten ville du ikke ha hørt et knyst fra meg (i verste fall noen tilleggsopplysninger).

 

Dette har ikke noe med dårlig ordlegging å gjøre. Alle kan "snuble" når de skal forklare noe, men her imøtegikk du vedtatte sannheter med bastante påstander uten å demonstrere noen dypere kunnskap om emnet.

 

Det jeg hovedsaklig bet merke i her - og ved endel tidligere anledninger - er at graden av påståelighet ikke står helt i stil med kunnskapsnivået. Det er noe med å holde seg til hva man vet, og å la være å slenge ut påstander om andre ting. Som du sikkert ser, er det noe som skurrer når en bruker først kommer og sier...

 

Jeg kjører selv 4x512mb brikker, og det er ingen problemer overhodet. Det belaster ikke systemet mer, noe som også bare er rent tull.
...for deretter å gjøre en helomvending uten å ha møtt allverdens motstand...
Det kan godt hende det belaster kontrolleren ja

At du gir deg så fort forteller meg at du ikke hadde så mye å si om den problemstillingen, tonen til tross. Men på den andre siden er det jo positivt at du ihvertfall forholder deg til kritikken, og at du ikke fortsetter å stange hodet mot veggen.

 

Jaja, nå har jeg delt ut nok ris, tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Jeg kjører selv 4x512mb brikker, og det er ingen problemer overhodet. Det belaster ikke systemet mer, noe som også bare er rent tull.
...for deretter å gjøre en helomvending uten å ha møtt allverdens motstand...
Det kan godt hende det belaster kontrolleren ja

At du gir deg så fort forteller meg at du ikke hadde så mye å si om den problemstillingen, tonen til tross. Men på den andre siden er det jo positivt at du ihvertfall forholder deg til kritikken, og at du ikke fortsetter å stange hodet mot veggen.

 

Jaja, nå har jeg delt ut nok ris, tenker jeg ;)

7958902[/snapback]

 

Ja, får ris så det jomer her gitt. :) Men jeg tenkte på den generelle ytelsen i spill, men ikke at kontrolleren ble belastet. Grunnen til min påstand er at jeg har kjørt 4 minnebrikker i flere pcer og har ikke merket noen forskjell på ytelse, men ang det om belastningen på kontrolleren kan jeg vel si meg enig i. Men ytelsesmessig så har jeg merket null og niks forskjell enten ved 2 eller 4 brikker. :)

Lenke til kommentar
Ja men de var fine ! Men når jeg leser sånne anbefalinger så snakker de om volt på 1.9 og 2.1 osv. hva mener de, er volten viktig for ytelsen ?

7963732[/snapback]

Hvis man bare øker spenningen uten å forandre innstillingene (frekvens og timings), skjer det ikke noe med ytelsen. Men når man gir mer volt kan man som regel overklokke brikkene lengre. Enhver minnebrikke krever en viss spenning for å kunne operere stabilt på gitte innstillinger, og hvis den er for lav vil det gi problemer i form av feil og upålitelig drift.

 

Spenningsvalg er en balansegang mellom ytelse, varmeutvikling og komponentenes levetid. Det varierer også hvor høy spenning hovedkortet kan levere, og hvor godt forskjellig RAM skalerer med høyere spenning. Når man bruker aktiv kjøling er det som regel trygt å gjøre en moderat spenningsøkning - jeg mener at 2.3 - 2.4 er øvre grense for DDR2 i daglig drift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...