The Ghost Skrevet 11. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2007 Skal snart gå til innkjøp av ordentlig vannkjøling (Har hatt Bigwater 735 og Nautilus 500), men hva er så store forskjellen mellom 1/2 og 1/4 ? (Slange) På 1/2 så renner det mer vann imellom på en gang, men med 1/4 så renner vannet forterre igjen om det kommer fortere kaldt vann til ! Om det bare er snakk om en forskjell på 2-3 grader så går jeg nok for 3/8 eller 1/4 ! Kom med hva jeg burdte bruke, emn ikke uten en god begrunnelse. TAKK Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 11. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2007 Enkel fysikk. Mindre slanger fører til mer motstand, mer press på pumpen (ubetydelig) og mindre "flow" i systemet (pga høyrer motstand). Spørsmålet blir da om "flowen" har så mye å si? Vel, her bør noen andre fortsette, for det aner jeg ikke. Lenke til kommentar
RallyP Skrevet 11. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2007 Mange bruker 3/8 fordi det er lettere å jobbe med slangene. De som har MCP655 pumper bruker ofte 1/2 p.g.a. at pumpen har det som "native" tykkelse. Det at vannet går fortere, som også betyr høyere trykk, er ikke alltid en stor fordel siden det er lettere å få lekkasjer. Jeg tror også at tykkere slanger fører til mer vann gjennom loopen per tids enhet i forhold til samme oppsett med tynnere slanger(skal ikke si det helt sikkert). En del blokker blir anbefalt med høyere vann gjennomstrømning, som betyr at tykkere slanger er å foretrekke hvis det jeg sa tidligere stemmer. Skal du ha en Eheim pumpe(eller tilsvarende) ville jeg valgt 3/8. Har du derimot en av Swiftech pumpene vill jeg gått for 1/2. Dog ikke Kuryama slanger, siden de er stivere og vanskeligere å å jobbe med. Håper jeg hjalp litt. Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 11. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2007 Fant litt info angående vannflyt og hva den har å si for tempen i systemet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=545431&st=20 Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 11. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Hastighet på vannet har ikke noen positiv effekt på kjøling. Det er mengden og temperaturen som avgjør hvor godt vannet kjøler. 1/4" slanger gir mer motstand enn 1/2" og 3/8". Men radiatoren(e) er mye viktigere for motstanden i systemet. Det hjelper lite med 1/2" slanger om radiatoren bruker 1/4" rør f.eks. Personlig bruker jeg 1/2" slanger, men så har jeg også en bilradiator til kjøling. Temperaturen vil nok ikke synke så mye selv om du går opp i dimensjon. Vannet har veldig høy spes. varmekapasitet, noe som betyr at det kan ta opp mye varme i forhold til vekt (og volum). Et lite regnestykke. (Tar i litt, for å forenkle regnestykket og ta høyde for litt overklokking) 200 Watt CPU : 48ml/s gjennomstrømning. (171 liter/time.) vannet burde få en temperaturøkning på 1 grad. Ved å halvere til 85 liter/time øker bare temperaturen med 1 grad. Forutsetter at resten av systemet klarer å holde samme temperatur på vannet inn til CPU. Når du så kobler til en 200W GPU får du enda en grad økning. Dvs. temperaturen på GPU skal da gå opp 2 grader, fordi inngangstempen er 1 grad høyere. Resten av komponentene i pc-en burde ikke utvikle så mye varme at det har nevneverdig betydning. Men alt etter GPU blir 2 grader varmere med det eksemplet. (Tallene er omtrentlige. Jeg mener at jeg har regnet rett, ikke satt opp formler og mest hoderegning, men begynner å bli litt trøtt nå ) Anbefaler å gå for 3/8" hvis du ønsker det. Hvis det passer best med lommebok og hva du velger av pumpe etc. 3/8" vil nok være lettere å arbeide med og tar mindre plass. Bare pass på at du velger en god pumpe og radiator. EDIT : 171 l/h = 2 grader temperaturøkning på vann totalt 85 l/h = 4 grader temperaturøkning på vann totalt Dette er da et kraftig overklokket system. 400Watt i form av varme. Med moderat overklokking skal du komme på 200-300W alt etter hva du har av CPU og GPU. http://www.hardware.no/guider/kjoling/bety...ingssytem/23408 Endret 12. februar 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Skal ha en MCP655 og en DD BlackIce pro III (Den tyneste) Tenkte på Tygon 1/2 eller 3/8 ! Skal brukes med Swiftech MCW30x2 og Apogee GT samt RAM og mosfet på en egen slange (Swirftech F fitting) også skal jeg ha en EK heldekene blokk også da for GPU Lenke til kommentar
theoddone Skrevet 12. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg bruker 7/16" ID (5/8" OD) Tygon, det er ikke like stort og klumsete som 1/2 ID, men fortsatt bra flow. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) På hva bruker du dem da av nippler ? (1/2 ?) 1/2 er 50,00 og 7/16 er 48,125 så det er jo ikke så stor forskjell ... Edit: de på 1/2 ID er jo også 5/8 OD så da blir de jo like store ? Endret 12. februar 2007 av The Ghost Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 13. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 På hva bruker du dem da av nippler ? (1/2 ?) 1/2 er 50,00 og 7/16 er 48,125 så det er jo ikke så stor forskjell ... Edit: de på 1/2 ID er jo også 5/8 OD så da blir de jo like store ? 7928527[/snapback] Bare pass på at alt er samme dimensjon du, så går det bra. Linker til delene hadde vel hjulpet. Pumpa er bra, men bruker vel 1/2" nipler/uttak. Så da må du ha tilnærmet den dimensjonen ihvertfall. Er bare litt over 1 mm forskjell på 1/2" og 7/16". Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. februar 2007 Vel på posten før snakket jeg om 100 deler Kan hende at dere for tom handlekurv om så si ifra skal jeg legge til enkelt link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå