Gå til innhold

FSB:DRAM, 1:1 kontra RAM med høyere frekvens


Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte for et par uker siden inn deler, og bygde PC. Har etter beste evne prøvd å bygge/overklokke en stabil og rask PC. Ble plutslig bitt av "ytelses-basillen"..! :)

 

Asus P5B-E Plus

Corsair XMS2 Dominator DDR2-800 2GB (2x1GB)

Intel Core 2 Duo E6600

MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA

PowerColor X1900XT 512MB

Lian Li PC7ASCANDV2

 

cpu-z - info

3DMark06

 

Jeg har lest at det er en fordel å ha FSB:DRAM 1:1, men da blir jo RAMen klokket ned. Hvilke faktorer merker man best i praktisk bruk, av høyest mulig klokk, og raskest RAM?

Eller kan jeg evt skru ned timings, ettersom RAMen nå kjører på lavere frekvens?

 

 

OT: takk til alle som bidrar med konstruktive svar her på forumet! Er relativt ny her, og har lært mye av dere :thumbup:

Endret av severin20
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den frekvensen som RAM "snakker med" NB med heter FSB. Og når den er f.eks. 400, hjelper det lite at RAM kjører på 600MHz (1200MHz DDR2 fart).

Så ytelsesforskjellen er minimal. For selv om RAM kanskje blir ferdig med oppgaven den får litt fortere, får ikke NB resultatet mer enn kanskje 1MHz tidligere.

Du kan selv kjøre forskjellige tester på fsb 266 og ha RAM på 533/667/800MHz og se hvor liten forskjelle det er selv. Det eneste du kan merke, er at båndbredden øker i testprogrammer som everest.

 

Rett meg hvis jeg tar feil noen ;)

Lenke til kommentar

Etter som jeg vet kan omtrent alle nyere HK til 775 sokkelen, f.eks P965 kjøre rammen asynkront, dvs at at man kan kjøre PC2 6400 ram på 400 mhz selv om FSB er på 266.

 

Tester viser at dette gir en liten (og her menes liten) ytelsesøkning. I sjiktet 0 - 5 % avhengig av oppgave.

 

Men jeg ser ingen vits i å klokke ned rask ram for å kjøre 1:1, dersom rammen kjører greit på full fart.

Lenke til kommentar

Men du kommer som regel mye lengre hvis du gjør det.

Har du PC2-6400 RAM er det som regel hovedkortet som stopper overklokkingen din.

 

Og det du sier Bolson, er riktig, men det kan misforståes.

Man kan sette dividere på minnet, som lar RAM kjøre med f.eks et 2:3 forhold til FSB. Så ved 266MHz FSB vil RAM kjøre 800MHz ved 2:3, men øker du FSB vil dette ikke stemme lengre.

 

_______(800MHz/2=400MHz __ (400MHz*2)/3=266,67MHz)

EDIT:DDR2 til DDR hastighet __DDR hast. ganger divider 2:3 = FSB

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Da beholder jeg FSB:DRAM = 1:1

 

Vil jeg kunne sette lavere timings da, og få merkbar bedre ytelse?

 

Leser at folk blir anbefalt å sette tregere timings hvis de kjører RAM på høyere enn stock frekvens, og antar at det vil fungere på samme måte i motsatt ende?

Endret av severin20
Lenke til kommentar
Takk for svar :)

 

Da beholder jeg FSB:DRAM = 1:1

 

Vil jeg kunne sette lavere timings da, og få merkbar bedre ytelse?

 

Leser at folk blir anbefalt å sette tregere timings hvis de kjører RAM på høyere enn stock frekvens, og antar at det vil fungere på samme måte i motsatt ende?

7923605[/snapback]

 

Merkbart bedre ytelse er vel å ta i litt.

Du kan merke det på benchmark-programmer.

Normalt sett vil du ikke se så stor forskjell, men du får bedre ytelse med lavere timings/latency på samme frekvens.

 

RAM-brikkene dine er vel PROMOS-chips på, men skal vel klare 900 - 9xx MHz.

Kan hende du har vært heldig, og fått noen gode overklokkere likevel.

 

Uansett bør du prøve først med 1:1 og se hvor langt du kommer.

Hastighet på CPU og FSB har mer å si enn hastighet på minnet.

(Forutsetter at minnet holder minst 1:1 hastighet ellers blir det en flaskehals)

 

CPU : 9x400=3,6 GHz

1:1 - RAM : 800MHz

2:3 - RAM : 1200MHz

4:5 - RAM : 1000MHz

 

Hvis du havner under 400 på FSB, kan du jo prøve å øke fra 1:1, men 2:3 er vel liten sjanse for uten knallgod RAM eller FSB < ca. 333

 

Et alternativ er å senke multiplier på CPU til 8, 7, 6, for å få høyere FSB.

Avhenger av hvor høyt du kommer med 9x multiplier.

3,6GHz med 8x er 900MHz på RAM, oppnåelig.

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

 

Da beholder jeg FSB:DRAM = 1:1

 

Vil jeg kunne sette lavere timings da, og få merkbar bedre ytelse?

 

Leser at folk blir anbefalt å sette tregere timings hvis de kjører RAM på høyere enn stock frekvens, og antar at det vil fungere på samme måte i motsatt ende?

7923605[/snapback]

 

Grunnen for at folk setter høgere timings på høgere frekvens er at rammen ikke klarer å ver stabil på sine orginal timings ved ekstrem overklokking,

 

Du kan ha FSB:DRAM 1:1 med ditt system så lenge rammen klarer å holde følge og er stabil.

 

Ja du får bedre ytelse med lågere timings på rammen din, med det er ikke snakk om mye.

 

Hvis jeg årker skal jeg grave fram en artikkel om det senere så viser hvor mye timings har å si på systemet.

Endret av Synxz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...