Gå til innhold

Mailserver @ *nix

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann folkens =)

Skal sette opp en mailserver på en x86 maskin, og trenger litt hjelp..

Jeg har prøvd å sette opp en på Ubuntu Edgy (6.10) med Postfix ved hjelp av følgende guide:

http://www.urbanpuddle.com/articles/2006/1...ubuntu-edgy-eft

Men selv om jeg prøvde 3 ganger helt i henhold til instruksjonene så var det alltid noe som ikke fungerte..

Det er derfor jeg spør dere, hva er det "beste" mailserveroppsettet?

Jeg er åpen for alle distroer og all mailserverprogramvare :)

Guider til å faktisk sette det opp tas også imot med takk ^^

Jon

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et spørsmål i forbindelse med en mailserver:

Hvis jeg setter opp en egen mailserver kan jeg da lage min egen e-postadresse?

Er det mulig eller må jeg kjøpe et nettdomene eller noe sånt?

Skrevet

Ok. Så jeg kan ikke bare sette opp en e-postserver og sende epost til f.eks. Xecuter88@(min ip)?

Har tenkt på dette en stund, men har ikke planer om å gjennomføre dette. Vil bare vite hvordan det fungerer. ;)

BTW: Er det mulig å route e-post som kommer til min hotmail-konto til en annen konto?

Skrevet

Ja, men den er for en gammel versjon av Ubuntu... Står at han holder på med en for nyeste versjon, men at han ikke vet når den kommer ut :(

Har prøvd å poste i tråden på Ubuntu forumet, men fikk ikke noe svar..

Skrevet

Ubuntu Dapper LTS er å foretrekke på serverne fordi det er Long Term Support. Det vil si at de leverer sikkerthetsoppdateringer i 5 år (etter juli 06).

Hvis du installerer på Edgy Eft så får du bare for 3 år (tror jeg). Etter de tre årene må de oppdatere systemet manuelt eller oppgradere til nyeste versjon. Og oppgradering betyr ofte trøbbel...

Skrevet

Men hvis jeg er interessert i å sette opp en mailserver bare på tull, bare for å teste så er det vel ikke nødvendig med Dapper.

Men jeg vet ikke hva trådstarter vil da. :shrug:

Skrevet

Så klart. Du kan teste det hvor du vil :) Det er ikke nødvendig med noe som helst. Men hvis du skal ha en ordentlig server, tør du å ta sjansen på mange oppgraderinger.

Men uansett så er vel ikke forskjellene SÅ store? Prøv Dapper-guiden på Edgy, du. Så virker det sikkert :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...