Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Klarer ikke installere XP på ny Harddisk


Anbefalte innlegg

Nå nylig kjøpte jeg en harddisk av typen Samsung SP2504C, grunnen til at jeg kjøpte den var fordi min forrige harddisk stadig krasjet, selv etter å ha formatert den, og den fungerte heller ikke på pc-en til en kammerat av meg.

 

Så, etter å ha plugget i harddisken (den nye harddisken) og boota fra en XP-disc satte jeg i gang og formatere, den ble ferdig med å formatere, men når den skulle kopiere for å gjøre klar til installasjonen (eller noe i den duren) skar det seg. For jeg fikk beskjed om at den ikke klarte å kopiere filen "timesbdt.ttf". Jeg fikk valget mellom å avslutte instalasjonen eller hoppe over filen; jeg hoppet over filen. Men jeg fikk enda flere beskjeder om filer som ikke kunne kopieres. (om det skulle være relevant kan jeg godt lage en liste over filene jeg ikke fikk kopiert)

 

CD romet mitt er av typen "NEC DVD_RW ND-3540A". Jeg forsøkte også å bytte CD-rom, og formatere og installere Windows XP på nytt, men jeg fikk samme resultat, og nøyaktig de samme filene kunne ikke kopieres.

 

Til sist lastet jeg ned Ubuntu, og prøvde å installere det (i tilfelle kanskje det var noe i veien med XP-discen) men dette gikk heller ikke bra og jeg fikk feilmeldingen "Error reading boot CD" og "Loading isolinux: Disk error 32, AX = 4200, drive 9F"

 

 

Hovekortet mitt er:GigaByte GA-K8NMF-9

 

Skulle dere trenge mer informasjon så er det bare å gi lyd fra seg.

 

Håper så indelig at noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skader vel ikke å la MemTest86 kjøre noen ganger - det er jo flere tester der også, og selv om noen av testene ikke avdekker feil, så kan det hende en av de andre testene gjør det. (Det er bl.a. derfor det er flere typer tester der - de tester ulike ting.)

 

Nå ser jeg at Samsung SP2504C er en SATA-disk ...

Noen hovedkort (eller diskkontrollerne på dem) støtter ikke direkte installasjon på en SATA-disk - jeg vet ikke om hovedkortet ditt er et av dem.

 

I slike tilfeller trenger installasjonsprogrammet en egen SATA-driver for å kunne skrive filer til disken. Den kan du legge på en floppy, og helt i starten av Windows-installasjonen trykker du F6 for å fortelle at du trenger å legge inn ekstra drivere. (Det står en melding om dette nederst på skjermen - ikke trykk F6 før du kommer dit.) En stund senere blir du bedt om å sette inn floppyen, programmet laster inn driveren og begynner så å kopiere filer til disken.

 

Dette er sikkert beskrevet bedre andre steder, muligens også i en "sticky" post et eller annet sted på dette forumet. Det er heller ikke sikkert det er dette som er ditt problem, men symptomene ligner ....

 

Det er mulig det er noe beskrivelse i manualen til hovedkortet, eller på Gigabytes websider.

Lenke til kommentar
Det skader vel ikke å la MemTest86 kjøre noen ganger - det er jo flere tester der også, og selv om noen av testene ikke avdekker feil, så kan det hende en av de andre testene gjør det. (Det er bl.a. derfor det er flere typer tester der - de tester ulike ting.)

 

Nå ser jeg at Samsung SP2504C er en SATA-disk ...

Noen hovedkort (eller diskkontrollerne på dem) støtter ikke direkte installasjon på en SATA-disk - jeg vet ikke om hovedkortet ditt er et av dem.

 

I slike tilfeller trenger installasjonsprogrammet en egen SATA-driver for å kunne skrive filer til disken. Den kan du legge på en floppy, og helt i starten av Windows-installasjonen trykker du F6 for å fortelle at du trenger å legge inn ekstra drivere. (Det står en melding om dette nederst på skjermen - ikke trykk F6 før du kommer dit.)  En stund senere blir du bedt om å sette inn floppyen, programmet laster inn driveren og begynner så å kopiere filer til disken.

 

Dette er sikkert beskrevet bedre andre steder, muligens også i en "sticky" post et eller annet sted på dette forumet. Det er heller ikke sikkert det er dette som er ditt problem, men symptomene ligner ....

 

Det er mulig det er noe beskrivelse i manualen til hovedkortet, eller på Gigabytes websider.

7897748[/snapback]

 

Jeg har ingen diskstasjon, kan man bruke USB-stick eller noe istedenfor?

 

Og til Peseduden, kan du være så snill å forklare hva dette jumpersetting-greiene er?

Jeg ser at man trenger en "jumper pin" for å sette harddisken til 1.5Gbps, er det samme hvor man finner jumper pinnen? (fra en gammel harddisk f.eks) eller må den være av riktig type?

Her er hovedkortet mitt:Gigabyte

Lenke til kommentar
Jeg har ingen diskstasjon, kan man bruke USB-stick eller noe istedenfor?

Jeg har dårlige erfaringer med USB-sticks og USB-tilkoblede floppy-drives i denne sammenhengen.

 

Det enkleste er om du kan få lånt en floppy-drive m/kabel til bruk under installasjonen. Etterpå kan du koble den vekk. (Inntil du evt. må reinstallere ...)

 

Alternativt kan du lage en spesialversjon av XP-CD'en som inneholder de driverne du trenger. Dette er ikke helt enkelt, og det vil føre for langt å gå inn på det her. Men det er skrevet mye om det, og det finnes også programmer som f.eks nLite som kan brukes til å automatisere noe av jobben.

 

Jeg ser at man trenger en "jumper pin" for å sette harddisken til 1.5Gbps, er det samme hvor man finner jumper pinnen? (fra en gammel harddisk f.eks) eller må den være av riktig type? 

7897981[/snapback]

Du kan ta en jumper fra en gammel HD. Det er samme pinneavstand på de nye diskene (SATA) som på de gamle (PATA). (Er det 0.1" e.n.s.?)

Lenke til kommentar
Jeg har ingen diskstasjon, kan man bruke USB-stick eller noe istedenfor?

Jeg har dårlige erfaringer med USB-sticks og USB-tilkoblede floppy-drives i denne sammenhengen.

 

Det enkleste er om du kan få lånt en floppy-drive m/kabel til bruk under installasjonen. Etterpå kan du koble den vekk. (Inntil du evt. må reinstallere ...)

 

Alternativt kan du lage en spesialversjon av XP-CD'en som inneholder de driverne du trenger. Dette er ikke helt enkelt, og det vil føre for langt å gå inn på det her. Men det er skrevet mye om det, og det finnes også programmer som f.eks nLite som kan brukes til å automatisere noe av jobben.

 

Jeg ser at man trenger en "jumper pin" for å sette harddisken til 1.5Gbps, er det samme hvor man finner jumper pinnen? (fra en gammel harddisk f.eks) eller må den være av riktig type? 

7897981[/snapback]

Du kan ta en jumper fra en gammel HD. Det er samme pinneavstand på de nye diskene (SATA) som på de gamle (PATA). (Er det 0.1" e.n.s.?)

7898066[/snapback]

 

Vet ikke om det er 0.1" eller ei, men passet det gjorde den, merket ikke stor forskjellen av den grunn dog, så intill jeg får tak i en disketstasjon, så er det ikke stort jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
For jeg fikk beskjed om at den ikke klarte å kopiere filen "timesbdt.ttf".

7897445[/snapback]

Denne filen er en font (True Type Font/.ttf)

7898170[/snapback]

Brilliant, Watson!

 

Men jeg tror det er ordet "kopiere" vi skal konsentrere oss om her. Det kan være flere grunner til at kopieringen mislykkes.

 

1. Systemet klarer ikke lese filen fra CD

1.1 CD'en er skadet

1.2 CD-stasjonen er skadet (Ok, man har forsøkt 2 ulike.)

1.3 kabel-/plugg-problemer

1.4 power-problemer

 

2. Systemet klarer ikke skrive filen til harddisken

2.1 disken er skadet

2.2 kabel-/plugg-problemer

2.3 diskdriver-problemer

2.4 power-problemer

 

Punkt 2.2 kan jo være litt interessant; har Llama plugget SATA-ledningen inn i riktig kontakt på hovedkortet? Jeg tipper at Llama har det, ellers ville installasjonen feilet på et tidligere stadium.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er 0.1" eller ei, men passet det gjorde den, merket ikke stor forskjellen av den grunn dog, så intill jeg får tak i en disketstasjon, så er det ikke stort jeg kan gjøre?

7898238[/snapback]

Jeg tror den jumperen bare er der for å "bremse" maks. overføringshastighet mellom disk og hovedkort (fra 3Gbps til 1.5Gbps), i tilfelle hovedkortet ikke henger helt med.

 

Forøvrig ville jeg ha gått på jakt etter en floppy-drive - med kabel.

Inntil videre kan du jo sørge for at du har de filene som trengs for å lage en driver-floppy. Se på driver-CD'en til hovedkortet eller på web.

Lenke til kommentar
Hva vil riktig kontakt si? Har fire SATA-innganger på kortet, og den står koblet i den første, ingen av de andre blir brukt.

7898286[/snapback]

"Den første" høres ut som et fornuftig valg.

 

Og hvis disken kommer opp som et mulig sted å installere Windows, helt i starten av installsjonsprogrammet, da har systemet ikke noe problem med å "se" disken heller. Det er bare senere, når skrivingen skal starte, at problemene kommer.

 

Såvidt jeg har erfart, bruker WindowsXP i dag det samme installasjonsprogrammet som i 2001, og den gangen var ikke SATA-disker og -kontrollere på langt nær så vanlige som i dag. Og floppy-drives var langt vanligere enn i dag. Behovet for floppy-drives har altså på en måte økt (for installasjon av SATA-drivere), samtidig som det stadig er færre PC'er som har floppy-drive.

 

Jeg har en løs floppy-drive som jeg bruker i slike tilfeller. Når alt er vel installert, lager jeg et "disk image" av C:-partisjonen på en DVD, slik at jeg kan "restore" fra DVD som et alternativ til en full reinstallasjon.

 

Jeg har også endt opp med først å installere Windows på en IDE-harddisk (=PATA). Deretter installerte jeg alle nødvendige SATA-drivere, for så å kopiere et "image" av C:-partisjonen (v.h.a. PartitionMagic) til en SATA-disk. Deretter kunne jeg boote fra SATA-disken og kjøre videre uten problemer.

 

Så hvis du har:

1. En IDE-disk som virker

2. Et program for å kopiere diskpartisjoner osv.

, så kan du bruke denne metoden også.

(Men ikke glem å installere SATA-drivere på IDE-disken før du kopierer partisjonen.)

Lenke til kommentar
Er nok brent ja :blush:

 

Vet ikke om det er CD R, noen måte å finne ut dette på?

7898613[/snapback]

 

 

Burde vel kanskje stå på? Vet ikke ellers.

 

For min egen del liker ikke mine cd-rom'er verken dvd r- eller cd r- . Feiler i eininga dersom du har feil cd/DVD-rom

 

Hvis du har image av xp liggende på HD ville jeg prøvd å brenne ut til ei + plate.

 

 

Dette rimer i alle fall med hyppige lesefeil. (for meg iaf :) )

Endret av brazir
Lenke til kommentar
Du ville vel ikke greid å formatere dersom det var noe SATA-driver problematikk vel?

7898551[/snapback]

Jeg tenkte litt på akkurat det, men jeg har selv opplevd at problemene (med SATA) først dukket opp i filkopieringsfasen.

 

Det er dog mulig at jeg hadde partisjonert (og formattert) disken på forhånd med PartitionMagic (startet fra CD).

Lenke til kommentar

Vil takke til de som har bidratt her, stor hjelpevilje. :thumbup:

 

Prøver dette med floppyen så snart jeg har muligheten, så får jeg heller komme tilbake til emnet dersom det ikke fungerer (eller jeg gjør noe feil:p)

 

Så, nok en gang, takk takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...