povenstad Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Jeg har nettopp satt sammen en ny PC med følgende komponenter: Fortron Source Blue Storm II 400W, Gigabyte GA-965P-S3, P965, Socket-775, HIS Radeon X1650PRO 256MB GDDR3, IceQ, PCI-Express Intel Core 2 Duo E6600 Kingston ValueR. DDR2 PC5300 2048MB CL5 2 stk WD Raptor 37GB disker hvorav 1 brukes til XP i hovedsak Dette er hendelsesforløpet: Installerte WIN XP PRO, drivere og anna stæsj og alt fungerte helt utmerket. Klokket opp CPU til 3GHz ved å sette FSB til 333MHz - minne 1:1 = 667 Temp på NB's heatsink: 70 grader SÅ plutselig låste XP seg. Dette gjentok seg en gang, deretter gikk jeg inn i BIOS og resatte til failsafe settings. Nå ville ikke XP starte i det hele tatt og det kom "undelig" lyd fra DVD drevet. Jeg resatte deretter CMOS. Nå starter maskina (viftene går) MEN skjermen er svart - jeg kommer ikke inn i BIOS engang. Jeg innser jo mulighetene av at jeg har klokket ihjel NB'en (les "grillet den") men vil gjerne ha litt hjelp til å finne ut av dette. Alle forslag mottas med TAKK!
Bunghole Skrevet 8. februar 2007 Skrevet 8. februar 2007 Her er det 90% sikkert at du har HW-feil. Du kan prøve å reinstallere XP først (logisk feil i filsystemet). Hvis dette ikke gir suksess har du garantert en av disse feilene: *Stekt NB *Ødelagt HDD Installer deretter XP med kun 1 av 2 harddisker aktive. Feiler det, prøv deretter på nr 2. Hvis det fremdeles feiler, må du bite i det sure eplet og kjøpe det et nytt hovedkort. ASUS og ABIT tåler mest juling.
povenstad Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Skrevet 8. februar 2007 (endret) Her er det 90% sikkert at du har HW-feil. Du kan prøve å reinstallere XP først (logisk feil i filsystemet). Hvis dette ikke gir suksess har du garantert en av disse feilene: *Stekt NB *Ødelagt HDD Installer deretter XP med kun 1 av 2 harddisker aktive. Feiler det, prøv deretter på nr 2. Hvis det fremdeles feiler, må du bite i det sure eplet og kjøpe det et nytt hovedkort. ASUS og ABIT tåler mest juling. 7897077[/snapback] Prøvde å starte fra XP CD i går, men jeg kommer ikke engang inn i BIOS som sagt - CD ROM startet heller ikke - bare svart skjerm. Får finne meg et surt eple å bite i.... Asus P5W DH DELUXE LGA775/DDR2/PCIe/GB LAN/SATAII, kanskje? Endret 8. februar 2007 av povenstad
povenstad Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Skrevet 10. februar 2007 (endret) Vel - fasiten (og moralen) ble. Klokk ikke billige mobo's blindt og godtroende.... NB var "toast" og nytt HK måtte anskaffes. Endret 10. februar 2007 av povenstad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå