Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Termostat en slitedel?


Heineoen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Er litt redd for at termostaen skal ryke på min og føre til overopphetning i motoren :)

Så lurer på.. er det best å bytte den før det er forsent?

Bilen har gått 167.000km

Eller er dt bare sånn som plutselig kan ryke om den er ny eller ikke?

 

takk!...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok :)

Så en termostat fra 98' er ikke mer sansynlg skal ryke enn en som blir installert i 07'?

Kanskje de har byttet ut delen tilfordel for en annen bedre del?

Vil nødig bytte toppakning for tredje gang så prøver å ha kjølesystemet i orden :p

Skrevet

Min erfaring med termostater er at når de ryker så lukker den ikke utløpet til radiatoren, slik at vannet alltid går utom radiatoren, og bilen aldri blir skikkelig varm.

Menneh, bare følg med på temperaturen mens du kjører :p

Skrevet
Hei! :)

Er litt redd for at termostaen skal ryke på min og føre til overopphetning i motoren :)

Så lurer på.. er det best å bytte den før det er forsent?

Bilen har gått 167.000km

Eller er dt bare sånn som plutselig kan ryke om den er ny eller ikke?

 

takk!...

7882219[/snapback]

 

Din termostat er sannsynligvis laget slik at hvis den varmefølsomme fjæra ryker, så åpner termostaten helt, slik at du får max kjøling. Dette merkes i såfall godt om vinteren da motoren går altfor kaldt og det blir vanskelig å få det varmt i kupeen (lite varme i varmeapparatet).

 

Hvis du sjekker, vil du se at det finnes et lite hull på kanten av termostaten, noe som gjør at det alltid vil slippe forbi litt kjølevann til radioatoren, selv om termostaten er lukket. Dette lille hullet bidrar alltid med et minimum av kjøling, og er den eneste kjølingen når motoren er kald (termostaten er lukket).

 

Hvis du noensinne får problemer med varm motor, skyldes det som regel :

- Deffekt toppakning (eksos lekker ut i kjølevannet, og vannet begynner å koke)

- Deffekt vannpumpe (vannet sirkulerer dårlig i radioator, og gir dårlig kjøling)

- Deffekt viftereim (da virker ikke vannpumpa, vannet sirkulerer dårlig i radioator)

 

Hvis du kjører skikkelig hardt (rally, bilcross, dra campingvogn over alpene) så kan du ta ut termostaten (ja du leste riktig). Da får du max kjøling hele tiden. Men husk at en motor skal gå ved riktig temperatur (oftest ca. 90 grader), ellers slites motoren KRAFTIG.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg heller vært bekymret for viftereim og registerreim.

(gidder ikke å dra dette temaet her...)

Skrevet

Er sjelden termostater låser seg sånn at du ikke får noen kjøling, men vær obs på at det hender fra tid til annen det også.

Er mest vanlig at de bare slipper gjennom vann hele tiden, og da blir motoren nesten aldri varm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...