Gå til innhold

Hjelp til Tekstbasert Spill


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å lage et tekstbasert spill. Jeg prøvde Outwar for lenge siden, og det rocka litt. Men det er altfor avansert nå, derfor er det kjedelig etter min mening. 2d og 3d er en smule stress og jeg er ikke så god på det. Kanskje denne tråden er litt dum? Fordi jeg er ufattelig Keeeen på å lage et tekstbasert som jeg antagligvis kommer til å jobbe mye med. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette? Bruker jeg notispad`? isåfall, Hvordan? Trenger jeg programer`?

 

 

Takker for alle svar og tips!

Endret av GothicGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du overhode en programerer? Vet du hva en variabel er? Vet du hva en array er? Vet du hva forskjellen er på å poste til en database kontra til skjerm?

 

Jeg så den andre tråden din også hvor du spurte om noe spill utviklings software. Det er en HEL del slike tråder og alle starter med "lysten" til å lage ett spill.

 

Og desverre ender nesten ALLE slike tråder med at realiteten blir åpenbart og man mister motet.

 

Hvis du vil lære å programere så er det FLOTT! Ikke noe er bedre og bransjen skriker etter gode utviklere. Men mitt råd til deg er å sette ambisjonene til noe du kan faktisk lykkes i og føle deg stolt over å ha lykkes. Å kode ett online tekstbaser spill for en som ALDRI har programert før tør jeg nesten sammenligne med at jeg skal snekre ett hus fra scratch. Ikke umulig, men det ville være en veldig lang, smertefull og frustrerende prosess og huset jeg hadde sett for meg i hode ville nok ikke lignet det som ble ferdig.

 

Om du vil leke deg litt og øve og få ett innblikk i programering og slikt så se på HTML, CSS og java script. Se på Flash og ActionsScript. Det finnes tusenvis av tutorials der ute. Når du har laget litt enkle ting der og fått en del begreper på plass innen programering, så "move on" til større og tyngre programmer.

 

Du vil bli litt skuffet når du innser hvor komplisert og stort det du vil lage er. Pluss...programering er en del. Hva gjør ett spill morsomt? engasjernede? Hva er balansert gameplay, hvor lenge skal det vare, hva er storyen, hvem er karakterene..osv osv.

 

Baby steps!! For å bare sjekke at jeg ikke er helt bak mål her, men hvor gammel er du?

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Jeg har bare en smule erfaring fra freewares som Caligary og sånn. Jeg mener ikke å lage noe som er så bra at jeg kan legge det ut på nett og få det til å fungere som Outwar forekspempel. Men jeg ville sagt at målet er å kunne lage noe flere spillere kunne spille sammen. Hvis jeg fikk til noe kunne jeg jobbet med det over lang tid.

 

Jeg vet at folk mister motet og gir opp fordi det blir uffatelig komplisert(tror jeg) men jeg har lyst til å gi det et forsøk. Html virker spennende og noen venner har laget veldig gode sider og andre så jeg fikk litt lyst til å prøve. Jeg kan se for meg at jeg sitter og prøver å få til noe og blir skikklig stolt av å få fram en svart bakgrunn:D.l Bare litt

fremgang kan få meg i topp moral til å forstette.

 

Det er jeg trenger er en måte å lære meg hvordan jeg kan programere spill eller lignende. Hvis du/dere har link til noen tutorials som inholder veldig nøyaktig hva slags programmer jeg skal bruke og hvordan jeg får noe til å komme av å skrive koder, og som nødvendigvis ikke er så avanserte.. Jeg er ikke spesielt gammel og forventer at dette kan ta muligens år å lære seg, men man må jo starte et sted?

 

Hva burde jeg starte med?

Endret av GothicGuy
Lenke til kommentar
Er du overhode en programerer? Vet du hva en variabel er? Vet du hva en array er? Vet du hva forskjellen er på å poste til en database kontra til skjerm?

 

Jeg så den andre tråden din også hvor du spurte om noe spill utviklings software. Det er en HEL del slike tråder og alle starter med "lysten" til å lage ett spill.

 

Og desverre ender nesten ALLE slike tråder med at realiteten blir åpenbart og man mister motet.

 

Hvis du vil lære å programere så er det FLOTT! Ikke noe er bedre og bransjen skriker etter gode utviklere. Men mitt råd til deg er å sette ambisjonene til noe du kan faktisk lykkes i og føle deg stolt over å ha lykkes. Å kode ett online tekstbaser spill for en som ALDRI har programert før tør jeg nesten sammenligne med at jeg skal snekre ett hus fra scratch. Ikke umulig, men det ville være en veldig lang, smertefull og frustrerende prosess og huset jeg hadde sett for meg i hode ville nok ikke lignet det som ble ferdig.

 

Om du vil leke deg litt og øve og få ett innblikk i programering og slikt så se på HTML, CSS og java script. Se på Flash og ActionsScript. Det finnes tusenvis av tutorials der ute. Når du har laget litt enkle ting der og fått en del begreper på plass innen programering, så "move on" til større og tyngre programmer.

 

Du vil bli litt skuffet når du innser hvor komplisert og stort det du vil lage er. Pluss...programering er en del. Hva gjør ett spill morsomt? engasjernede? Hva er balansert gameplay, hvor lenge skal det vare, hva er storyen, hvem er karakterene..osv osv.

 

Baby steps!! For å bare sjekke at jeg ikke er helt bak mål her, men hvor gammel er du?

 

AKIRA

7878770[/snapback]

Det fins mange program nå til dags da det bare er å fylle inn historien og slikt da :thumbup: Dessverre vet jeg ikke om noen.

Lenke til kommentar

Du burda ha fått nok info her nå til å skrive disse ordene i google:

 

How to program games

 

Tutorial (skriv programmet her) feks: Tutorial flash

 

Tutorial C++

 

Tutorial C#

 

Let litt nå og kom hit og spør når du har noe konkret du lurer på. Du får bedre repons når vi kan se at du faktisk prøver.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Du burda ha fått nok info her nå til å skrive disse ordene i google:

 

How to program games

 

Tutorial (skriv programmet her) feks: Tutorial flash

 

Tutorial C++

 

Tutorial C#

 

Let litt nå og kom hit og spør når du har noe konkret du lurer på. Du får bedre repons når vi kan se at du faktisk prøver.

 

AKIRA

7879846[/snapback]

Jeg tar å prøver meg på flash, og antar at jeg kan prøve med C# greiene..

Lenke til kommentar
Viss det verkeleg er eit tekstbasert spel du er ute etter (som nordic mafia), trur eg eit par (hundre?) timar ville gjere susen.

7879999[/snapback]

Nå tror jeg at det blir litt vansklig, dermed så begynner jeg med flash. laster ned gratis tutorials men jeg lurer på om jeg trenger noe program. Jeg så noe flash 8 greier, men det koster 699dollar..

 

nå mangler jeg program, men jeg søker rundt om det.

Endret av GothicGuy
Lenke til kommentar

Kunnskap er sjelden gratis i disse dager. Boken koster 550,- ved den norske bokklubben. Det høres kanskje mye ut, men da jeg sjekket nå, viste det seg at den er på 820 sider.. Det er mye lesing! :)

 

Selv har jeg et par andre bøker om programmering, og gjør meg ferdig med de før jeg tenker på den, men takk til han som bragte det opp, da jeg hadde glemt den. Konseptet med å legge det ut slik er smart. Sist jeg hentet en slik "gratis web bok", endte det med at jeg bestilte papirutgaven, så det fungerer bra sånn. Hvem i huleste vil lese 820 sider om programmering på skjermen, ikke sant. Jeg foretrekker å ha papirutgaven på bordet her mens jeg skriver koden på skjermen. Det fungerer suverent best for meg ihvertfall.

 

Er du sikker på at du virkelig vil lære å programmere, bør du ta deg råd til noe lestestoff, eller du kan alltids sjekke det lokale biblioteket og se om de har den eller lignende bøker. Det blir jo helt gratis, i såfall. Sjekk om de har hjemmeside på nettet. Selv det lille lokale biblioteket ikke langt fra der jeg bor har muligheter for å søke etter bøkene på nettet, og se om de er inne.

Lenke til kommentar

Nå føler jeg meg mektig dum, men før jeg punger ut masse penger på disse bøkene(thinking in c++ vol 1, trenger jeg begge med en gangP) lurer jeg mpå noe.. Hva er C++? Et program? Et "språk"? Trenger jeg et program? Kan noen ta 5minutter og forklare. Jeg har nesten bestemt meg for å kjøpe en av disse bøkene (eller begge) fordi jeg har så uffatelig lyst til å prøve meg på å lage et spill eller animasjon. Men jeg vil vite hva jeg kjøper. Jeg har masse ideer, men jeg må lære hvordan jeg kan utføre dem.

Endret av GothicGuy
Lenke til kommentar

Hva med å prøve deg på MS XNA? Det er gratis gratis.. og det ligger tutorials over alt på nett.. Gjør jobben veldig mye lettere!

 

Om du begynner med XNAtutorial.com, så starter de helt fra begynnelsen der.. Det er tutorials i videoformat og det er absolutt å anbefale. De begynner helt fra begynnelsen.. dvs første tutorial går på hvor du finner og hvordan du installerer de forskjellige gratis programmene du trenger. Deretter fortsetter de med å forklare programmering helt fra scratch.. Har selv fått masse ut av å gå gjennom videoene derfra.. Og det beste er at han som står bak fremdeles oppdaterer med nye videoer etterhvert..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...