Gå til innhold

Hvordan instalere linux på en nyformatert pc?


Anbefalte innlegg

Hei

Egr aldri vert borti Linux før så er 100% nybegynner innen dette.

 

Det eg lurer på er: eg skal starte en Conter Strike 1,6 server på en linux maskin

har tengt å bygge meg en data til rundt 5000 kr og kunn instalere linux å serverprogramm til cs.

 

så hvilken versjon av linux er best til å kjøre 24/7 stabil og bra cs server på?

hvor får eg tak i linux?

 

må eg tenke på noe når eg kjøper datadeler eller er det de samme som om det var windows som skulle instaleres på pcen?

 

er linux et operativsystem på lik linje som Windows eller er det mer lik ms dos?

 

Takker for svar! :hmm:

Endret av Naits_89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får vel best ytelse med server versonen av Ubuntu slik jeg har forstått det, som er tekstbasert som vi kan se likheter med msdos. Men om du mister ytelse med å kjøre 1.6 server (kontra CS:source) med desktop kjørende vet jeg ikke så du kan vel søke på www.ubuntuforums å se om andre har erfaringer om dette. Helt klart et pluss hvis du får mulighet til å kjøre GUI hvis du er ny innenfor linux.

Lenke til kommentar
Denn linuxen som er på den siden er det de beste for serverkjøring?

 

vist eg setter den cden inn i en tomm pc vil den bote fra cd da?

7877529[/snapback]

 

hvor kan eg laste ned server linux for kjøring sv cs server ?

sånn at eg kan brenne den inn på en cd som kan botes fra en blank maskin?

Lenke til kommentar

hvis du laster ned ubuntu og brenner det på en cd (husk at det er et image som skal legges på plata) så vil maskinen boote fra den ja.

 

serverversjonen av ubuntu finner du her, men siden du ikke har vært borti linux før vil jeg anbefale deg å installere det på vanlig måte først.

 

cs-serveren må du sette opp først etter at du har installert linux. hvis du googler litt på "cs linux server" (e.l.) så finner du nok raskt et-par howto's for hvordan du setter opp en cs-server uten for mye om og men ;)

Lenke til kommentar
Hei

Egr aldri vert borti Linux før så er 100% nybegynner innen dette.

 

så hvilken versjon av linux er best til å kjøre 24/7 stabil og bra cs server på?

hvor får eg tak i linux?

7876492[/snapback]

Den mest stabile versjonen av linux jeg vet om er Debian stable. - Men ikke bruk den hvis du er helt nybgynner. De fleste linux-distribusjoner er så stabile at du ikke vil få problemer med at hele systemet krasjer. Siden du er helt nybegynner er Ubuntu i en særklasse den meste distribusjonen for deg. Andre distroer som openSuSE og Fedora er langt vanskeligere å få hjelp med dersom du støter på et problem.

 

må eg tenke på noe når eg kjøper datadeler eller er det de samme som om det var windows som skulle instaleres på pcen?

7876492[/snapback]

Ja, du må absolutt tenke over hvilke pc-deler du kjøper. Bruk google for å prøve å finne ut om linux støtter den maskinvaren du tenker på å kjøpe før du kjøper den. - Kan også være lurt å prøve å finne ut om den virker out-of-the-box i distroen din.

 

Stort sett virker Intel bedre enn AMD og nvidia bedre enn ATI. Men alltid prøv å finn ut om akkurat den delen du tenker på å kjøpe fungerer i Linux før du kjøper den.

 

er linux et operativsystem på lik linje som Windows eller er det mer lik ms dos?

7876492[/snapback]

Som operativsystem så kan ikke Windows måle seg med Linux. - For å bruke en metafor, så rekker ikke Windows, Linux opp til knærne en gang. - Men det finnes langt flere programmer og spill for Windows enn det som finnes for Linux. Men det finnes frie alternativer til de aller fleste Windows-programmene også til Linux.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...