Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsterker og sub spørsmål


Hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Optimalt oppsett er 2/4kanaler +monoblokk. Men du får også kurrante 5/6kanalere som du kan drive alle høyttalerene i bilen din med.

 

Man kan aldri ha nok effekt, såfremt man strøm til å backe det opp. Selv har jeg en relativt kurrant monoblokk fra MA Audio som leverer 1800W RSM i 1ohm (kjører selv i 4ohm) på 2 billige MA Audio 120XE, og det spiller mye bedre enn mange andre dyrere oppsett jeg har hørt. Her har også kassekonstruksjon og bilkosntruksjon en del å si (har åpen coupe). Har hørt samme oppsett med mindre forsterker, og det spilte ikke halvparten så bra en gang. Men uansett forsterker så er strøm viktig. Husk å bruk kondensator.

 

 

Den forsterkeren du har plukket ut er nok noe for liten. Optimalt på en slik subb bør du ha en forholdsvis dyr 4kanaler hvis du absolutt skal ha bare ên forsterker. Det kommer også an på hvordan du kobler subben siden det er et dobbeltspoleelement.

 

Personlig mener jeg det er best å bruke pengende på infrastruktur først (strøm, forsterker, spiller), og heller kjøpe billige subber. Det er som regel billigere å bytte ut siden (vell... ting KAN jo slå begge veier). Men dette er som sagt kun min personlige mening.

 

Forøvrig er helix et bra merke (hørte en helix monoblokk på 2x Cerwin vega stroker pro en gang, og det var SYKT. Er ikke sikker på hvilken blokk det var da).

 

Enkelt og greit: man får det man betaler for, og bilstereo er en relativt dyr hobby.

 

Nå vet jeg ikke hvilket oppsett du har fra før, men erfaringsmessig er det best å begynne å bygge frontsett istedet for hatthyllehøyttalere. Begynner du omvendt blir det litt som å stå med ryggen mot en konsert.

 

Du kan forøvrig finne mange tps og triks HER.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

HAr den forsterkeren selv, som driver et focal 130a1 frontsett og en rockford fosgate punch stage 2 12" subb. Helt kurant, spiller høyt og bra selv om bilen min er potte tett (E36 sedan, uten nedfellbart sete, dvs solid metall mellom bagasjerom og kupe). Merker dog at den mangler det siste lille trykket på subben når jeg skrur veldig høyt opp.

Lenke til kommentar

Det er subben som er ankerpunktet her. Frontsett og hatthyllehøyttalere krever ikke all verden såfremt du ikke er superkresen og såfremt du kjører high-pass filter på dem. Det er bassen som krever sitt. Men som andre skriver... det vil funke. Men desto mer effekt du har, jo mer kontroll har forsterkeren på elementet. Jo høyere og finere vil det spille, og det er mindre sjans for å ødelegge høyttalere pga at forsterkeren klipper.

 

Når det kommer til spilleren har den bare 1 linjeutgang. Kjøp en med minst 2 (det koster ikke noe mer). Da vil det evt være enklere å oppgradere siden (3 er ikke å forakte med tanke på separate justeringer for front, bak og subb. Men disse blir fort litt dyrere).

 

Se litt på bilradiospesialisten.no også, ikke bare komplett.

 

Hvor mye har du tenkt å legge i prosjektet?

 

En cdspiller vil ikke klare å levere 4x50W på forsterkerdelen. Det er bare skryt. 4x5W RMS er mer reelt. Det vil fungere, men ikke bli 100%. Har selv kjørt 2 8" phillips coaxial høyttalere på en billig pioneerspiller et par måneder, og det spillte greit nok. Men det ble MYE bedre når jeg kjøpte en liten 4kanaler fra infinity og satte på istedet.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...