Gå til innhold

NTFS vs FAT32


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig ikke. Bare vær obs på at du kan konvertere fra FAT til NTFS men ikke fra NTFS til FAT. Det går heller ikke å lese NFTS formaterte partisjoner/disker med feks. W98 osv. Hvis du ikke har slike behov er det lite som taler for at du ikke skal konvertere til NFTS asap.

 

God Jul.

 

Doc

Lenke til kommentar

Har du en stor harddisk (over 10gb) så bytt til NTFS! Det sløser mindre med plass og jeg tror den er raskere.

 

Du trenger så å si ikke å defragmentere med NTFS (jeg gjør det aldri)

 

En annen ting, som sikkert ikke er så viktig for deg er at du kan sperre tilgang på enkelte mapper og slikt, mer sikkert enn fat32

Lenke til kommentar

Fikk det samme spørsmål av en bruker der jeg jobber.

Her er mitt svar:

 

Kampen mellom NTFS og Fat32!!!

 

NTFS

 

+

NTFS er bedre på sikkerhet.

Støtter bl.a kryptering av filer på brukernivå. DVS. Hvis det er flere brukere på PC'n kan du kryptere filene dine så ingen andre får se dem. (Tror det er slik det virker. Har aldri prøvd det, men...)

 

Og du har ikke tilgang til det som er på en NTFS partisjon i DOS.

 

Mindre sjanse får feil ved lagring.

 

Litt raskere en Fat32

 

Støtte får store, store, store, store partisjoner.

 

-

Du får ikke tilgang til det du lagrer i Dos. (er også negativt i noen tilfeller)

Synd hvis Windows krasjer, og du har installasjonen på harddisk.

Og siden minedokumenter slettes under installasjon av Windows 2000 er det litt synd hvis du har lagt noe viktig der.

 

Det finnes software som gjør det mulig å lase NTFS partisjoner i fra DOS.

Jeg har aldri prøvd noen av dem.

***************************************************

Fat32

Simpelt filsystem som virker helt greit, men uten dem helt store finesser.

Støtte får store partisjoner (husker ikke hvor store, men det blir garantert ikke no problem med det første)

 

Hva som lønner seg bestemmer du, men hvis du skal ha både Win9x og WinNT/2000/Xp må du ha Fat32 siden det ikke er støtte får NTFS i Win9x.

NTFS kan også være plagsom hvis du engang skal gå tilbake til Win9x. Da må du konvertere tilbake eller formatere alle diskene du har NTFS på.

Det eneste programmet jeg vet om som konvertere er PartitionMagic fra PowerQuest (Det tar tid på store disker).

****************************************************

 

Hvis du installerer med Fat32 kan du enkelt og raskt konvertere til NTFS hvis du senere ønsker det med følgende kommando.

Start - kjør - cmd (Dos ledetekst) - enter

convert c: /FS:NTFS /V

 

c: er disken som skal konverters (kan da også være c: , d: , e: , f: osv.)

/V er bare at du får se detaljene om hva som gjøres (ser kult ut, masse tekst som ruller nedover siden)

 

kruger

 

[ Denne Melding var redigert av: kruger på 2001-12-20 15:04 ]

Lenke til kommentar

NTFS er nok bedre enn FAT32 på veldig mange måter, men også NTFS må defragmenteres jevnlig. Da jeg begynte med NT(4.0) trodde jeg også at NTFS=ingen defragmentering siden det ikke var noe slikt i NT4.0. Med W2K og XP har du en innebygd defragmenter.

 

Personlig bruker jeg et program som heter Diskeeper til dette(i stedet for den som ligger i XP(og w2k), fordelen er at jeg kan stille den inn til å defragmentere partisjonene mens jeg ikke bruker datamaskinen(om nettene etc). Jeg merker absolutt en forbedring i ytelsen etter at jeg begynte å bruke dette fabelaktige programmet.

 

Noe annet som er verd å tenke på i NTFS debatten er sikkerhet.. Dvs du kan begrense tilgang til foldere og filer. Jeg skal ikke si om dette er negativt eller positivt, men jeg kan se begge deler med det. Kan legge til at jeg har en partisjon på 6 GB med FAT32 for windows ME, de resterende 94 GB er NTFS partisjoner. Jeg bruker sef NT(nå XP) til vanlig. Programmet for å lese/bruke NTFS partisjoner i win9x/ME er bugget(i beste tilfelle), dvs det var det sist jeg prøvde det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...