Gå til innhold

'Xbox 360's Seriously Flawed DVD Playback'

Lolcat2016

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Avspillingskvaliteten av DVD på XBox 360 over komponent er utrolig dårlig etter min mening, der bildet er plaget av "smudging", detaljmangler og uskarphet. ... Bruker du derimot VGA-kabel, så er situasjonen noe helt annet. Fargene er noe blassere, men bildet oppskaleres til 720p og fremstår som svært godt. Så om DVD-avspillingen er testet med komponent, så forstår jeg godt konklusjonen.

Jeg bruker selv komponentkabel ved spilling og jeg er ikke plaget av smudging, uskarphet og denslags. Billedkvaliteten er såpass bra at jeg ikke har mye å utsette på den. Mine tidligere erfaringer med komponentkabler i forbindelse med projektorer og DVD-spillere tilsier at jeg kan få et litt skarpere bilde med HDMI-kabler, men ellers er det ikke store forskjellen.

Mitt inntrykk fra diskusjonstråder er at komponent gir klart bedre bilde enn VGA fra Xbox 360 (bedre fargegjengivelse, ingen 'tearing'). Dette har jeg ikke hatt mulighet til å teste ut selv, da jeg ikke har VGA-kabel. Dette får meg til å tro at det heller er DVD-dekoderen og/eller selve filmen som er kilden til problemet her, og ikke selve signalkabelen.

Du trenger dessuten ikke VGA-kabel for å få 720p, det går fint med komponent også. Når det gjelder 1080p, så støttes dette både via VGA og via komponent, såfremt du har lastet ned de siste oppdateringene til Xbox (nå har riktignok denne støtten vist seg å være mangelfull). Det har vært en del klaging fordi MS ikke har implementert noen støtte for HDMI, hvilket ville gjort ting litt mer praktisk. Xbox 360 v2 skal visstnok ha støtte for HDMI.

Endret av hal9k
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ellers har jeg aldri sett Denon 3910, men har lest forumposter der enkelte mener at deres HD E1/A2 er på linje eller bedre enn 3910 når det gjelder oppskalering. Dette blir jo særs subjektivt da. Så. Og du sier motsatt.

Den største forskjellen (etter egen erfaring) ligger i metningen og sortnivået. Dessuten har 3910 bedre billedjusteringsmuligheter (som er omtrent ikke-eksisterende på HD-E1).

Leste siste lyd og bilde jeg også. Jeg synes det var en merkelig test, en av Denons siste dvd toppmodeller, 3930, mot Samsungs aller første Blu-ray spiller skulle sammenlignes på DVD resultat... Det overraskende var jo at Samsungen fikk såpass positiv omtale på det som den faktisk fikk.

Ja, en litt merkelig test kanskje, men den kan være til nytte for folk som meg, som vurderer å oppgradere til 3930, istedetfor å dumpe DVD-spilleren helt til fordel for en HD-spiller (nå bruker jeg ikke Lyd og Bilde som eneste referanse, vel og merke, det finnes flere utenlandske blad og nettsider som har mer faglig tyngde etter min mening). Det er fordeler med å ha begge delene, siden 3930 (og 3910 for den saks skyld) leverer bedre lydkvalitet (jeg lytter en del på CD) og har SACD/DVD-A støtte, mens XE1 naturligvis kan spille av HD DVD-filmer. Dersom XE1 gjør en veldig bra jobb med både SD- og HD-materiale, så kan det hende at jeg velger å bruke den som DVD/HD DVD-avspiller, og heller la 3910 tjenestegjøre som CD/SACD/DVD-A avspiller. Vi får se :)

Skrevet

Du trenger dessuten ikke VGA-kabel for å få 720p, det går fint med komponent også. Når det gjelder 1080p, så støttes dette både via VGA og via komponent, såfremt du har lastet ned de siste oppdateringene til Xbox (nå har riktignok denne støtten vist seg å være mangelfull). Det har vært en del klaging fordi MS ikke har implementert noen støtte for HDMI, hvilket ville gjort ting litt mer praktisk. Xbox 360 v2 skal visstnok ha støtte for HDMI.

7862552[/snapback]

Man får ikke oppskalert DVD'er uten VGAkabelen.

Skrevet
Avspillingskvaliteten av DVD på XBox 360 over komponent er utrolig dårlig etter min mening, der bildet er plaget av "smudging", detaljmangler og uskarphet. ... Bruker du derimot VGA-kabel, så er situasjonen noe helt annet. Fargene er noe blassere, men bildet oppskaleres til 720p og fremstår som svært godt.

Jeg bruker selv komponentkabel ved spilling

Ser du forskjellen?

Du trenger dessuten ikke VGA-kabel for å få 720p, det går fint med komponent også.

7862552[/snapback]

Tull, det er det isåfall kun du i hele verden som har fått til. Du har lest topic ja? Vi snakker om DVD-avspilling - ikke XBox360 spill.

Off-topic: Halo2 er et av få XBox1-spill som virker over VGA. De aller fleste vil nekte å spille, inkl Halo.

Skrevet (endret)
Ellers har jeg aldri sett Denon 3910, men har lest forumposter der enkelte mener at deres HD E1/A2 er på linje eller bedre enn 3910 når det gjelder oppskalering. Dette blir jo særs subjektivt da. Så. Og du sier motsatt.

Den største forskjellen (etter egen erfaring) ligger i metningen og sortnivået. Dessuten har 3910 bedre billedjusteringsmuligheter (som er omtrent ikke-eksisterende på HD-E1).

Leste siste lyd og bilde jeg også. Jeg synes det var en merkelig test, en av Denons siste dvd toppmodeller, 3930, mot Samsungs aller første Blu-ray spiller skulle sammenlignes på DVD resultat... Det overraskende var jo at Samsungen fikk såpass positiv omtale på det som den faktisk fikk.

Ja, en litt merkelig test kanskje, men den kan være til nytte for folk som meg, som vurderer å oppgradere til 3930, istedetfor å dumpe DVD-spilleren helt til fordel for en HD-spiller (nå bruker jeg ikke Lyd og Bilde som eneste referanse, vel og merke, det finnes flere utenlandske blad og nettsider som har mer faglig tyngde etter min mening). Det er fordeler med å ha begge delene, siden 3930 (og 3910 for den saks skyld) leverer bedre lydkvalitet (jeg lytter en del på CD) og har SACD/DVD-A støtte, mens XE1 naturligvis kan spille av HD DVD-filmer. Dersom XE1 gjør en veldig bra jobb med både SD- og HD-materiale, så kan det hende at jeg velger å bruke den som DVD/HD DVD-avspiller, og heller la 3910 tjenestegjøre som CD/SACD/DVD-A avspiller. Vi får se :)

7862896[/snapback]

Manglende billedjusteringer er det som gjør at jeg kjører ren 576i ut fra HD E1 på vanlig DVD fordi da får Reon VX i projektoren ikke bare oppskalert og de-interlaced bildet, men jeg får også brukt alle de andre egenskapene i Reon'n hvis jeg ønsker - slik som støyreduksjon osv... hvilket faktisk gjør mirakler på enkelte DVD'er. Jeg kan faktisk skru på div. støyreduksjon uten å miste skarphet takket være Reon'n. Gir jeg 1080i inn er disse funksjonene ikke aktiv på min projektor - hvilket jeg tror er begrensing i selve Reon VX'n. Mener jeg har lest at disse funksjonene heller ikke er i bruk ved HD DVD avspilling på Toshiba HD XE1. Og det er vel der Realta'n (i Denon 3930) bl.a. har et fortrinn foran lillebror Reon. (Nå finnes det fakisk fem versjoner av Reon chip'n - dette i følge importører av Mitsubishi projektorer)

Jeg har faktisk ikke spilt CD på HD E1 ennå som jeg kan huske. Men jeg har lest at den er ganske dårlig på CD. I hvert fall sammenlignet med Denon spillerene. Og man får jo ikke SACD og DVD-A på på Toshiba'n ennå. Så man skal nok ikke pensjonere Denon'n nei. :)

Lyd og Bilde's overskrifter ligner litt iblant på de man finner i Se og Hør. Liker å lese det, men greit med andre kilder også ja.

Endret av Dr.Peedee
Skrevet
Man får ikke oppskalert DVD'er uten VGAkabelen.

Så oppskaleringen gjelder altså ikke for DVD'er? Synd, fordi billedkvaliteten via komponent er ellers bedre enn via VGA, ifølge mange som har testet disse tilkoblingene. På den annen side så kan du få en bra oppskalering (til og med bedre) dersom du har en kurant TV eller projektor med HD-oppløsning.

Skrevet (endret)
Ser du forskjellen?

Som sagt, så har jeg ikke VGA-kabel. Men jeg kan konstatere at jeg ikke er plaget av smudging og detaljmangler via komponent.

Tull, det er det isåfall kun du i hele verden som har fått til. Du har lest topic ja? Vi snakker om DVD-avspilling - ikke XBox360 spill.

Ja, jeg er klar over at vi snakker om DVD-avspilling, men jeg var ikke klar over at 720p+ støtte via komponent kun gjaldt for spilling og ikke DVD. Jeg vet ikke om MS har rettet opp dette eller har planer om å rette opp dette via en firmware oppdatering. Det er jo ikke så lenge siden Xbox fikk 1080p-støtte.

EDIT: Når jeg tenker meg om, så tror jeg at årsaken til dine problemer via komponent kan skyldes innstillingene på TV'en din. Husk at mange av disse innstillingene kobles ofte ut ved tilkobling via VGA (innstillingene for skarphet, støyreduksjon, fargebalanse osv. kobles ut). Jeg har lest om brukere som f.eks. har brukt støyreduksjon (!) på Xbox-signalet og dermed opplevd disse problemene. Disse problemene forsvant etter at støyreduksjonen ble slått av (det er ikke sikkert disse problemene er begrenset til støyreduksjonen, det kommer litt an på innstillingene i fremviseren din). Jeg vil foreslå at du sjekker ut AV-forum (AVForum.no eller AVForums.com) der folk diskuterer optimalisering av XBox-skjermbildet.

Endret av hal9k
Skrevet (endret)
... men jeg får også brukt alle de andre egenskapene i Reon'n hvis jeg ønsker - slik som støyreduksjon osv... hvilket faktisk gjør mirakler på enkelte DVD'er. Jeg kan faktisk skru på div. støyreduksjon uten å miste skarphet takket være Reon'n.

Enhver form for støyreduksjon på DVD/HD DVD-signaler holder jeg meg langt unna :) Da foretrekker jeg heller støy i bildet. Det som ofte oppfattes som støy er faktisk filmkorn (grain), og dette er noe jeg ikke ønsker å fjerne (tap av informasjon), siden det er en del av den opprinnelige filmen. Jeg kjører signalet via HDMI og det er ingen form for analoge forstyrrelser i bildet.

Jeg har faktisk ikke spilt CD på HD E1 ennå som jeg kan huske. Men jeg har lest at den er ganske dårlig på CD. I hvert fall sammenlignet med Denon spillerene.

Denon-spillerne har langt mer påkostede audio-komponenter og utganger (særlig 3910/3930). Jeg har en Denon AVC-A11XV med Denon Link og dette gir også et fortrinn fremfor HD E1 og XE1. Jeg har testet DL mot coax og optisk og det slår begge delene. Jeg er ikke videre imponert over lyden fra HD E1 via Toslink, og det er grunnen til at jeg mater både lyd og bilde inn i forsterkeren via HDMI.

Lyd og Bilde's overskrifter ligner litt iblant på de man finner i Se og Hør. Liker å lese det, men greit med andre kilder også ja.

Jeg leser også en del tilbakemeldinger fra entusiaster på ulike AV-forum. Slike tilbakemeldinger gir ofte et bedre bilde av hvordan komponentene/utstyret holder seg i praksis over tid, noe som er vanskeligere å avdekke i faglige/profesjonelle tester, som på sin side har et bedre erfarings- og sammenligningsgrunnlag.

EDIT: Er det du som kaller deg Potetgullmannen på AVForum? Da har jeg i så fall 'sett' deg før :)

Endret av hal9k
Skrevet
Ja, jeg er klar over at vi snakker om DVD-avspilling, men jeg var ikke klar over at 720p+ støtte via komponent kun gjaldt for spilling og ikke DVD. Jeg vet ikke om MS har rettet opp dette eller har planer om å rette opp dette via en firmware oppdatering. Det er jo ikke så lenge siden Xbox fikk 1080p-støtte.

Har ikke så mye med MS å gjøre, komponent er begrenset av Content Scramble System (CSS), det er det som bestemmer hvilke spesifikasjoner kabelen har lov å sende signalene i.

Skrevet
Har ikke så mye med MS å gjøre, komponent er begrenset av Content Scramble System (CSS), det er det som bestemmer hvilke spesifikasjoner kabelen har lov å sende signalene i.

Det er jeg klar over, men da 1080p-støtten ble annonsert ble det påstått (på bl.a. AVSForum.com og Engadget) at Xbox'en også ville støtte DVD-oppskalering via komponent (det finnes/fantes spillere som overser CSS, og det finnes modifiseringer som tillater CSS-overstyring på enkelte spillere). Men det ser ut til at MS vil holde seg for gode til å overstyre CSS. Det viser seg også at Xbox'en ikke oppskalerer DVD-filmer via komponent uansett om DVD-platen er CSS-beskyttet eller ei.

Skrevet (endret)

Her er en annen test av Xbox'ens DVD-avspilling fra Secrets of Home Theater (mest kjent for sine benchmark-tester). De er mer positive i sin vurdering, men de nevner de samme de-interlacing problemene som den første artikkelen var inne på:

... The video processing is handled by a 500MHz ATI graphics processor, but its de-interlacing capabilities seem a bit limited compared to some of the DVD players on the market today.

In our de-interlacing tests the Xbox did about average overall and performed about the same as most players that use an all-in-one MPEG decoder/video processing solution. ...

The Xbox 360’s core performance was a bit of a mixed bag. The player doesn’t really have any issues at all with chroma upsampling. It does suffer from the common 4:2:0 ICP CUE issue, but as we’ve reported before, this takes special filters to hide. Its severity is not bad at all here and was actually one of the better players I’ve tested in this regard. The 360 passes a below black pluge, but its default black level is 7.5 IRE with no way of adjusting it to 0 IRE. You’ll have to adjust your display accordingly, as black levels will appear elevated. 

Pixel cropping is pretty much a non-issue. The bottom of the image crops 2 pixels, while the right crops 1. The 360 does suffer from over a full pixel of Y/C delay with DVDs though. The video frequency response of the component video output is very good, with only a small decline in the upper frequency range. The image is not what I would categorize as soft, but it is not nearly as sharp as the digital players I normally use in my system. ...

Conclusions

The Xbox 360 is a pretty good DVD player, given its primary purpose. Its performance is pretty close to the average DVD player at this price point, but given that it is supposed to be using one of the best graphics cards out there, I was hoping for a bit more on the de-interlacing side. ...

Kilde: Xbox 360 Video test

Endret av hal9k
Skrevet
... men jeg får også brukt alle de andre egenskapene i Reon'n hvis jeg ønsker - slik som støyreduksjon osv... hvilket faktisk gjør mirakler på enkelte DVD'er. Jeg kan faktisk skru på div. støyreduksjon uten å miste skarphet takket være Reon'n.

Enhver form for støyreduksjon på DVD/HD DVD-signaler holder jeg meg langt unna :) Da foretrekker jeg heller støy i bildet. Det som ofte oppfattes som støy er faktisk filmkorn (grain), og dette er noe jeg ikke ønsker å fjerne (tap av informasjon), siden det er en del av den opprinnelige filmen. Jeg kjører signalet via HDMI og det er ingen form for analoge forstyrrelser i bildet.

Jeg har faktisk ikke spilt CD på HD E1 ennå som jeg kan huske. Men jeg har lest at den er ganske dårlig på CD. I hvert fall sammenlignet med Denon spillerene.

Denon-spillerne har langt mer påkostede audio-komponenter og utganger (særlig 3910/3930). Jeg har en Denon AVC-A11XV med Denon Link og dette gir også et fortrinn fremfor HD E1 og XE1. Jeg har testet DL mot coax og optisk og det slår begge delene. Jeg er ikke videre imponert over lyden fra HD E1 via Toslink, og det er grunnen til at jeg mater både lyd og bilde inn i forsterkeren via HDMI.

Jeg leser også en del tilbakemeldinger fra entusiaster på ulike AV-forum. Slike tilbakemeldinger gir ofte et bedre bilde av hvordan komponentene/utstyret holder seg i praksis over tid, noe som er vanskeligere å avdekke i faglige/profesjonelle tester, som på sin side har et bedre erfarings- og sammenligningsgrunnlag.

EDIT: Er det du som kaller deg Potetgullmannen på AVForum? Da har jeg i så fall 'sett' deg før :)

7869983[/snapback]

Når det gjelder støyreduksjon er jeg ikke nødvendigvis enig med deg - men tror kanskje vi snakket om forskjellige ting. :) Filmgrain er nå en ting. Den hører hjemme og er en del av den opprinnelig filmproduksjonen. Det er ikke det jeg mener. Men mpeg kodingen kan nå gi artifacts -mosquito noise rundt kanter, og disse firkanta blokkene, eller hva man skal kalle det, i bildet som slettes ikke hører hjemme. Og HDMI overføring har ingen innvirkning på dette. Når Reon'n fjerner dette uten å fjerne skarphet i bildet så er det veldig bra. Den har forskjellige typer "støy" fjerning som kan skrus av og på og justeres trinnfritt alt ettersom hva plata skulle være plaget av. Jeg snakker da om dårlige DVD produksjoner og det finnes fortsatt en del av dem. På gode dvd-produksjoner så holder jeg meg også unna dette. :) Og på HD signlaer (1080i/p) inn så funker det ikke en gang på Reon'n i min projektor, menjeg har da enda til gode å se nytten av det i de HD filmene jeg har.

Sukk, ja, jeg drømmer om ny forsterker med HDMI mulighet. Og nye høytalere. Og mere potetgull ;)

Skrevet
Det er ikke det jeg mener. Men mpeg kodingen kan nå gi artifacts -mosquito noise rundt kanter, og disse firkanta blokkene, eller hva man skal kalle det, i bildet som slettes ikke hører hjemme. Og HDMI overføring har ingen innvirkning på dette.

Ah, du snakker om makroblokking og myggstøy :) Slikt er ikke akkurat ønskelig, det er jeg enig i. Heldigvis er jeg ikke plaget av dette, da det er få plater hvor jeg opplever dette som et sjenerende problem. Jeg synes halo-effekter og overdreven kantforsterkning er mer plagsomt.

Jeg snakker da om dårlige DVD produksjoner og det finnes fortsatt en del av dem.

Apropos dårlige DVD-produksjoner: Ta en titt på THE HUNT FOR RED OCTOBER: CE som selges på Platekompaniet for 60 kr. Maken til elendig transfer skal du lete lenge etter. Det står også at platen har et DTS-spor, men dette stemmer faktisk ikke!

Sukk, ja, jeg drømmer om ny forsterker med HDMI mulighet. Og nye høytalere. Og mere potetgull  ;)

Mere potetgull skulle kanskje ikke være så vanskelig å skaffe, men en ny forsterker med HDMI-støtte er kanskje litt verre ;)

Skrevet

Halo's og kantforsterking er et helvete for oss projektormennesker (og stoor TV eiere). Fy og fy.

Har faktisk akkurat sett Hunt for red october. Lånte filmen, så husker ike om det er CE edition eller ikke. Men bildet var ikke all verden i hvert fall. Men likte filmen. Leste boka for lenge siden.

Har du foresten et tips om forsterker med HDMI som kan støtte de nye lydformatene når jeg bruker HD E1? Helst under 10.000. (Minimum 2 HDMI inn, helst 3, og en HDMI ut videre til projektoren. 1080p passthrough holder - oppskalering ikke nødvendigvis).

Skrevet
Har du foresten et tips om forsterker med HDMI som kan støtte de nye lydformatene når jeg bruker HD E1? Helst under 10.000. (Minimum 2 HDMI inn, helst 3, og en HDMI ut videre til projektoren. 1080p passthrough holder - oppskalering ikke nødvendigvis).

Denon 3806 virker som en god kandidat, selv om prisen havner litt i overkant av 10.000. Ellers har jeg ingen andre konkrete forslag, men jeg vet at Pioneer og Yamaha har flere gode modeller med lignende spesifikasjoner i dette prissjiktet.

Per idag er det ingen forsterkere som har *direkte* støtte for Dolby True HD og DTS HD (slike receivere/forsterkere kommer utover i 2007), men som du sikkert vet så holder det med HDMI 1.1- og multikanals PCM-støtte (enkelt forklart). Du finner en lengre tråd om dette her på AVSForum.com, der receivere klassifiseres i 6 nivåer etter 'future proof'-egenskaper i forhold til HD-lyd og HDMI:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=738511

Sitat:

If you want a true future proof receiver with full processing on post-HDMI Dolby and DTS formats, and true digital 7.1 channel support, then level 6 receivers are future proof

Alle Denon-receivere med HDMI-støtte er klassifisert som nivå 6. Jeg har selv en Denon-forsterker (A11XV) med HDMI som er tilkoblet HD E1, og jeg kan bekrefte at den tar imot Dolby TrueHD-signaler (PCM-format). Jeg kan dermed anvende romkorreksjon og annen lydprosessering på disse signalene helt på linje med f.eks. lyden fra DVD-spilleren eller Xbox'en min.

Her har forøvrig DVD-spillere med HDMI-utgang en fordel sammenlignet med Xbox 360, ihvertfall for de som ønsker å dra nytte av de nye HD-lydformatene, siden den mangler HDMI (noe som etter alt å dømme vil rettes opp i neste versjon). Såvidt jeg vet har Xbox 360 heller ikke mulighet for å dekode HD-lyd internt.

Skrevet

7882045[/snapback]

Denon AVR-2307

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...