Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp til reklamasjon på en 2 1\2 år gammel pc.


eskarls

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en pc fra expert som er kjøpt for 2 1\2 år siden. Nå ser det ut som hardisken er ødelagt.

 

Ringte Expert, og de sier at det bare er 2 års relamasjon på hardisken. og jeg må dekke utgiftene selv for å reparere pc'en.

 

Er dette rett?

 

Takker for hjelp :)

7854061[/snapback]

 

 

Jeg ville da tro at det stemmer... I følge kjøpsloven paragraf §32 (klikk på paragraf nr) er det to års reklamasjons rett, ting som skjer etter to år er de ikke pliktet til å fikse. Hvis de da ikke har tilbudt utvidet garanti på hele maskinen. Det står spesifisert på kvitteringen eller egen kvittering, hvis du har kjøpt det da.

 

Men det koster da ikke så alt for mye å kjøpe ny disk, for å så sette den inn selv. Det er billigere enn å lever maskinen inn til service, for å så betale verksted kostnad og del kostnad (langt over normal pris). Hvis du veit åssen du bytter hardisken gjør det selv. Hvis ikke kom med merke og model, så skal vi nok hjelpe deg så godt som overhode mulig med å bytte ut disken... :D

 

Med vennlig hilsen

~Trond~

Endret av lordwolfy
Lenke til kommentar

Det er 5 års reklamasjonsrett på PC.

 

Har du satt inn denne harddisken selv, eller fulgte den med maskinen da du kjøpte den? Hvis den fulgte med, skal vel reklamasjonsretten gjelde HELE datamaskinen. Man kan vel ikke ha forskjellige reklamasjonsretter på de forskjellige komponentene i PCen?

Endret av Caze
Lenke til kommentar

lordwolfy: Loven du henviser til er ikke den som skal brukes i denne sammenheng.

Les første paragraf:

 

"§ 1. Alminnelig virkeområde.

 

(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova. "

 

Den riktige er derimot forburkerkjøpsloven, og i paragraf 27 står det følgende:

 

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g."

 

En harddisk bør vare lenger enn to år, spørr du meg, og jeg mener da at du har reklamasjonsrett.

 

(EDIT) PS: Flere produsenter gir 36mnd garanti på kjøp av nye harddisker.

Endret av NakedChef
Lenke til kommentar
datating: Er dette noe du er helt sikker på? 4 år er dobbelt så lenge som 2 år, er ikke dette vesentlig lenger?

7854297[/snapback]

Hvis noe er ment å vare i 2 1/2 år er det ikke vesentlig lenger... er det ment for å vare rundt en 4 år er det 5 år som gjelder.

 

Caze: Du har helt rett. :) Ofte er det produsent som også er leverandør da.

Lenke til kommentar
datating: Er dette noe du er helt sikker på? 4 år er dobbelt så lenge som 2 år, er ikke dette vesentlig lenger?

7854297[/snapback]

Hvis noe er ment å vare i 2 1/2 år er det ikke vesentlig lenger... er det ment for å vare rundt en 4 år er det 5 år som gjelder.

 

Caze: Du har helt rett. :) Ofte er det produsent som også er leverandør da.

7854379[/snapback]

 

Som forbruker skal man henvende seg til SELGER, ikke produsent, med mindre man har handlet direkte fra produsent, hvilket i tilfelle betyr at produsent også er SELGER. Altså skal man henvende seg til SELGER. I dette tilfelle er det Expert som er selger og de lager vel ikke PCer selv. Det er helt klart 5 års reklamasjonsrett på en PC uansett hva en selger hos Expert måtte si. Stå på krava!

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Hmmmm, dette er da rart... Acer, HP, Lenovo og Toshiba (det er de jeg har vært borti) har ikke mer en 1 år teknisk støtte og 2 års reklamasjon, men kan oppgraderes til 3 mot betaling. Gjelder privat og bedrift.

7854414[/snapback]

 

Det er ikke leverandøren som bestemmer reklamasjonsretten. Det gjør loven. Det leverandøren kan bestemme er GARANTIEN. Og for at leverandøren skal kunne gi en god garanti, må dette innebære noe som gir kjøper flere rettigheter enn han allerede har gjennom reklamasjonsretten.

 

Les om reklamasjon her:

http://www.hardware.no/guider/webshop/juss_paa_nett/21903/12

 

og om garanti her:

http://www.hardware.no/guider/webshop/juss_paa_nett/21903/4

Lenke til kommentar

Dette er vel ikke noe svar i seg selv, men :

 

Det er vedtatt at det er 5 års (!) reklamasjon på mobiltelefoner i Norge.

En PC er ment å vare betydelig lengre enn en mobiltelefon.

 

Jeg hadde definitivt klaget på en pc der harddisken tok kvelden etter 2 1/2 år.

 

Mvh,

Beej80

(EDIT: Rette skrivefeil )

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Okay... Da er jeg litt grønn...

 

Etter å ha lest litt mer, ikke har du bare reklamasjons rett, men Seagate gir 5 års garanti på sine, Toshiba gir 3 års garanti eller OEM bestemt, Maxtor 2-5 år, Samsung og Hitachi er litt uklare...

 

Det som kommer inn i bilde er faktisk hva som skjedde med disken...

1. Døde den bare? Reklamasjon, siden disken har ca. 50.000 timer hvor den skal virke

2. gikk lap'en i bakken... Sucks to be you!!

Endret av lordwolfy
Lenke til kommentar
Hmmmm, dette er da rart... Acer, HP, Lenovo og Toshiba (det er de jeg har vært borti) har ikke mer en 1 år teknisk støtte og 2 års reklamasjon, men kan oppgraderes til 3 mot betaling. Gjelder privat og bedrift.

7854414[/snapback]

Bedriftskunder har maksimalt 2 års reklamasjonsrett. Dersom en velger å kjøpe noe på bedriften, frasier man seg ganske mange rettigheter. Det stemmer at du kan kjøpe en Carepack til HP-masker. Den gir deg 3 års garanti, og i mange tilfeller gir den deg henteservice ved reparasjon (avhengig av postens dekningsområde). Det er en del bedrifter som velger å kjøpe med Carepack, siden den faktisk gir dem ett år ekstra med servicemuligheter.

 

For harddisker kjører HP på 5 års reklamasjonsrett for privatkunder. De aller fleste harddiskprodusenter gir 4-5 års garanti på produktene sine dersom du kjøper dem løst, så det er ingen grunn til å nekte kundene reklamasjon fordi den fulgte med en maskin.

 

Nå er det også sånn at en harddisk kan kalles en vesentlig del av maskinen, og dermed følger den samme reklamasjonsfrist som produktet i seg selv.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...