Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

utstyr til filserver i kjeller


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter med lagrings kapasitet og vil lage en filserver til å ha i kjeller'n. Det jeg ønsker er noe som ikke koster all verden. (har kabinett og psu) Har noen tips om budjett hk og cpu som vil passe godt til dette? Bør jeg ha en eller to kjerne prosessor? Hvor mye minne må/bør man ha?

 

Når det kommer til hardisker så kommer de til å surre å gå hele tiden(BT), hvilke er mest driftsikre/slitesterke? Det er på diskene jeg vil legge mest $$ i. Samtidig vil jeg ha mulilghet utvide med en disk(er) når jeg behøver det.

 

I hovedtrekk vil jeg benytte denne som en lagrinsplass til video, og hente disse til en mediaspiller.

 

Hvis jeg legger inn et annet OS på denne maskinen (tips) vil dette "snakke" med maskiner med xp/mediaspiller? Ny lisens på xp er ikke aktuellt.

 

 

Har noen tips eller noe jeg må tenke på i denne sammenheng?

 

Med vennlig hilsen

 

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til filserver kan du vel nesten bruke 'hva som helst' av hardware såsant det er støtte for store disker. Hvis det bare er du som skal hente/lagre ting på den så belastes den jo minimalt.

 

En mulighet for enkel og eventuelt automatisert backup er sikkert også lurt å vurdere.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=708311&st=20

 

Sjekk innlegget til Nettulf litt nede på siden.

:)

 

EDIT: Alle disker kan ryke om 10 år eller i morgen, prinsipielt sett. Kjør gjerne raid 5, da tåles det at en disk streiker uten at du mister noe samtidig som du får lagringskapasitet = sum av alle disker - 1 disk. Selv kjører jeg med 6x250GB i software raid 5 i filserveren samt 2x200 i raid 1 hvor en partisjon inneholder os og resten brukes til lagring.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...