Gå til innhold

Bedrifter og toll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er tollsystemet når det gjelder bedrifter? Må de også betale fortollingsgebyrer og mva?

I så fall, når de må betale moms for å ta varen inn i landet.. Betaler de kun moms for fortjenesten?

7851343[/snapback]

Akkurat hvordan det gjøres i praksis med import vet jeg ikke, men totalt sett blir det bare moms av fortjenesten. MVA står jo for MERVERDIavgift. Det er altså merverdien det betales avgift av. Uansett om varen er import eller ei.

 

Når det gjelder tollbehandlingen så har vel bedrifter som driver import spesielle avtaler som er litt annerledes enn når man bestiller et par DVD'er e.l.

Lenke til kommentar
Mm.. mulig det også er en refunderingsordning.. Det er jo en selvfølge at det blir litt annen tollordning når man bestiller et par tusen dvd'er :p

Men det går vel altså ikke an å snike seg unna avgiftene dersom bedriften bestiller "til eget bruk"? \o:

7852068[/snapback]

Jo, dersom bedriften skal ta gjenstanden i bruk i bedriften, så kan inngående mva trekkes fra på mva-skjemaet. Det forutsetter da at bedriften har et mva-regnskap, og ellers følger reglene for hva slags ting det er lov å ta inn i bedriften. Å kjøpe en DVD-samling "til firmaet" er nok i beste fall i en gråsone...

 

Eksempel:

Dell selger en PC til 10.000 inkl. mva. En vanlig person må betale 10.000.

En bedrift betaler også 10.000, men fører opp 2.000 som inngående mva på skjemaet. Dette refunderes eller motregnes mot utgående mva. I praksis betaler bedriften 8.000 for PC'en (og egentlig mindre, siden den gir mindre overskudd = mindre skatt).

 

Det kan således være ganske gunstig å ha et firma å kjøpe ting på. Ulempen er at man har betydelig dårligere rettigheter enn en forbruker. Samt at man faktisk må ta bryderiet med å drivet et firma..

 

Mer om MVA finner du f.eks. her: http://www.bedin.no/cwobjekter/Merverdiavgift.shtml

Lenke til kommentar

Jepp.. Jeg tenkte å begynne å "eksperimentere" med elektronikk og på (lang) sikt selge hva enn jeg kommer til å lage..

Dermed kommer jeg til å "importere" en god del elektronikkartikler fra utlandet (alt fra enkle motstander til programmerbare kretser) og diverse utstyr.. Da jeg hovedsaklig først skal eksperimentere og lære litt, så vil jeg jo helst få tak i materiellet så billig som mulig.. Eventuelt føre det under opplæring eller noe??

(I og med at hovedsaklig skal bestille komponenter og annet materiell fra utlandet, bør ikke garantier eller rettigheter være noe problem)

 

Dersom jeg etter hvert klarer å lage noe nyttig, kommer jeg jo selvfølgelig til å selge dette gjennom firmaet, og dermed legge til mva..

 

 

Kan dette utføres i praksis? Kjøpe mye utstyr for å ikke selge noe som helst? Det kan nok vekke en mistanke hos skattemyndighetene når jeg kun kjøper og ikke selger noe som helst, men jeg begrunner dette med at det brukes til utdanning..

Funker dette? ;-)

Lenke til kommentar
Jo, dersom bedriften skal ta gjenstanden i bruk i bedriften, så kan inngående mva trekkes fra på mva-skjemaet. Det forutsetter da at bedriften har et mva-regnskap, og ellers følger reglene for hva slags ting det er lov å ta inn i bedriften. Å kjøpe en DVD-samling "til firmaet" er nok i beste fall i en gråsone...

7852220[/snapback]

 

Det er jo ikke bare hvis gjenstanden skal tas i bruk i bedriften at inngående mva skal trekkes fra, det gjelder jo for stort sett alle varer, (riktignok med endel unntak i mva-loven) noe du helt sikkert er klar over, ettersom du jo skriver i en annen post at "Det er altså merverdien det betales avgift av".. ;)

 

Å utgiftsføre en DVD-samling som "driftsmiddel" er vel helst langt utenfor gråsonen, men det kommer jo an på virksomheten man driver -er det et oljeselskap som tilbyr DVD-utlån som velferdstilbud til de plattform-ansatte, så kanskje... :p

Lenke til kommentar
Jepp.. Jeg tenkte å begynne å "eksperimentere" med elektronikk og på (lang) sikt selge hva enn jeg kommer til å lage..

Dermed kommer jeg til å "importere" en god del elektronikkartikler fra utlandet (alt fra enkle motstander til programmerbare kretser) og diverse utstyr.. Da jeg hovedsaklig først skal eksperimentere og lære litt, så vil jeg jo helst få tak i materiellet så billig som mulig.. Eventuelt føre det under opplæring eller noe??

(I og med at hovedsaklig skal bestille komponenter og annet materiell fra utlandet, bør ikke garantier eller rettigheter være noe problem)

 

Dersom jeg etter hvert klarer å lage noe nyttig, kommer jeg jo selvfølgelig til å selge dette gjennom firmaet, og dermed legge til mva..

 

 

Kan dette utføres i praksis? Kjøpe mye utstyr for å ikke selge noe som helst? Det kan nok vekke en mistanke hos skattemyndighetene når jeg kun kjøper og ikke selger noe som helst, men jeg begrunner dette med at det brukes til utdanning..

Funker dette? ;-)

7852341[/snapback]

 

Du får ikke registrert deg i mva-manntallet før du har overskredet 50.000,- i omsetning i et regnskapsår. Når du har fått registrert deg, kan du evt. søke om "tilbakegående" fradragsrett for mva på utgifter du har pådratt deg tidligere i regnskapsåret. Så svaret blir nok nei, det funker ikke. :no:

Lenke til kommentar

hehe, hva hvis jeg da gjør om hele privatlivet mitt om til en bedrift, da?

 

F.eks, at firmaet leier leilighet, som igjen leies ut til meg fordi jeg er ansatt ;) Sånn sett kommer jeg glatt opp i 70 000.. men hvordan skal man snike penger inn i denne "bedriften"? :hmm:

Sånn sett, skal det vel gå an å kreve tilbake merverdiavgift for alt, vel?

Kjøpe mat på kiwi = Kjøpe inn mat på kantina, penger tilbake ;)

Lenke til kommentar
hehe, hva hvis jeg da gjør om hele privatlivet mitt om til en bedrift, da?

F.eks, at firmaet leier leilighet, som igjen leies ut til meg fordi jeg er ansatt ;)

Jeg tror ikke det er mva på husleie. Og at du "selger" til deg selv for å trikse på reglene nytter nok ikke.

 

Sånn sett kommer jeg glatt opp i 70 000.. men hvordan skal man snike penger inn i denne "bedriften"? :hmm:

Husk at hvis du "selger" fiktive ting for 70.000,- får du et skattekrav på ca 15.000 pluss et mva-krav på ca 14.000,-...

 

Sånn sett, skal det vel gå an å kreve tilbake merverdiavgift for alt, vel?

Kjøpe mat på kiwi = Kjøpe inn mat på kantina, penger tilbake ;)

7856502[/snapback]

Innen visse grenser så går det kanskje an å søke mva tilbake for matvarer, dersom man bruker de i driften. F.eks. en melk og et brød og litt pålegg hver dag. Jeg kjenner dessverre ikke reglene godt nok til å svare på akkurat det. Godt mulig det finnes en del unntak fra hva som godtas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...