Gå til innhold

Fotooppgaver for workshop! (Fotojournalistikk)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp med å finne ut noen gode fotooppgaver for en workshop jeg skal være med å arrangere. Workshoppen skal finne sted i Beirut og deltakere er unge mennesker, 20-30 år, som igjen skal lære dette videre til andre på ungdomssentre i Beirut. Workshoppen omhandler avispoduksjon og det jeg gjerne vil ha litt innspill på er oppgaver de kan gjøre innenfor fotografering.

Noe som kan tenkes er jo f.eks. å lage en histore av fotografier med en serie på 5-10 bilder med journalistisk preg.

 

På forhånd takk for alle innspill :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første vil jeg si at man kan få MASSE spennende bilder ut av en slik workshop!

 

Nå vet jeg jo ingenting om åssn type mennesker det er som kommer på worskshop`n, men skal prøve å komme med noen forslag allikevell:

 

 

"Familieportrett"

"Gata der du vokste opp"

"Fattig/rik" eventuelt bare "forskjeller"

 

Kommer kanskje på mer seinar :p

Lenke til kommentar

Hvis målet med workshopen er at deltakerne skal forstå de grunnleggende prinsipper ved fotografi for så å lære dem videre synes jeg at en del av oppgavene sier seg litt selv. Nå skrev du ikke så mye om hvilken kunskap deltakerne har fra før av, oppgavene bør jo inndeles etter det.

 

Hvis det er slik at deltakerne ikke har så mye erfaring fra fotoapparatet og de tekniske sidene ved fotografering vil jeg si at disse oppgavene er gode:

 

Kamerateknikk:

1- Fange/fryse et øyeblikk (kort lukkertid)

2- Bevegelse (lang lukkertid, evt. "panning")

3- Stor dybdeskarphet (liten blenderåpning, forgrunn og bakgrunn må være skarp)

4- Liten dybdeskarphet (stor blenderåpning, isolere et objekt)

 

Lys:

5- Lav kontrast (sier seg litt selv, men ta bilde når det er overskyet eller med inndirekte lys)

6- Høy kontrast (det omvendte av lav kontrast :) )

7- Portrett med frontbelysning

8- Portrett med 45° belysning

9- Portrett med 90° belysning

10- Portrett hvor lyset kommer fra bak modellen (evt bruke reflektor eller "innfyllingslys" fra blits)

 

Her er noen oppgaver som er litt mer abstrakte og åpner kanskje for litt mer tolking. Disse oppgavene er kanskje litt viktigere for "kunstfotografi" eller evt. reportasjefotografi, men omhandler viktige aspekter innen fotografering.

 

Farger:

11- Varm fargepalett (et bilde bestående av varme farger)

12- Kald fargepalett (et bilde bestående av kalde farger)

13- Blandet fargepalett (varme og kalde farger i samme bilde)

 

Andre tolkningsoppgaver:

14- Illustrer et tall med et bilde eller en bildeserie

15- "Tiden flyr"

16- Lys som hovedsubjekt

17- Skygge som hovedsubjekt

18- Kontrast (altid en klassiker gammel/ny, lys/mørk, fattig/rik osv)

 

Dersom basis-kunnskapen er inne og workshopen har mer vinkling mot viderekommen avisfotografi/felt fotografi ser jeg for meg at oppgavene må ha et mer realistisk preg. Avisfotografer jobber ofte under en deadline (for å være de første med siste nytt), de må fort tilegne seg kunnskap og innsikt i en sak de gjerne ikke har stor kjennskap til. Bildene som blir tatt må gjerne illustrere selve hendelsen ved å binde sammen flere elementer (i stede for et portrett med diffus bakgrunn kan bakgrunnen brukes til å dekke opp om saken; fokus trenger nødvendigvis ikke å være på personen osv.)

 

Nå er det jo ikke bare nyheter som står i aviser, så i noen oppdrag har en nok mer tid til å jobbe for å oppnå ett gitt sluttprodukt også.

 

Mitt tips til oppgaver i et slik tilfelle er å tenke over hvilke utfordringer en avisfotograf står overfor i hverdagen og prøve å finne frem til oppgaver som passer til kunnskapsnivået til deltakerne på workshopen og til omgivelsene, Beirut har nok mye spennende å by på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...