Gå til innhold

USB trådløs netverks dongle til SIMPLY MEPIS


Anbefalte innlegg

jeg ga opp simply mepis og instalerte Ubuntu 6.10 istedet.

8054811[/snapback]

 

Tror det var et lurt trekk å installere Ubuntu. Mange som kan hjelpe deg med den. :)

 

her kommer kortet opp i network iallefall, men ikke som "Ra0" som det sto i denne 

guiden.

derfor begynte jeg å tenke på det du, miceagol skrev om at det var noe kødd med firmwaren.

til meg kommer kortet opp som "wmaster0" og wlan0"...    altså begge 2 kommer opp i nettwork settings.

 

Det samme skjedde med meg, og jeg leste diverse om at firmwaren som var inkludert i Ubuntu 6.10 ikke var bra.

 

har prøvd å følge overstående guide, men skjønner ikke hva du mener med å skrive "make" i dir der jeg pakket ut filene.

 

Først og fremst, linken jeg ga til driverne er gal. Jeg oppdaterte nemlig posten min, men glemte den riktige linken (jeg har rettet på den nå). Pakk ut filene med kommandoene

gunzip RT73_Linux_STA_Drv1.0.3.6.tar.gz
tar -xvf RT73_Linux_STA_Drv1.0.3.6.tar

Gå til mappen RT73_Linux_STA_Drv1.0.3.6/Module. Der skal det ligge en fil som heter Makefile. Når det ligger en fil med et slikt navn i en mappe, er det bare å skrive make i terminalen. Det make gjør er å kompilere programmene i mappen etter instruksjonene som står i filen Makefile.

 

ikke eksisterer " /lib/firmware/`uname -r`/kernel/drivers/net/wireless -name rt73usb.ko" heller... 

 

Det jeg gjorde var å gi deg en kommando for å søke etter rt73usb.ko i mappen /lib/firmware/`uname -r`/kernel/drivers/net/wireless. Det var kanskje litt uriktig. Uansett, prøv å finne rt73usb.ko under den mappen eller i en eller annen submappe av mappen. Den skal være automatisk inkludert i Ubuntu 6.10, og kommer i konflikt med driveren du har lastet ned og skal installere. Derfor må den slettes eller renames.

 

(PS: uname -r er kernelversjonen din. Du kan skrive kernelversjonen din manuelt i pathen istedenfor. Skriv uname -r i terminalen og du får kernelversjonen din)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting til. Selv om kortet mitt er installert og funker fint, må jeg aktivere den hver gang jeg starter systemet på nytt slik jeg beskriver i denne posten. Jeg har ikke fått noe svar på den, men hvis du ikke opplever det samme vil jeg gjerne vite om det. :)

 

Eventuelt, hvis andre vet hvorfor jeg må gjøre som i posten jeg linker til, blir jeg glad for svar. Litt irriterende å gjøre det hver gang, men ingen krise.

 

Edit: liten leif

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

hey.. takker for kjapp respons!

skal se om jeg får hivd meg over dette igjen senere ikveld eller imorgen.

nå må det jo begynne å hjelpe på her :thumbup:

føler plutselig litt mer positivitet over linux nå :-)

takker! :):thumbup:

 

får jeg dette til å funke på den gamle laptopen min, så lager jeg et dual boot system på min nye.... sammen med vista( om det funker) ;-)

Lenke til kommentar
En ting til. Selv om kortet mitt er installert og funker fint, må jeg aktivere den hver gang jeg starter systemet på nytt slik jeg beskriver i denne posten. Jeg har ikke fått noe svar på den, men hvis du ikke opplever det samme vil jeg gjerne vite om det. :)

 

Eventuelt, hvis andre vet hvorfor jeg må gjøre som i posten jeg linker til, blir jeg glad for svar. Litt irriterende å gjøre det hver gang, men ingen krise.

 

Edit: liten leif

8154380[/snapback]

 

Brukar du ikkje network manager?

 

Edit: la til link.

Endret av huf
Lenke til kommentar
Brukar du ikkje network manager?

8154416[/snapback]

 

Jeg prøvde det en gang, men det skjedde no rart da jeg startet det. Jeg er ikke hjemme nå, men jeg kan prøve det igjen når jeg kommer hjem, og gi tilbakemelding om nøyaktig hva som er/var problemet.

8154466[/snapback]

 

Ja, gi det en sjangs til. NM har god hukommelse, slik at du slepp å mekke kommandoar manuelt til oppstartskript og liknande. Støttar såklart også kryptering.

Lenke til kommentar

snubla over dette isted..... kan det være en løsning på autostart?

In the future, all you'll need to do is click the Activate button to connect to the wireless network. If you would like to have Ubuntu automatically connect to your wireless network when your computer starts up, follow these steps:

 

1. Open a "Terminal" window.

 

2. Type:

 

gksudo gedit /etc/network/interfaces

 

3. In the text editor window that opened search for a stanza beginning with "iface ra0".

 

4. Add the following line to the beginning of the stanza:

 

auto ra0

 

5. Save the file and close the editor.

Lenke til kommentar
snubla over dette isted.....  kan det være en løsning på autostart?
In the future, all you'll need to do is click the Activate button to connect to the wireless network. If you would like to have Ubuntu automatically connect to your wireless network when your computer starts up, follow these steps:

 

1. Open a "Terminal" window.

 

2. Type:

 

gksudo gedit /etc/network/interfaces

 

3. In the text editor window that opened search for a stanza beginning with "iface ra0".

 

4. Add the following line to the beginning of the stanza:

 

auto ra0

 

5. Save the file and close the editor.

8154517[/snapback]

 

Alt det ligger i /etc/network/interfaces, og legges der vanligvis automatisk når du har fiklet med nettverksinnstillingene i GUI'et. Uansett, takk for forsøket. :)

Lenke til kommentar
Brukar du ikkje network manager?

8154416[/snapback]

 

Jeg prøvde det en gang, men det skjedde no rart da jeg startet det. Jeg er ikke hjemme nå, men jeg kan prøve det igjen når jeg kommer hjem, og gi tilbakemelding om nøyaktig hva som er/var problemet.

8154466[/snapback]

 

Ja, gi det en sjangs til. NM har god hukommelse, slik at du slepp å mekke kommandoar manuelt til oppstartskript og liknande. Støttar såklart også kryptering.

8154500[/snapback]

 

Skjønner ikke helt jeg. Synaptic forteller meg at network-manager og network-manager-gnome er installert. Er NetworkManager i System -> Administrasjon -> Nettverk? Den kommer jo som standard i Ubuntu. Eller er jeg helt på jordet? :ermm:

 

Hvilken kommando for å starte NetworkManager?

Lenke til kommentar

miceagol: Jeg tipper at du får fikset de problemene fra ubuntu-forums ved å bruke network-manager ja.

 

network-manager-gnome popper opp i notification-area sammen med de andre iconene dine neste gang du logger inn.

 

Du må også bruke 'gksu network-admin' og fjerne haken på trådløskortet før networkm-manager kan ta over kontrollen.

Lenke til kommentar
miceagol: Jeg tipper at du får fikset de problemene fra ubuntu-forums ved å bruke network-manager ja.

 

network-manager-gnome popper opp i notification-area sammen med de andre iconene dine neste gang du logger inn.

 

Du må også bruke 'gksu network-admin' og fjerne haken på trådløskortet før networkm-manager kan ta over kontrollen.

8158249[/snapback]

 

Ok, takker, skal forsøke når jeg kommer hjem igjen. :) Men jeg har en følelse av at jeg under knotingen min tidligere har fjernet network-manager fra oppstartssesjoner. Kan jeg bare skrive network-manager der, eller var det en annen kommando?

Lenke til kommentar
miceagol: Jeg tipper at du får fikset de problemene fra ubuntu-forums ved å bruke network-manager ja.

 

network-manager-gnome popper opp i notification-area sammen med de andre iconene dine neste gang du logger inn.

 

Du må også bruke 'gksu network-admin' og fjerne haken på trådløskortet før networkm-manager kan ta over kontrollen.

8158249[/snapback]

 

Jeg reinstallerte det igår faktisk, så nå dukket nm-applet opp i trayen når jeg startet opp. Men selv om jeg fjerner haken ved nettverkskortene i network-admin og fjerner haken ved "enable this connection" i egenskapene til hvert kort, vises "no network devices have been found" av nm-applet. Har også prøvd med "ifconfig rausb0 down", men det hjelper heller ikke. Skal prøve med restart.

Lenke til kommentar
miceagol: Jeg tipper at du får fikset de problemene fra ubuntu-forums ved å bruke network-manager ja.

 

network-manager-gnome popper opp i notification-area sammen med de andre iconene dine neste gang du logger inn.

 

Du må også bruke 'gksu network-admin' og fjerne haken på trådløskortet før networkm-manager kan ta over kontrollen.

8158249[/snapback]

 

Jeg reinstallerte det igår faktisk, så nå dukket nm-applet opp i trayen når jeg startet opp. Men selv om jeg fjerner haken ved nettverkskortene i network-admin og fjerner haken ved "enable this connection" i egenskapene til hvert kort, vises "no network devices have been found" av nm-applet. Har også prøvd med "ifconfig rausb0 down", men det hjelper heller ikke. Skal prøve med restart.

8163601[/snapback]

 

Nope, ingen forandring. Til informasjon står det en - ved siden av det trådløse nettverkskortet, selv om jeg har fjernet haken. Boksen til det vanlig nettverkskortet blir tom når jeg fjerner haken.

Lenke til kommentar

Prøv å fjern trådløskortet fra /etc/network/interfaces , restart og se om det virker da. Du må også høyreklikke på nm-applet og velge Enable wireless...

 

Edit: Hvis du bruker network-manager, så skal du ikke bruke iwconfig o.l.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Prøv å fjern trådløskortet fra /etc/network/interfaces , restart og se om det virker da. Du må også høyreklikke på nm-applet og velge Enable wireless...

 

Edit: Hvis du bruker network-manager, så skal du ikke bruke iwconfig o.l.

8164502[/snapback]

 

Plutselig funket NetworkManager, og ga meg valg mellom trådløse nettverk i området. Jeg valgte mitt nettverk, og fikk beskjed om å taste WEP-passordet. Etter at det var tastet inn, prøvde NetworkManager å få opp nettverket, men timet ut etter en lang stund. *sukk* :(

 

Det gamle nettverksikonet mitt gikk over til å vise nettverket som disablet, og forble slik. For å få nett igjen nå, brukte jeg gamlemåten min med iwconfig i kommandolinja. Kan dette ha en innvirkning på at Network Manager ikke kobler til? Jeg kjører en ifconfig rausb0 down før jeg prøver.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...