Dan Hansen Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Akkurat dette temaet finnes det vel tusenvis av allerede, men jeg sliter litt med å finne rundt i dette virvarret, og starter like gjerne opp en ny og mer spesifikk tråd tilpasset mine behov. Som sagt lurer jeg på å skifte ut programvaren på datamaskinen min. Den er ikke verdens kjappeste (AMD Athlon XP2200+, 512MB RAM og 40GB + 80GB HDD) men fungerer fint til mitt bruk. Dog er jeg litt lei av å stadig oppdatere antiviruser, antispyware og alt mulig annet ressurskrevende som må til for å holde liv i maskinen på en forsvarlig måte. I tillegg sitter det et IEEE-firewirekort jeg bruker til å overføre videoopptak med. Ellers har jeg følgende "dingser" som må støttes; - CanoScan N650U - HP Laserjet 1200 - HP Deskjet 5655 - Canon BJC 4550 - Internt ekstra USB-kort Av programvare er jeg pr. i dag avhengig (bruker) av: - Windows 2000 - MS Office XP Pro - Adobe Photoshop 7.0 - Studio Ver 9.0 - Faktureringsprogram Kort fortalt ønsker jeg meg et operativsystem som er noe greiere enn Windows 2000, en grei officepakke, billedbehandling og videoredigeringsprogram. Har man muligheten til å "logge seg på" hjemmepc'en utenfra og hente dokumenter mm er det heller ingen ulempe. Ettersom det er flere brukere av maskinen er det også fint med et epostprogram som skiller flere brukere på en slik måte at man har separate innbokser, kalendre, adresselister mm (de aller første outlookene var slik husker jeg). Dette er for øvrig en arbeidsmaskin, så noe særlig spilling er ikke aktuelt. Har tidligere erfaringer med Linux og FreeBSD, men det begynner å bli noen år siden, så mye har sikkert endret seg siden den gangen (4-5 år siden). Åja, og er tingene på norsk er det heller ingen ulempe, men absolutt ikke noe krav. Mvh Dan
Dy§no Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa
eppis Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Linux er genailt til mange av de tingene du spesifiserer... noen av de distrone (linux systemene) som er best for nybenre er Ubuntu, Fedora, SuSe etc.. se på www.distrowatch.com har et stort utvalg av linux hvor du kan søke deg fram til en som passer deg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå