Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel og D-link DIR-635


Anbefalte innlegg

Hei har problmer å få åpnet porter i routerne, har en router som er Zyxel fra NGT og koblet via tråldøs D-link DIR-635 klarer ikke å få fikset dette. Bruker disse portene til torrent og DC++. Problemet oppsto når eg fikk den trådløse routeren, alt var i orden før. Når jeg bruker IP config skal eg bruke samme ip adressen i begge routerne? Er det noen som har hatt lignende problmer? trenger hjelp

 

Er det mulig å "slå" av noe i Zyxel routeren slik at eg kan styre alt fra D-link DIR-635?

 

Setter pris på alle svar.

Endret av tom77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei har problmer å få åpnet porter i routerne, har en router som er Zyxel fra NGT og koblet via tråldøs D-link DIR-635 klarer ikke å få fikset dette. Bruker disse portene til torrent og DC++. Problemet oppsto når eg fikk den trådløse routeren, alt var i orden før. Når jeg bruker IP config skal eg bruke samme ip adressen i begge routerne? Er det noen som har hatt lignende problmer? trenger hjelp

 

Er det mulig å "slå" av noe i Zyxel routeren slik at eg kan styre alt fra D-link DIR-635?

 

Setter pris på alle svar.

7829863[/snapback]

 

 

Ingen som har peiling??

Lenke til kommentar

Ehmm det var da merkelig at alt fungerte som det skulle med pc`n direkte i Zyxel modemet for hvordan kom du forbi NAT i denne .

 

Det som burde vert gjort her er å sette Zyxel "burken" i Bro men her anbefaler jeg at du vet hva du skal gjøre før du starter slik at du ikke blir uten nett på grunn av feilkonfig

 

Om det nå er slik at "alt fungerte bedre før" så burde du sett litt på www.portforward.com . Nå er ikke din router listet der enda men om du ser etter hvordan det er på en av de andre DLink som f.eks DI-634M eller lignende så kan du prøve mappe opp portene forbi til din internet ip .

Lenke til kommentar
Ehmm det var da merkelig at alt fungerte som det skulle med pc`n direkte i Zyxel modemet for hvordan kom du forbi NAT i denne .

 

Det som burde vert gjort her er å sette Zyxel "burken" i Bro men her anbefaler jeg at du vet hva du skal gjøre før du starter slik at du ikke blir uten nett på grunn av feilkonfig

 

Om det nå er slik at "alt fungerte bedre før" så burde du sett litt på www.portforward.com . Nå er ikke din router listet der enda men om du ser etter hvordan det er på en av de andre DLink som f.eks DI-634M eller lignende så kan du prøve mappe opp portene forbi til din internet ip .

7833551[/snapback]

 

Det jeg mente at alt fungerte før er at det funket uten den trådløse routeren, da hadde jeg åpnet portene i zyxel. Men når jeg har koblet til D-linken så må jeg kansje gjøre noen annet i tilleg, slik at begge routerne komuniserer?

Lenke til kommentar

Oki slik sett .

 

Om du forandre din porting i Zyxel routeren til å peke til den IP som DLink routeren nå enten får over dhcp eller om du setter den opp statisk for så å porter de samme opp til den interne ip vil det selvfølgelig fungere .

 

For en litt lettere hverdag burde du muligen tenek på ett modem i bridge men en dobbel mapping vil fungere den .

Lenke til kommentar
Oki slik sett .

 

Om du forandre din porting i Zyxel routeren til å peke til den IP som DLink routeren nå enten får over dhcp eller om du setter den opp statisk for så å porter de samme opp til den interne ip vil det selvfølgelig fungere .

 

For en litt lettere hverdag burde du muligen tenek på ett modem i bridge men en dobbel mapping vil fungere den .

7834427[/snapback]

 

 

Ok skal prøve dette hvis eg får det til, eg er ikke så flink med akkurat dette.

 

Takk for hjelpen, skriker ifra hvis eg ikke får det til :hmm:

Lenke til kommentar
Oki slik sett .

 

Om du forandre din porting i Zyxel routeren til å peke til den IP som DLink routeren nå enten får over dhcp eller om du setter den opp statisk for så å porter de samme opp til den interne ip vil det selvfølgelig fungere .

 

For en litt lettere hverdag burde du muligen tenek på ett modem i bridge men en dobbel mapping vil fungere den .

7834427[/snapback]

 

 

Ok skal prøve dette hvis eg får det til, eg er ikke så flink med akkurat dette.

 

Takk for hjelpen, skriker ifra hvis eg ikke får det til :hmm:

7834649[/snapback]

 

Svar fra NGT kundeservice.

For å sette opp NAT oppføringer i din Zyxel ruter må du først sette statisk IP-adresse på din PC. Dette gjør du på følgende måte:

 

Trykk på Start ¿ Kjør ¿ i dialogboksen skriver du cmd og trykker Enter

I det nye vinduet som kommer opp, skriver du Ipconfig, og trykker Enter

 

Du vil da få opp en tekst som ser omtrent slik ut:

 

IP-konfigurasjon av Windows 2000

 

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

 

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks . . . . : test.com

IP-adresse. . . . . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.2

Nettverksmaske. . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard gateway. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1

Her noterer du deg IP adresse, nettverksmaske samt gateway.

 

Videre går du på

Start ¿ innstillinger ¿ kontrollpanel ¿ Nettverkstilkoblinger ( merk: Navn på disse kan variere litt på forskjellige winX utgaver)

Her inne skal det ligge et ikon som hetter LAN tilkobling eller Lokaltilkobling.

Dobbeltklikk på dette, og velg egenskaper i vinduet som dukker opp.

Her inne finner du noe som heter TCP/IP internet protocol i den hvite ruten. Dobbeltklikk på denne.

Du vil da få opp innstillingene for forbindelsen.

Denne skal i utgangspunktet stå på automatisk mottak av IP adresse, men i dette tilfellet skal den settes til statisk adresse.

Følgende skal legges inn:

Ip adresse: Her legger du IP adressen du fant tidligere

Nettverksmaske: Her legger du nettverksmasken du fant tidligere

Gateway: Her legger du gateway adressen du fant tidligere

Dns1: 217.13.4.24

Dns2: 217.13.7.140

 

Når dette er lagt inn, kan du bekrefte, og gå tilbake til skrivebordet.

 

Videre åpner du din nettleser, skriver inn gateway adressen du noterte deg i adressefeltet her og trykker Enter. (standard: http://10.0.0.1:31337 )

 

Du vil da få opp en boks som spør etter passord.

Dette er standard satt til 1234, om du får spørsmål om brukernavn, så er dette satt til admin.

Passord kan også være ditt 8 sifrede aktiveringspassord, som du fikk tilsendt sammen med ruter.

 

Du vil da komme inn på ruteren, og få opp grensesnittet til denne.

Her velger du NAT, midt på siden.

 

Du vil da komme inn i et nytt vindu. Her skal SUA være haket av.

Du kan da trykke på Edit Details

 

I det nye vinduet skriver du inn start port, og slutt port som du ønsker å åpne for, samt din lokale IP adresse som oppføringen skal gå til.

Når du har lagt inn ønskede oppføringer, velger du save, og oppføringene blir lagret.

 

Med vennlig hilsen

Kundeservice

NextGenTel

 

Dett funker jo ikke :nei::no:

Endret av tom77
Lenke til kommentar

 

 

Takk for hjelpen, dette hørtes relevant eg trur eg skal få det til å funke nå :yes::thumbup::yes:

7838155[/snapback]

 

Nei å atter nei, får det ikke til.

Dette har eg gjort uten å lykkes

 

Hvordan bridge med en ZyXEL P660RU-T3

 

Hvorfor bridge?

Bli kvitt alle problemer du skulle ha med dette modemet.

Slippe PAT (Port Address Translation)

 

Hvordan bridge?

Konfigurasjon av modemet:

telnet inn til modemet, og logg deg på med passordet du har fått fra NextGenTel.

 

Trykk: '11' -> 'Enter' for Remote Note Setup

Trykk: '1' for første ISP.

 

Konfigurasjon skal være som følger:

Active = Yes (of course)

Route = None

Bridge = Yes

Encapsulation = RFC 1483

Multiplexing: LLC-based

resten N/A for den 'siden' av configen

 

I høyre side av skjermbildet:

No, No og N/A for resten.

 

Du kan også fjerne alt av filter på menyvalg '21' (Filter Set Configuration)

 

 

PPPoE

På din maskin (jeg kjører linux) kan du bruke 'pppoeconf' som gjør konfigurasjonen

av PPPoE rimelig simpel, dersom du ikke vet hva du holder på med.

 

Ditt PPPoE brukernavn skal være (ditt kundenummer - 10000).

Så dersom du har kundenummer 245454, vil ditt PPPoE brukernavn være: P235454.

Passordet er ditt aktiveringspassord (8 siffer).

 

Når du nå er koblet opp vil du få din NGT IP på din maskin istedet for i modemet.

Alle problemer er borte.

 

 

Vet ikke hva eg gjør feil :no: hvis eg PPPoE med passord, skal ip adressen stå statisk eller dynamisk? :cry::cry::cry:

Lenke til kommentar

Denne saken er enkel :

 

- skru av dhcp i DLink

- koble kabelen fra Zyxel i en LAN-port, ikke i WAN-porten.

 

Da får de trådløse klientene IP fra Zyxel og Dlink'en blir som et accesspoint, ikke en router siden du allerede har det fra før.

 

Sikker på at du har PPPoE forresten? NGT bruker for det meste PPPoA som er noe møkk når det gjelder bridging, som oftest umulig å få deaktivere NAT i den første routeren (den som er levert av NGT).

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Denne saken er enkel :

 

- skru av dhcp i DLink

- koble kabelen fra Zyxel i en LAN-port, ikke i WAN-porten.

 

Da får de trådløse klientene IP fra Zyxel og Dlink'en blir som et accesspoint, ikke en router siden du allerede har det fra før.

 

Sikker på at du har PPPoE forresten? NGT bruker for det meste PPPoA som er noe møkk når det gjelder bridging, som oftest umulig å få deaktivere NAT i den første routeren (den som er levert av NGT).

 

Mvh

Kjetil

7845759[/snapback]

 

 

Ok skal prøve dette, må eg åpne porter i begge routerne (torrent) eller holder det med bare å åpne i zyxel, blir det slik at zyxel overstyrer Linksys ved å gjøre det på denne måten?

Lenke til kommentar
Om du følger anvisningen til @kjbu så er det nok å mappe i en enhet men jeg er av den oppfattning at det er så meget bedre med Bro og mapping i egen router .

7848162[/snapback]

 

Dette funket bra, nå er portene åpnet, men nå har eg fått problem med mappene som eg har delt over nettverket til til mediacenteret, disse får eg ikke tilgang til nå, maskinen vises ikke over nettverket :cry:

Lenke til kommentar
Siden du spør om dette så lurer jeg på hva du hadde bak det Zyxel modemet før for å dele nettverk for flere datamaskiner da din nye switch nå vil gjøre hva en gammel gjorde før .

7848804[/snapback]

 

Det eg gjorde før var å koble til WAN porten men da fikk eg ikke åpnet de portene eg skulle, og nå går netverkskablen fra zyxel in til (D-Link) LAN port og en til kabel fra LAN til den stasjonære PC'en. Klarer ikke å finne mappene mine nå fra mediacenteret i stua som har trådløst kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...