Gå til innhold

OC av Opteron 170 @ Abit KN8


stekre

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Opteron 170, og fiklet litt med overclocking av den nå. Overclocker den på et Abit KN8 SLI hovedkort, noe som jeg ikke synes er helt optimalt pga få valgmuligheter med tanke på dividers.

 

Men har isåfall fått clocka prosessoren litt. Nå ligger den på 2,6 Ghz og er kald og fin, 35C. Men vet Opty 170 vanligvis er god for mer, og lurer derfor på om noen har noen tips for hvordan jeg kan nå høyere hastigheter. Selv om jeg mistenker RAM'en for å være synderen.

 

Gammel Twinmos 3200 2x512mb. For å nå FSB freq=270 må jeg sette mem speed ned til 200Mhz, og alt over FSB=270 gjør at maskina ikke starter (KN8 skit.. Må resette CMOS for å få startet igjen).

 

Nå har jeg disse innstillingene:

 

FSB freq= 260

Core volt=1,45

Htt=4x

Mem speed (divider)=266Mhz (3/4?)

 

Noe jeg kan justere for å komme opp i høyere CPU speed? Eller noe jeg eventuelt bør tenke på å bytte ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter litt mer prøving og feiling kjører jeg nå på 2,8Ghz stabilt. Cpu'en ligger på 39C idle og 50C etter å ha kjørt prime95 hele natta. Litt varmt, men varmt i kabinettet også. Var 40 grader etter å ha kjørt hele natta. Må nok dytte litt mer luft inn i det.

 

Kunne nok få til litt mer med et annet hovedkort eller mer core volt, men 2,8Ghz er jeg fornøyd med, og kan kjøre der uten å sette core volt alt for høyt.

 

Kjører nå på disse innstillingene:

 

FSB=280

CPU Volt=1,45

DDR Volt=2,6

NForce Volt=1,55

HT Freq=3x

Mem divider=1/2

CAS 2,5

RAS->CAS=3

RAS pre=3

TRAS=8

 

Eneste jeg lurer litt på er om jeg mister mye hastighet når minnet kjører på 186Mhz istedet for 200Mhz?

Lenke til kommentar
Kjøp deg en ny cpuvifte hvis temp'en ødelegger.

7831819[/snapback]

 

Har en Northq 3312 Giant UFO i kobber, tror ikke det finnes så veldig mye bedre cpu vifter. Men skulle kanskje hatt en nytt kabinett. Det er skit dårlig luftgjennomstrømning i det jeg har..

Lenke til kommentar

poster dette spørsmålet her ogå jeg:

 

Noen som har erfaring med høy FSB på A8N SLI SE? Har gått til innkjøp av en Opteron 165, med max multiplyer på *9. Trenger derfor høy FSB for å få den riktige OC (2900MHz +). Testet litt i går med min Athlon 64 3700+, Kjørte FSB på 320 uten problemer (tilsynelatende)..

 

Noen som har noen erfaringer?

 

Da har jeg vel lagt ut spørsmålet på de fleste relaterte tråder.. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...