Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med tastatur ved oppstart av maskin


Anbefalte innlegg

God kveld,

 

Sitter her med min nye maskin, og har akkurat fått den i gang. Hadde litt problemer tidligere med at USB-tastaturet mitt fungerte under oppstart, noe som ikke gjorde at jeg fikk kommet meg videre etter at maskinen auto detecter HDD og ber om å trykke en tast for å fortsette. Fikk til slutt tak i et PS/2-tastatur, men her støter jeg på nye problemer:

 

Da kommer det ikke noe auto detect, alt stopper opp på oppstartsskjermen. Der kan jeg enten velge DEL for setup, eller F12 for Boot menu. F12 funker tydligvis ikke, men DEL funker. Trykker jeg DEL derimot bare restarter hele maskinen seg.

 

Nå, funker det ikke å trykke på noe i det hele tatt. Tastaturet virker helt dødt igjen.. Maskinen slår seg i tillegg noen ganger på ved et trykk, mens jeg av og til må trykke restart-knappen flere ganger før det kommer noe bilde på skjermen (har forsåvidt vært sånn hele tiden). Hele greia virker helt random, og jeg aner ikke hva som er galt. Til informasjon har jeg èn IDE-harddisk med allerede Windows installert og en helt ny S-ATA-disk uten noe som helst på.

 

Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre? Trenger så sårt hjelp. :blink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Prøv å resette CMOS ved å flytte jumperen et hakk bortover i noen sekunder eller

2. Ta ut BIOS-batteriet i 15 sekunder og sett det inni igjen.

 

Hvis ikke det funker:

 

Les i manualen om det er noen noen jumpere som enabler/disabler tastatur i BIOS (Jeg hadde det problemet på mitt Abit kn8-Sli), og hvis det er, ta og sjekk om de står riktig plassert.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann. Har vært bortreist fra maskinen min en stund, så har ikke fått tid å teste før nå. Jeg har prøvd å restette BIOSen, men det fungerte ikke. Har også prøvd å starte med bare IDE-harddisken, og den finner harddisken, men når jeg må trykke en knapp for å komme videre, så skjer det ingenting. Kan det være en del av hovedkortet som er defekt, eventuelt andre deler? Vurderer å reklamere, men litt kjipt også å reklamere på noe som jeg ikke aner om er defekt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har hovedkortet vært til reklamasjon og har fått epost fra Komplett.

Sto ikke veldig konkret, men her er utdrag fra mailen:

 

Hovedkortet har blitt testet av tekniker. Krediteres til kontonr _________.

Mvh. Komplett.no

300 324692 ECS P965T-A, P965, Socket-775,

SATAII, GbLAN, DDR2, ATX, 2xPCI-Ex16

 

Netto - 632,00

Frakt - 16,21

Miljøavgift - 0,00

Mva - 162,05

________________

Fakturasum - 810,26

Dette betyr at det var feil på kortet, ikke sant? Men det står at jeg får retunert penger for kortet, selv om jeg fikk opplyst av kredittering kun var aktuelt hvis de ikke hadde varen på lager så de kunne retunere et nytt. Men på Komplett.no finner jeg + 100 av P965T-A.

 

Er det bare å bestille et nytt hovedkort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...