Gå til innhold

Hawaii, Oslo - tolkninger


Notatblokk

Anbefalte innlegg

I forbindelse med særemne i norsk sitter jeg her og analyserer "Hawaii, Oslo." Etter å ha lest litt rundt andre steder på nettet, og fått med meg andre folks tanker tolkninger av filmen, kom jeg frem til at jeg ville spørre her.

Det er jo en veldig spesiell film, som også kan velges å tolkes som rett frem med en annerledes vri. Men i bunn og grunn er den jo veldig religiøs. Første gangen jeg så den syntes jeg det var en helt grei norsk film, nå legger jeg bare merke til fler og fler ting etter som jeg ser gjennom scenene flere ganger.

 

Så hva er deres tolkning av filmen? Jeg kommer ikke til å copy-paste det inn i oppgaven, men jeg er interessert i å se mer av innholdet i filmen, og kanskje noen fler sider av den :)

 

F. eks har vi jo dette med engler. Vidar og Tina. Vidar kan klart sees på som en engel, og det vises jo flere ganger i filmen. Det samme kan Tina, men etter hva jeg har lest av meninger, kan hun tolkes både som en dødsengel, og en vanlig engel. Eller kanskje ingen av dem er engler i det hele tatt. Akkurat dette syns jeg er litt vanskelig.

Og så har vi jo forholdet mellom Leon/Trygve - Magne/Mikkel. Begge brødre hvor den eldste er den dominerende, og begge to vidt forskjellige.

 

Jeg blir evig takknemlig for svar :) Er i gang med å skrive, og skal levere/fremføre på fredag.

 

IMDB-link.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sammenlignet med bibelen ettersom det er så mange likheter.

 

For eksempel:

Vidar er en skikkelse som på mange måter kan sammenlignes med Jesus.

Han kommer med forvarsler og vet om ting i de andre personenes liv.

Se Markus 1, 21-22, Lukas 9, 44-45 og Johannes 4, 16-18

 

Den verdifulle perlen, han rocke-fyren som selger alt for å få operasjon til ungen:

Matteus 13, 45-46

 

Om djevelen osv, passer til broren til Leon(at han frister og sånn + han næsty kammeraten)

Matteus 18, 5-6, Johannes 8, 44 og 2. Korrinterbrev 11, 13-15

 

Jesus som omstreifer

Matteus 8, 20

 

Den barmhjertige samaritan

Lukas 10 25-37

 

Jesus i Getsemane-hagen/ hu jenta som preiker med Vidar

Lukas 22, 39-46

 

Tro håp og kjærlighet, hvor kjærlighet er viktigst(det heeeelt siste i filmen)

1. Korinterbrev 13, 13

 

Jesus oppdrag på jorda, ofrer seg for menneskene(Vidar ofrer seg for Leon)

Matteus 20, 25-28

 

Jesu død fører til forsoning, tilgivelse og fellesskap(slutten igjen da)

Efeserbrevet 2, 14-17

 

Jesus kjærlighet

johannes 15, 12-17

 

"hvetekornets lov"

Johannes 12, 24

 

Den bortkomne sauen

Lukas 15, 1-7

 

"det du gjør mot leon, gjør du mot meg" (første i filmen omtrent)

MAtteus 25, 35-40

 

Det får holde for en stund, ikke tro at dette kommer fra eget hode, har akkurat hatt om det i religionen på skolen!

Lenke til kommentar

oi :dontgetit:

Føest gang jeg selv så filmen, synes jeg det var en helt grei norsk film. Mange symboler og fin handling. Andre gangen forsto jeg alle de skjulte budskapene. Men jeg synes ikke at dette er en altfor bra film likevell.

 

Bra til å vere Norsk :)

Mend det var jo ikke det du spurte om :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...