Gå til innhold

Selvlaget lysanlegg - erfaringer, varme, etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Har jo nå, med en god ukes erfaring med digitalkamera funnet ut at lys spiller en vesentlig rolle for å få bra resultat ved fotografering.

I den forbindelse har jeg jo søkt på divs. lys-kit, samt noen oppskrifter på å lage slike ting selv... Nå er jeg en passe enkel person da, og går med tanker at det burde ikke være så vanskelig å få til en slags diffus belysning selv for en billig penge.

En arbeidslampe 500W med stativ koster fra 99 - 129,- kr. på en Coop Obs, og å få den lampen til å lyse igjennom et slags laken eller filter, burde jo få en viss effekt lysmessig. Men en slik lampe avgir jo ekstremt høy varme, så jeg ser for meg at det fort kan begynne å ta fyr eller smelte det filtermaterialet man forsøker å sette forran...

Spørsmål er da.. Er det noen som har laget tilsvarende, som kan komme med innspill/ideer, eventuellt forslag på hvilke materialer som kan tåle varmen fra en slik arbeidslampe, og som i tillegg klarer å lage et diffust skjær av lyset?

Kan hende jeg er helt på gjordet her, men følte det var verdt å spørre før jeg setter igang med noe. :)

hilsen,

Martin

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, de fleste fotografer med noe penger å bruke hadde vel prøvd å oppnå den samme effekten med en blitz og en softbox.

Om jeg skulle gjøre som deg hadde jeg vel prøvd å montere på noen metallstenger for å holde stoffet minst 20-30cm unna arbeidslampa.

Skrevet (endret)
Ta en titt her.

7825982[/snapback]

Takker for svar.. beskrivelsen på linken var i den retningen jeg tenkte... Ser og at de har tenkt det samme rundt brannfaren, med teksten: "Caution! (Building) emitters will know very hot and paper and pasteboard will ignite! Therefore is to be paid attention to sufficiently distance between the emitter and the paper of the shining surface! Also the box should not enclose the emitter due to the Wärementwicklung." :hmm:

Selv med 20 - 30 cm avstand tror jeg det blir varmeutvikling på et papir eller stoff.. men får teste det.. Har en ide om at en kanskje kan benytte en slags papp-plate som man maler matt hvit, eller matt egge-hvit, for å få soft lys.. For så å sette den i 45 grader forran lampen slik at det reflekterer lyset ned på objektet..

Vel... Er vel kanskje bare å teste :-)

Takk igjen for svar..

Endret av symbol
Skrevet (endret)

Ah, en liten idé. Om det er innendørs kan du jo bare kjøre lyset i veggen eller taket. Om det ikke blir FOR mykt (svakt) må det jo være greie saker.

Endret av pederk
Skrevet

Jeg har med hell brukt slike 100 000 graders arbeidslamper med tynt papir ca 30cm foran. Man må passe på litt, men det er ikke i nærheten av å ta fyr. Lyset kan bli riktig så fint og mykt, men man taper noe lysstyrke, så jeg skulle gjerne hatt 1000 watt i en slik lampe.

Skikkelig lys er dessverre for dyrt. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...