Gå til innhold

Hjelp til et skoleprosjekt - mobilselger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt å ende opp som mobilselger når jeg blir stor, og på skolen har vi et prosjekt om yrke og utdanning. Vi skal finne ut:

- Utdanningsprogram

- Ulike skoler

- Hva man bør velge på vgs 2. klasse

- Hvilke karakterer vi må ha

- Hvordan en vanlig arbeidsdag ser ut

- Arbeidstid

- Arbeidsmåter

- Inntekt

Jeg setter virkelig pris på at dere svarer, og det hadde vært ekstra fint hvis dere selv er en mobilselger!

Takk på forhånd! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg mobilselger selv, men kan gi deg noen tips og råd, siden jeg er i IKT-bransjen, og mobiltelefoner er en av mine arbeidsområder.

Ser du for deg et liv som mobiltelefonselger hos en ren mobilkjede, eller hos Elkjøp/Expert og lignende? Jeg vil tro at litt mer spesialiserte steder, som f. eks. Klart Svar krever litt mer utdanning enn bare grunnskole (som ser ut til å være Elkjøps hovedkrav).

Uansett hvor du jobber, er det viktig at du som selger er frempå, men ikke innpåsliten. Du bør ha et godt humør, for (kanskje spesielt i Elkjøp/Expert og lignende) du kommer helt sikkert til å få høre en del, både av klager og vanvittige spørsmål og problemstillinger.

Regner med du går første året på videregående nå, hvilken linje går du? Salg og Service-linja er vel den det er mest nærliggende og velge om man skal bli selger, men det må velges allerede fra første året (grunnkurs eller VG1 eller hva i all verden det heter nå).

Arbeidsdagen er nok mye normale tider (om du er heltidsansatt, ja), men regn med en del helgejobbing og kveldsjobbing.

Skrevet

Jeg skal prøve å bli en selger på en ren mobilkjede, men jeg takker ikke nei til elkjøp/lefdal o.l. Jeg går almenn vg1 nå, og har planer om å gå samfunnsfag og økonomi neste år.

Skrevet

Hei!

Hvis du ønsker å jobbe i en ren mobilbutikk, som Telekiosken, Klart Svar, Telebutikken osv, er det forskjellige stillinger du få. Det er i hovedsak to faste ansatte, der en er butikksjef og den andre er "NK" eller assisterende butikksjef. Sistnevnte jobber hovedsakelig med salg, mens butikksjefen tar seg av deler av administrasjon/økonomi, vareflyt, osv. Alle disse butikkene har et overordnet holdingselskap som tar seg av budsjett og regnskap, men det er en fordel å ha tunga rett i munnen når det gjelder grunnleggende økonomi.

Når det gjelder produktkunnskap er dette et krav i bransjebutikkene, mens Elkjøp/Lefdal legger lista litt lavere. Dette betyr ikke at Elkjøp/mfl ikke har teknisk flinke selgere, men det generelle nivået er lavere. Uansett så er dette ting man lærer etterhvert. Det er viktigere å ha kunnskap om salg enn å ha produktkunnskap.

Selgeregenskaper kan læres, men det er viktig at du er naturlig sosial, har et stort smil og er lett å prate med. Triksene lærer man etterhvert, men man kommer langt med et smil og vennlig fremtreden.

Jeg jobber i en stor kjede med rene mobilbutikker. Det er en del ansatte som er "lærlinger", de går da kontorfag på videregående og er utplassert i butikkene. Det er også en vei å gå.

De fleste som ansetter vil kreve at du har videregående skole. Om du har noe utdannelse utover dette er det et klart fortrinn, da gjerne skole/kurs/studier innen økonomi eller markedsføring. Men pass på at du ikke tar for mye utdannelse, du vil lett bli overkvalifisert. Husk at den som ansetter deg (butikksjefen i første omgang) antagelig ikke ønsker å ha en NK med vesentlig høyere utdannelse enn det han/hun selv har.

Lykke til med oppgaven!

-snubbel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...