Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hakkete IP telefon


Anbefalte innlegg

Hei,

 

For et halvt år siden bestillte pappa ip telefon fra telenor, uten at jeg fikk skjekket opp hvordan dette ville funke på vårt nett som belastes av mye ingående og utgående data.

 

Endte senere opp med å kjøpe Linksys WRT300N, for å kunne bruke qos på telefonen.

 

Men allikavel hakker det. Noe jeg begynner å bli grådig lei av. Har aldri blitt no god venn med routeren, i starten kastet den ut folk når qos ble skrudd på, og dhcp var ekstremt treg. Men må endel frimware oppdateringer, og total resettinger senere, har dhcp kommet seg, men er usikker på QOSen.

 

Har skrudd på qos mot porten IPtelefon modemet står koblet i. (har ikke mac adressen)

 

Legger ved et bilde så man kan se om alt er koblet opp riktig:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
nettverk.jpg

 

Har også en dlink router som kan brigdes, hvis det er nødvendig for å få nettverket til å fungere fullt ut. Men ønsker firewallen i Linksysen, siden den i dlinken aldri fungerte.

 

Er det routeren det kan være noe galt med, og bør den sendes til reparasjon?, eller er det jeg som har koblet feil?

 

Takker for alle svar

 

MvH

Bjørnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Normalt skal vel iptelefonmodemet stå mellom modem og router slik at båndbredde blir prioritert til telefoni.

http://www.online.no/kundeservice/veiledni...oppkobling.html

7820741[/snapback]

 

Trudde QOSen ville holde, men kan teste om det funker å endre rekkefølge!

 

men det kommer veldig ann på om den STH'en han har der er bridge eller router... Står den i bridgemodus så vil ikke det fungere det som du sier...

7824053[/snapback]

 

STH? hva mener du med dette?

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar
Normalt skal vel iptelefonmodemet stå mellom modem og router slik at båndbredde blir prioritert til telefoni.

http://www.online.no/kundeservice/veiledni...oppkobling.html

7820741[/snapback]

 

Trudde QOSen ville holde, men kan teste om det funker å endre rekkefølge!

 

Normalt skal vel iptelefonmodemet stå mellom modem og router slik at båndbredde blir prioritert til telefoni.

http://www.online.no/kundeservice/veiledni...oppkobling.html

7820741[/snapback]

 

men det kommer veldig ann på om den STH'en han har der er bridge eller router... Står den i bridgemodus så vil ikke det fungere det som du sier...

7824053[/snapback]

 

STH? hva mener du med dette?

7824116[/snapback]

 

sth = speedtouch?

Lenke til kommentar
Normalt skal vel iptelefonmodemet stå mellom modem og router slik at båndbredde blir prioritert til telefoni.

http://www.online.no/kundeservice/veiledni...oppkobling.html

7820741[/snapback]

 

men det kommer veldig ann på om den STH'en han har der er bridge eller router... Står den i bridgemodus så vil ikke det fungere det som du sier...

7824053[/snapback]

 

At STH er Speedtouch, burde jeg skjønt ;)

 

Vi fikk adsl før telenor begynnte å sende ut routernmodem, så dette er bare et modem, ikke noe annet. Trudde ip telefon modemet trengte ip, derfor den sto etter routeren.

 

Har en billig d-link router liggende, så kunne satt den i bridge mode, (hvis det er mulig? :hmm: ), og skru dhcp på denne, og også beholde det på linksysen, da denne ikke vidrefører via WAN porten. Da kan vel ip-telefon modemet stå før routeren, hvis d-linken står før ip-telefon modemet igjen.

 

Da vil systemet bli:

Telenor -> modem -> D-link router (bridge og med dhcp) -> Ip-telefon modem -> Linksys routeren (firewall) Eller blir dette FOR mye, og vil danne et veldig tregt dhcp system?

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar

Det er helt uaktuellt å ha routermodem, da jeg er avhengig av å åpne porter ut, og orker ikke det å åpne to steder.. Hvis vi får et routermoden, hvordan blir det med dhcp og alt sånt.. da routeren jeg har SKAL være relativt bra nok (bedre en det telenor gir ut)

Lenke til kommentar
Har en billig d-link router liggende, så kunne satt den i bridge mode, (hvis det er mulig?  :hmm: ), og skru dhcp på denne, og også beholde det på linksysen, da denne ikke vidrefører via WAN porten. Da kan vel ip-telefon modemet stå før routeren, hvis d-linken står før ip-telefon modemet igjen.

 

Da vil systemet bli:

Telenor -> modem -> D-link router (bridge og med dhcp) -> Ip-telefon modem -> Linksys routeren (firewall) Eller blir dette FOR mye, og vil danne et veldig tregt dhcp system?

7825320[/snapback]

 

Dette fungerte ikke, da jeg ikke fant noe sted å fjerne brannmuren/bridge min D-LINK DI-604, irriterende.. Og uten å gjøre dette vil jeg sitte igjen med samme problemet som et routermoden, 2 st eder å åpne porter, uaktuellt.

 

fortsatt åpen for fler innspill.. vrien sak!

Lenke til kommentar
Hvis det er bittorrent som er det egentlige problemet så kan du komme langt bare ved å strupe antall forbindelser og hastighet i klientprogrammet.

7826162[/snapback]

 

Godt forslag, men ikke helt etter planen.

 

tenkte å ikke nevne slike programmer da, men er ikke bare ved bruk av disse, ftp innad i familien (over internett) kjører også full hastighet..

 

Og gidder ikke strupe maskinen min konstant, siden jeg ofte ønsker full hastighet når ikke noe annet skal ha internett hastighet.

 

Så det optimale er jo å kjøre full guffe, for å så at det blir strupet når ip telefonen blir brukt. Som sagt, en av grunnen til at jeg kjøpte denne routeren, QOS og Trådløst var krav... og nå at QOS ikke funker er jo en skuffelse.

Lenke til kommentar

En annen løsning er å seriekoble switchene dine bak lan/pc utgangen på tecom boksen, da QoS på den skal fungerer smertefritt i alle fall....

 

Så det skulle bli no ala:

 

|STH510i

|

|Linksys

|

|Tecom

|

|Switch1 -> Pcer

|

|Switch2 -> Pcer

 

Edit1:

De pcene som går trådløst på linksysen vil da dette ikke hjelpe på, de vil da fortsatt påvirke støy på BBT...

Endret av mysteq
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...