Gå til innhold

Vista 64 eller 32-bit


Anbefalte innlegg

Hei. Er sikkert den 74. som lurer på om jeg burde velge Vista 64-bit, eller Vista 32-bit. Har hørt at 32-bit kjører de fleste programmer, og at den også er foreløpig raskere, og at 64-bit har lite støtte for mange programmer osv. Men med tanke på framtiden, er det ikke da lurest å kjøpe 64-bit? Tror dere at 64-bit vil ta over for 32-bir når Vista har vært på markede en stund? Da vil jo de fleste programmer få full støtte for 64-bit, og dermed vil den sikkert bli raskere en 32-bit. Eller vil 64-bit bli en flopp som i XP? Så alt i alt, hva er lurest å kjøpe?

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

64bit vil ikke bli en flopp, det er framtiden. Men det kommer til å ta noen år før det tar av på ordentlig. Så mitt råd er kjøp 32bit, da er du sikker på at alle program og drivere er kompatibel. :)

 

Når det gjelder ytelse, så har jeg prøvd både vista 32bit og 64bit og kan ikke si jeg merket forskjell.

Endret av cfx86
Lenke til kommentar
Kanskje når etterkommeren til vista (vienna) kommer, så vil 64bit bli vanlig. Inntil da, så vil 32-bit gjøre jobben.

7814930[/snapback]

 

Jepp. Jeg tror du er inne på noe der. Kan også tenkes at "SP1" til Vista også kommer med en litt kraftigere oppgradering. Er jo ventet til høsten allerede.

Lenke til kommentar

Er det mye programvare som ikke vil gå på 64bit Vista? Testet den litt i forrige uke og fant ut at AVG og MS OneCare ikke funket, kun Avast av antivirus, men regner med dette kommer seg snart. Ellers fikk jeg no f.eks Anno 1701 opp og kjøre og fant drivere til alt av HW.

 

Er vel egentlig i samme situasjon som Haxy. Har litt lyst å kjøpe Vista, men er usikker på om 32bit eller 64bit er veien å gå.

 

Litt OT: Kanskje en Vista Ultimate nøkkel vil fungere på alle versjoner. NOR/ENG språk og 32/64 bit? Testet en Business nøkkel og fikk installert både norsk 32, engelsk 32 og engelsk 64.

Endret av Spinner109
Lenke til kommentar

Har i tidligere artikler fra Microsoft, lest at det er "kun" 64Bit versjon av Vista som vil støtte BlueRay og HD-DVD 100%. Om dette forsatt er riktig, vet jeg ikke, men krever kanskje litt "etterforskning"..

 

Selv har jeg svært lenge kjørt på WinXP 64Bit og er fulstendig mett på alle små probleme dette har medført, så skjører i dag på plain WinXP.

:)

Lenke til kommentar

Som sagt, velg 64-bit om du trenger mer enn 4gb minne. Det er den største forskjellen på 32-bit og 64-bit.

 

Jeg hadde valgt 32-bit til vanlig bruk. Da er du sikker på at alt av programvare og drivere er kompatible i tillegg. Vent med 64-bit til neste Windows versjon (som er ventet om 3 år i følge Microsoft selv).

 

Personlig kommer jeg ikke til å oppgradere til Vista med det første. Venter nok til jeg handler en ny laptop der Vista lisens følger med, om jeg ikke finner ut at jeg går for en MacBook Pro.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...