Gå til innhold

Ta bilder under Rally Norway


Anbefalte innlegg

hei.

Jeg hadde planer om å dra og se på Rally Norway i år og lurer derfor på om noen vil dele noen triks med meg på dette felte. kamera jeg har er en Nikon D50 med Nikkor 18-55mm. jeg har planer om å kansje kjøpe et nytt objektiv til maks 1500kr. vis jeg kan ta mye bedre bilder med det.

NB. bruk ord som en 3 åring fårstår, jeg er ny på dette felte. hvilken ISO, lukkertid osv. skal jeg bruke? :hmm:

Hilsen Nikolai. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei.

Jeg hadde planer om å dra og se på Rally Norway i år og lurer derfor på om noen vil dele noen triks med meg på dette felte. kamera jeg har er en Nikon D50 med Nikkor 18-55mm. jeg har planer om å kansje kjøpe et nytt objektiv til maks 1500kr. vis jeg kan ta mye bedre bilder med det.

NB. bruk ord som en 3 åring fårstår, jeg er ny på dette felte. hvilken ISO, lukkertid osv. skal jeg bruke? :hmm:

Hilsen Nikolai. :)

7812510[/snapback]

 

DU får neppe noe objektiv du kan ta mye bedre bilder med til 1500kr.

De aller rimeligste/dårligste objektivene ligger i denne prisklassen.

Men er du fornøyd med det så er jo det flott :-)

Lenke til kommentar

Det spørs hva du vil ha ut av bildet.

 

Om du ønsker fartsfølelsen så la lukkertiden være litt hør slik at du får ett lite slør etter bildene, men ikke for lang lukkertid slik at du bare får en skygge igjennom hele bildet.

 

Om du derimot setter lukkertiden kort, så vil bilen og bildet "fryse", du får bedre bilder av snø som fyker bak bilen etc.

 

Muligens best å sette kameraet på TV (lukkerprioritering) og sett da lukkertiden til det du ønsker sammen med ISO verdien. Er det mørkt ute så vil det nok være en fordel å sette ISO høyere. MEn dette må bare eksperimenteres litt fram til.

 

Om dette er midt på lyse dagen så tror jeg at lukkertid på 40-100, ISO 100-400 sammen med passende blender være ganske ok. Dette er bare ren gjetting, men kan skape ett startpunkt for eksperimenteringene før de "store" gutta kjører på hytta. hehe ;)

Lenke til kommentar

Du har følgende vlg i tillegg til auto og diverse programmer på kameraet ditt:

 

P - Da velger kameraet både lukker og blender for deg.

A - Blenderinnstilling. Du velger blender, kameraet velger lukketid

S - Lukkertid. Du velger lukkertid, kameraet prøver å velge en blender som gir passende lysmengde

M - Du velger både blender og lukkertid.

 

 

Lukkerprioritering vil i ditt tilfelle være S.

40-100 betyr at lukkertiden skal være mellom 1/40 sekund 0g 1/100 sekund.

Lenke til kommentar

Spørs jo litt hva du vil som nevnt over her.. Tok en del bilder i breisladd svingen på gatebil i fjor, noe sånt som dette?

 

12.jpg

 

eller evt

 

13.jpg

 

Du burde holde deg på rundt 1/100 i lukker, sett på autofokus og fokuser, eksponer, fokuser, eksponer hele veien. Da får du garantert en del dårlige bilder men også mye bra.

Tok disse med ett 18-125 Sigma objektiv til ca 2400,- Ett kongeobjektiv som jeg bruker stort sett til alt..

 

Jeg tok ca 200 bilder på breisladden på gatebil, og det var ca 20 jeg var skikkelig fornøyd med... Har tenkt meg på rally norway selv, har fått vip biletter,

men tror ikke jeg kommer til å ta med meg speilrefleksen opp...

-totto

Endret av Totto
Lenke til kommentar
..har tenkt meg på rally norway selv, har fått vip biletter,

men tror ikke jeg kommer til å ta med meg speilrefleksen opp...

-totto

7815996[/snapback]

 

 

What a shame! :ohmy::tease:

 

 

Ang. dette rallyet, hvordan foregår dette? Er det noe man betaler for, eller er det are å stille seg opp en plass? :hmm:

 

 

og når og hvor finner dette sted? :tease:

Lenke til kommentar
..har tenkt meg på rally norway selv, har fått vip biletter,

men tror ikke jeg kommer til å ta med meg speilrefleksen opp...

-totto

7815996[/snapback]

 

 

What a shame! :ohmy::tease:

 

 

Ang. dette rallyet, hvordan foregår dette? Er det noe man betaler for, eller er det are å stille seg opp en plass? :hmm:

 

 

og når og hvor finner dette sted? :tease:

7816151[/snapback]

 

Rally Norway er fra 15-18 februar. Ligger mye info på rallynorway.no ..

 

Billettpriser Rallypass for hel weekend, inkl. servicepark: 500,–

Rallypass for 1 dag, inkl. servicepark: 350,–

Enkeltbillett publikumsområde A: 200,–

Enkeltbillett publikumsområde B, C: 150,–

Kun servicepark: 150,–

Parkering: 50,–

 

 

Barn under 12 år gratis.

 

Enkeltbilletter selges ikke på forhånd.

 

Har som sagt fått VIP pass, så jeg kommer inn på de beste områdene i løypa. Iom at det er litt fest og sånne ting så tror jeg ikke jeg tar med speilrefleksen, men kanskje pappas Ixus 750 får være med på tur.. Var de bildene jeg viste deg, den typen effekt du var ute etter?

-totto

Lenke til kommentar
TV, er det P på programhjule på d50? når jeg justerer lukkertid så kan jeg justere fra +5 til --5, hva er da 40-100?

takk for svar.

7815686[/snapback]

 

Her blander du nok med en annen funksjon. +5 til -5 høres ut til å være funksjonen for blenderkompensasjon. Den brukes i de tilfellene der du tror automatikken i kameraet (dersom du kjører på P, A eller S) blir "lurt" av forholdene. Det "klassiske" eksemplet på dette er hvis du er ute og fotograferer en person i snøen. Da vil kameraet tro det er veldig lyst, og gi deg en rask lukkertid (f.eks. 1/400). Problemet er at da vil personen bli veldig mørk, og det er litt dumt når det er han som er viktigst i bildet. Da kan man benytte denne kompensasjonen til å "tvinge" kameraet til å tro det er mørkere.

 

Jeg kjører Canon selv, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hvilke knapper du skal trykke på for å få en lukkertid på 1/40. Men du kan jo starte med å sette kameraet på S, siden det betyr at det er du som skal bestemme lukkertiden. Så gjelder det bare å finne knappen for å justere dette tallet...

Lenke til kommentar
Jeg har et polarid filter, burde jeg bruke dette til å ta bilder av rally?

7818183[/snapback]

Du mener kanskje polariseringsfilter?? (polaroid er et kamera system/solbriller:P)

Det vil stjele litt lys og er kanskje sånn sett ikke ideelt for det du skal ta bilder av..

7820040[/snapback]

 

Takk, er nok polariseringsfilter jeg tenker på :p Sånn som også kan være i solbriller. Har hørt at det gir bedre farge på bla. himmelen, og at det kan dempe eventuelle reflekser fra bilen, men er ikke sikkert det er så viktig, hvis det har mer negativ innvirkning.

 

Et tillegsspørsmål: Er det lurt å ta seriebilder, f. eks stille inn på 3 bilder etterhverandre, eller vil dette medføre f. eks uklarhet og/eller kvalitetstap? Tenkte da at en av de tre i serien kanskje vil være bra, og at de eventuelt kunne settes sammen, men det er uaktuelt hvis det gir noe kvalitetstap eller lignende! Noen tips?

Lenke til kommentar

Hvis du leser det jeg skrev over, så er det viktig å fokusere mellom hver gang.. Pga at bilen flytter seg 3dimensjonalt så må dette til for å få skarpe bilder.. Vil råde deg til å ha 1/60 eller 1/100 lukker, ikke gå noe lavere enn 1/40 uten evt å ha kameraet på stativ. Har oppdaget at dette medfører noe uskarphet uansett hvor stødig du er på hånda..

Lenke til kommentar
Hvis du leser det jeg skrev over, så er det viktig å fokusere mellom hver gang.. Pga at bilen flytter seg 3dimensjonalt så må dette til for å få skarpe bilder..

7820878[/snapback]

 

Hvis jeg har på AF-C, vil den ikke da fokusere konstant, og dermed går det greit å bla. ta seriebilder?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

b_218645.jpg

 

Fra svenskerally i fjor. Et par tips som fungerte for meg:

 

Seriebilder er bra. Men det er ikke noe poeng å knipse villt. Prøv å bestem deg på forhånd hvordan du vil ha bildet, og ta et par-tre seriebilder når bilen er der du vil ha den.

 

70-200 objektiv passet fint.

 

Bruker automatisk følgefokus, sentermålt. Men da bør du ha et objektiv som fokuserer relativt raskt.

 

Lukkerprioritert automatisk ekponering. Husk å kompensere for at det er masse snø, som lett lurer automatikken. Jeg kompenserte vel med ca 1,5 trinn. Ta et par testbilder, og sjekk histogrammet! Dette er viktig!

 

Lukkertid 850-1000 gir skarp bil, og fryser snøspruten. Du skal være ganske flink for å få til slike panoreringsbilder som det er vist over. Men det er jo gøy å prøve seg, og kanskje lære litt..

 

Finn et bra sted å stå, og vær tidlig ute. Kanskje ikke stå på de mest spektakulære stedene, for da kommer pressefotografene og steller seg foran deg. Rimelig kjedelig da jeg hadde rigget meg opp med stol og flott plass, helt framme ved sperrebåndene. Så kommer to Ukrainske karer fra det lokale automagazin, steller seg rett foran meg, 2 minutter før Pettern kommer...

 

Ett problem som jeg fikk, var at jeg ville ha bilde av de inne i bilen. For meg er det halve poenget å få fram ansiktene. Men ofte ble refleksen fra frontruten det eneste man ser. Jeg løste dette med et polariseringsfilter, som fjerner disse refleksene. Med litt flaks (og en del prøving og feiling) fikk jeg justert filteret riktig, slik at refleksene ble filtrert bort. Polariseringsfilteret gir nemlig ikke bare fin, blå himmel, men fjerner også reflekser fra det meste, unntatt fra metall. Men det må da vris til en riktig vinkel. Test det mot et vindu, der du bare ser speilbilde, så ser du effekten. Ulempen er som kjent at man mister 2 blendertrinn, siden filteret er mørkt. Dette fører da til at du kompensere med større blender eller lengre lukkertid.

 

Ellers er det, som det skrives over, aller viktigst at du lærer deg grunnbegrepene i fotografering. Du bør ha kontroll over de tingene som skrives i det supre kompendiet som nevnes. Om du ikke har det, kan du like gjerne sette kamera på automatikk, og håpe på det beste...

 

Og til sist: Dersom du skal bruke 18-55mm objektiv må du stå så nærme at det nesten er skummelt. Test selv...

Endret av jangul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...