Gå til innhold

Fotografering av rally


Anbefalte innlegg

Skal på rally Elvrum (har hytte på veien hvor "de store gutta" skal kjøre :tease: )

Jeg er ingen veldig erfaren fotograf, men jeg har tatt i et kamera før...

 

Har en Fujifilm FinePix S9500 https://prisguiden.no/product.php?product...3dd1fe8f5448afe

 

Lurer på hvilke instillinger som skal brukes til både panorering og skarpe bilder. Hvilke teknikker skal jeg bruke (f. eks hvordan oppnå best panorering). Hvordan burde jeg stille meg i forhold til veien og bilen?

 

Har skjønt at det er lurt å bruke følgerfokus AF-C, men hvordan fungerer det, kan jeg bare holde nede fokusknappen og den fokuserer konstant? Hva med zooming? Er det lurt å ta bilder i serie ved å holde nede eller blir kvaliteten dårlig ved å ta serie? Er det lurt å bruke RAW eller har det ulemper (som seriebilder)?

 

Mange spørsmål, så får bare håpe på mange svar (generelle tips duger også):p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallais.

 

Har jo prøvd meg på rally bilder som Marius sier her, Det er jo ikke noe hokuspokus. Vær ute i god tid, finn en plass der du kan tenke deg det kan bli litt action. For og få fart er det lurt og ha "treg" lukker og panorere (følge bilen med kamera en stund etter utløseren er trykt ned).

 

En bra lukker jeg har hørt er 80-100/sek, Da får du fart i bildene dine, men det er også en bakdel. Følger du ikke med kameraet eller bilene kommer mot deg har du et problem, da "kjører" bilene fra deg, da vil du få en haug ubrukelige uskarpe bilder, om du vil safe er lukker 320 ok :)

 

Håper dette hjelper litt, har ikke tatt mye slike bilder selv, men det blir mere.

 

Er det noe annet så kan du PM :)

 

Hilsen Christoffer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...