Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen spiser PSUer

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen uker siden skulle jeg skru av stuepcen, og kom til å sette den på standby i stedet for å skru den av. Holdt da inne power-knappen for å skru den helt av, men etter ca 2 sekunder hører jeg et lite smell, og alt blir dødt. Skrur opp og sjekker, og det viser seg at det ikke lenger er strøm til hovedkortet.

Får en ny strømforsyning i dag, og kobler den til. Skrur på strømmen, lampen på hovedkortet lyser i ca 2 sekunder, hører samme type smell, og pcen dør igjen. To PSU til 1000 kroner stk som ikke lenger fungerer...

Jeg regner derfor med at det er hovedkortet (P5B deluxe) som har gått rett vest. Får sende en mail og høre om jeg kan få ett nytt. Er det noen andre komponenter som kan føre til en slik oppførsel? (Har skjermkort, tvkort og lydkort også tilkoblet, i tillegg til en vfd skjerm)

Noen andre som har vært borti lignende problemer og som kan komme med tips?! Lite lyst til å ødelegge flere PSUer på testing...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

hmm... høres merklig ut... sikker på at det er riktig spenning i stikkkontakten? regner med at dette smellet var en kondensator som gikk i lufta, kan strømforskyningen være feil innstilt? 115volt istedet for 230?

De fleste strømfoskyninger har en innbygd sikring som pleier å gå hvis det er noe feil med hardwaren på 12/5 volt siden, mener jeg å ha lest. Spesielt i denne pris klassen.

Kan jo være du var veldig uheldig da og har fått en DOA (Dead on Arrival) del. Hvis noe hardware er ødelagt så har du vel noen rettigheter tror jeg på erstaning osv. uten at jeg kan si dette sikkert.

:hmm: Merkelig problem...

Bountyhunter :ph34r:

Edit: Er dette en ferdig pc eller selvbygd?

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Skrevet

Strømforsyningen er korrekt innstilt, og spenningen i kontakten er korrekt siden det har skjedd i to forskjellige rom, og jeg har andre pcer stående som fungerer greit.

Pcen er selvbygd, og det hører med til historien at den fungerte fint i en tre-fire mnd før den døde. Jeg har heller ikke overklokket den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...