BremnesX Skrevet 27. januar 2007 Skrevet 27. januar 2007 (endret) Som topic sier er jeg interessert i å flytte alle "fysiske" web-filer inn i databasen. Og så gjøre oppslag mot db for hver gang en html/php-fil skal aksesseres (som da KUN eksisterer som en rad i db og ikke som fil). Hvorfor? For å gjøre det veldig enklere m.t.p. å redigere filene i nettleseren (ala cms). Da vil man kunne redigere direkte, og tekstklienten jeg bruker støtter html. Da vil f.eks siden produkter.php aksesseres som "index.php?side=produkter". (index filen eksisterer selvfølgelig utenfor databasen, og den slår opp i db og henter ut siden.) Det jeg lurer på i forbindelse med dette er: noen som har prøvd lignende? Lurt/ikke lurt? Kan dette forårsake noen problemer? Tanker/ideer? Vet at dersom mysql da er nede vil ca hele siden være utilgjengelig. Men bortsett fra det.. Endret 27. januar 2007 av BremnesX
Wattengård Skrevet 27. januar 2007 Skrevet 27. januar 2007 Det vil bli ekstremt mye trafikk på databasen. Husk, det er en mengde roboer og spidere som henter siden din. Cache vil sannsynligvis ikke fungere. Hva med å lage rammen rundt og bare hente innholdsteksten? -C-
BremnesX Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Skrevet 28. januar 2007 Heisann. Slik jeg har tenkt har jeg en "ramme" rundt som inkluderer ting som design, meny og div. statiske ting. Etterhvert som man navigerer i menyen vil da index.php inkludere de forskjellige sidene som ligger i databasen. Innleggssiden(hjem) vil inkludere "sammendrag" av innleggene, samt en link til å lese hele innlegget. Trykker man på "les mer" kan man se hele innlegget. (denne filen vil ikke lagres i databasen, men hente nødvendige data derfra). Var dette det du mente? Eller blir det det samme problemer som du nevnte?
Jesper Karsrud Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 Bruk Wordpress. Det er en app som har akkurat den funksjonaliteten du er ute etter.. Da slipper du også å skrive dette selv, for det er en ganske så krevende oppgave.
BremnesX Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Skrevet 28. januar 2007 Heisann Jesper. Poenget her er en nettside jeg skal utvikle selv, og da kan jeg legge inn alle funksjonaliteter jeg trenger. I tillegg vet jeg da dette til utvikling av nettsider i fremtiden Men siden du nevner wordpress, vet du/noen hvordan de lager lenken fra url http://url.no/kategori/artikkel/ til innlegg i databasen? Regner med at det ikke faktisk er en "fysisk" mappestruktur?
Jesper Karsrud Skrevet 28. januar 2007 Skrevet 28. januar 2007 De bruker Apaches mod_rewrite til å skrive om URI-er som /index.php?pid=2 til kategori/tittel-på-innlegg. Dette definerer man selv gjennom kontrollpanelet til Wordpress ved hjelp av predefinerte variabler, som Wordpress igjen oversetter til et regulært uttrykk i en .htaccess-fil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå